لیلا موسی‌زاده

بالاخره بعد از یک دهه حذف و انکار، صداوسیما تصویر محمدرضا شجریان را البته برای خبر مرگ او نشان داد و از او نام برد. استاد مسلم آواز و هنرمندی که در جان مردم ایران جای داشت روز پنجشنبه هم‌زمان با اربعین امام حسین (ع) از حصار تن رهید و خبر درگذشت او به یکباره چنان ابعاد گسترده‌ای یافت و مرزهای رسانه‌های داخلی و خارجی، فضای مجازی و شبکه‌های خبری جهانی را درنوردید که مجالی برای سکوت صداوسیما باقی نگذاشت.

اوایل هفته گذشته در اولین روز بستری شدن استاد شجریان در بیمارستان جم، صداوسیما مشتاقانه خبر مرگ او را منتشر کرد؛ خبر مجعولی که  با انتشار آن برگی دیگر بر بی‌اعتباری خود  افزود.

عصر روز پنجشنبه نیز آنگاه که دیگر استاد دنیا را وانهاد و خرقه بیفکند؛ و پس از آنکه خبرگزاری‌ها و  خیل هوادارانی که پشت در بیمارستان از پسرش همایون خبر را شنیدند در فضای مجازی خبر را به گوش مردم رساندند؛ صداوسیما پس از بیش از یک دهه ممنوعیت تصویر و نام شجریان؛ نام او راه همراه با خبر مرگش اعلام کرد. خبری سطحی و دم‌دستی که آشکارا حکایت از تلاش مدیران شبکه‌های سیما بر بی‌اهمیت جلوه دادن آن داشت و پاسخی روشن به این پرسش که چرا مردم خبرها را از سایر مجاری خبری دنبال می‌کنند؟

 صداوسیما که پس از سال 88 پخش دعای ربنا را که با تمام جان و روح مردم روزه‌دار عجین بود از کنداکتورهای خود حذف و مردم را از شنیدن رسمی آن محروم کرد؛ اکنون نیز بدون اشاره به دعای ربنا، خبر را به گونه‌ای تنظیم کرده بود که حتی از به کاربردن واژه «استاد» بر مرده او نیز خودداری می‌کرد و به جای آن «آقای شجریان» شنیده می‌شد.

 بعد از اعلام خبر فوت، مردم تمام شب در خیابان در زیر باران پشت در بیمارستان ماندند و مرغ سحر خواندند و بعد شعارهایی در نکوهش صداوسیما و ظلمی که با پخش نکردن آواز او و دعای ربنا در دهه گذشته به استاد و مردم داشت، سر دادند.

در بامداد جمعه هم که در ساعتی دور از انتظار و در میان جماعتی اندک از افراد خانواده، مسئولین خانه موسیقی، وزارت ارشاد و علاقه‌مندان با حضور سید محمود دعایی نماز میت بر پیکر او خوانده شد، باز هم از پوشش خبری مراسم در صداوسیما خبری نبود.

پس از نماز، تابوت استاد با پرواز هواپیمایی ماهان به مشهد منتقل شد تا صبح شنبه در توس دفن شود و جالب اینجاست که هم‌زمان با تشییع استاد محمدرضا شجریان به توس اعلام شد که سفر به مشهد ممنوع است. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در شرایط کنونی از زائران و مسافران تقاضا کردند که از هرگونه سفر به این شهر خودداری کنند.

 اما جالب‌تر اینجا بود که مسئولین شهری مشهد تصاویر بزرگ استاد شجریان را در سطح شهر نصب‌ کرده‌اند و مردم نیز خود را به توس رساندند و روز جمعه صحن آرامگاه فردوسی را ترک نکردند تا این استاد بزرگ در تنهایی به خاک سپرده نشود. پر واضح است که  از این دست خبرها هم در صدا و سیما سخنی به میان نمی‌آید.

 حال شنبه صبح درحالی‌که خبر درگذشت این استاد بزرگ از الجزیره قطر گرفته تا روزنامه وال‌استرست‌ژورنال امریکا را درنوردیده است و اکثر خبرگزاری‌های مطرح جهان آن را پوشش داده‌اند، احتمال قوی بدون هیچ تصویر زنده و یا پخش کامل فیلم این مراسم خاک‌سپاری تاریخی در صداوسیما، استاد محمدرضا شجریان در میان خیل هواداران به خاک سپرده خواهد شد. نامش همواره جاوید است و جایگاهش رفیع.