نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» این روزها به‌صورت آنلاین و غیرحضوری در موزه گرافیک ایران درحال برگزاری است. نمایشگاهی که به باور دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، به دلیل شرایط حاصل از شیوع ویروس کرونا در کشور، توانسته است گستره مخاطبان بیشتری از نظر تعداد و جغرافیا داشته باشد.

مهردخت دارابی، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» که این روزها در موزه گرافیک ایران در حال برگزاری است و امکان بازدید حضوری البته با حفظ تمام پروتکل‌های بهداشتی را نیز دارد، اظهار کرد: به دلیل شرایط کرونایی تصمیم گرفتیم که این نمایشگاه را به صورت آنلاین برگزار کنیم و بر همین اساس مراسم افتتاحیه به‌ صورت لایو برگزار شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

او ادامه داد: تاکنون بیش از ۵۰۰۰ نفر موفق به دیدن مراسم افتتاحیه مجازی شده‌اند که اگر این افتتاحیه به صورت حضوری برگزار می‌شد، شاید چندصد نفر در این مراسم حضور پیدا می‌کردند اما فضای مجازی این امکان را فراهم کرد که تعداد بسیار بیشتری بتوانند در این مراسم حضور داشته باشند و هیچ‌گونه محدودیت جغرافیایی نیز وجود نداشته باشد.

در واقع می‌توان گفت که فراهم شدن چنین بستری و بهره گرفتن از آن از فواید کرونا ‌در این ایام بود. دارابی افزود: تمام سعی‌مان را کردیم تا این لایو افتتاحیه به صورتی جذاب، متفاوت و کامل برای تمام مخاطبان باشد که بیننده احساس کند شخصا از نمایشگاه بازدید کرده است. دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با بیان اینکه «گزارش تصویری مفصلی از نمایشگاه در وبسایت و اینستاگرام انجمن برای علاقه‌مندان موجود است»، درباره آثار این نمایشگاه نیز توضیح داد: این نمایشگاه از سه بخش فراخوان (به صورت ملی)، مدعوین و طراحان بین‌المللی تشکیل شده که به همراه بخشی از آثار استاد مرتضی ممیز در تمامی سالن‌های موزه گرافیک ایران در معرض دید عموم قرار دارد.

این نمایشگاه شامل ۲۵ اثر از ۲۳ منتخب فراخوان این نمایشگاه به همراه ۵۴ اثر از ۵۴ هنرمند مدعو است؛ همچنین گزیده‌ ۱۶ اثر نمایشگاهی از آثار طراحان بین‌المللی که پیش‌تر به همت مجله نشان با همکاری بنیاد ممیز و برای یادبود مرتضی ممیز برگزار شده بود. سید محمد آثاری یزدی، علی آگاهی، حسین ابراهیمی، فاطمه اسدیان، سعید امیری، فاطمه بذرافشان، مهدی حسینی، حمید حمیدی، علیرضا خراسانی‌زاده، حسین زارعی، حمید رضا سلیمانی، مسعود شاکری، حسین شیرازی، پریسا غدیری، علیرضا عسکری‌فر، گلبرگ کیانی، مهدی گودرزی، نوید مختاری اسکی، علیرضا معظمی گودرزی، اکبر موحد، امیر نجفی، مرتضی وفادار و حسین یوزباشی راه‌یافتگان به این نمایشگاه هستند.