پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری

برای داشتن سفری با حداقل ریسک خطر ابتلا به بیماری کرونا همه ایرلاین‌ها و خطوط هوایی کشور ملزم به اجرای پروتکل‌های بهداشتی که از سوی نهادهای متولی مطرح شده، هستند. این پروتکل‌ها در قالب دستورالعمل‌هایی با هدف پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مسافران و خدمه پرواز تدوین شده‌ و در اختیار ایرلاین‌ها گذاشته شده ‌است.

براساس این پروتکل‌ها، همه شرکت‌های هواپیمایی فعال در کشور باید هواپیما را بعد از هر پرواز و قبل از مسافرگیری کاملا ضدعفونی کنند. علاوه‌براین، اطمینان از سلامت مسافران با روش‌هایی نظیر تب‌سنجی از دیگر اقداماتی است که در این دستورالعمل‌ها آورده شده ‌است.

ضدعفونی کردن کانترها قبل از پذیرش مسافران، ضدعفونی کردن هواپیما قبل از ورود مسافران، بررسی سلامت مسافران قبل از سوار شدن به هواپیما، چک کردن دمای بدن مسافران قبل از ورود به هواپیما توسط دستگاه تب‌سنج پزشکی و… از دیگر اقداماتی است که ایرلاین‌های کشور برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در دستور کار خود قرار داده‌اند.

البته برخی از خطوط هوایی به رعایت این موارد اکتفا نکرده و اقدامات دیگری را نیز در دستور کار خود قرار دادند. به‌عنوان مثال، در کنار رعایت موارد یادشده بسته‌های بهداشتی حاوی یک جفت دستکش، یک عدد ماسک و دستمال مرطوب آنتی‌باکتریال را به‌صورت رایگان به همه مسافران خود ارائه می‌دهند.

سهم قابل‌توجه مسافران در پیشگیری از ابتلا

در سفرهای هوایی دست‌های خود را مرتب بشویید و از تماس آن‌ها با چشم‌ها و صورتتان خودداری کنید. شستن دست‌ها روشی آسان برای جلوگیری از ورود میکروب‌های روی دست هنگام تماس آن‌ها با نواحی‌ای از بدن است که غشای مخاطی دارند. استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی نیز روش جایگزین مناسبی برای این عمل می‌تواند باشد. محلول‌هایی که در ابعاد کوچک و مسافرتی عرضه می‌شوند برای این کار می‌توانند بسیار مفید باشند چون قابلیت حمل و استفاده از آن‌ها به مراتب راحت‌تر است.

دستمال‌های ضدعفونی کننده همراه داشته باشید چراکه مسافران قبل از نشستن بر روی صندلی هواپیما باید از تمیز و عاری از میکروب بودن صندلیشان اطمینان حاصل کنند. درست است که در تمامی سفرهای هوایی خدمه هواپیما از مواد پاک‌کننده برای تمیز کردن هواپیما استفاده می کنند اما گاهی تاخیر هواپیما و یا فشاری که بر پرسنل فرودگاه تحمیل می‌شود باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند به دقت تمام هواپیما را تمیز کنند.

از این‌رو بهتر است که برای کاهش خطرات ابتلا به ویروس کرونا، دستمال مرطوب ضدعفونی کننده همراه خود داشته باشید و از آن‌ها برای تمیز کردن صندلی‌های خود استفاده کرده تا از تمیز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. علاوه بر صندلی‌، روکش‌های صندلی‌، پاکت‌های پشت صندلی، تکیه گاه سر، مانیتور پشت صندلی، دریچه‌ تهویه هوا بالای سر، سینی جلو، تکیه گاه پشت سر، صفحات نمایش سرگرمی‌های حین سفر و سایه‌بان پنجره را نیز با دستمال مرطوب ضدعفونی کنید.

خدمه پرواز و مسافرینی که به سرویس بهداشتی می‌روند از راهروهای هواپیما استفاده می‌کنند. در نتیجه صندلی‌هایی که کنار راهروهای هواپیما هستند بیشتر در مسیر تردد و در نتیجه بیشتر در معرض میکروب‌ها هستند. بنابراین سعی کنید دورترین جای ممکن به این افراد یعنی صندلی‌های کنار پنجره هواپیما را برای نشستن انتخاب کنید تا کمتر در معرض مواجهه با میکروب‌ها قرار بگیرید.

از سرویس بهداشتی هواپیما استفاده نکنید

از رفتن به سرویس بهداشتی هواپیما خودداری کنید. یکی از مکان‌های رایج برای انتقال ویروس کرونا، سرویس‌های بهداشتی هواپیما هستند. سرویس‌های بهداشتی هواپیما از مکان‌هایی هستند که بیشترین تماس را با بدن افراد دارند و همه چیز از دستگیره‌های در گرفته تا دکمه فلاش تانک سرویس‌های بهداشتی توسط افراد مختلف لمس می‌شود. بنابراین احتمال آلودگی آن‌ها توسط فرد مبتلا به کرونا بسیار بیشتر است. بنابراین بهتر است که در سفر با هواپیما تا جای ممکن از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کنید. مگر اینکه مجبور به انجام اینکار شوید، که در این صورت حتما قبل از بیرون آمدن از توالت دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید و پس از آن دست خود را با یک محلول ضدعفونی کننده به دقت ضدعفونی کنید. حتما از ماسک استفاده کنید. آب بیشتری بنوشید کم شدن آب بدن سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کند. بنابراین سعی کنید در طول سفر از خورن نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید و به جای آن‌ آب بنوشید.

هواپیماهای جدیدتر را برای پرواز انتخاب کنید. رطوبت پایین کابین هواپیما می‌تواند غشای مخاطی شامل چشم‌ها، بینی و دهان شما را خشک کند و در نتیجه تاثیر کمتری در مسدود کردن راه‌های ورودی ویروس‌ کرونا به بدن شما خواهد داشت.

فشار کابین در هواپیماهای استاندارد که می‌توانند تا ارتفاع ۸ هزار پایی پرواز کنند بسیار پایین است. هواپیماهای فوق مدرن مانند بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس A350 فشار ارتفاع کابین را تا جایی که امکان دارد کم می‌کنند و به ۶ هزار پا می‌رسانند که رطوبت هوا در این سطح بیشتر است.

این هواپیماها بیشتر در مسیرهای طولانی تردد می‌کنند اما برای مبارزه با ویروس کرونا باید تا می‌توانید آن‌ها را به هواپیماهای قدیمی‌تر ترجیح دهید. بنابراین اگر می‌توانید از هواپیماهای جدید برای سفر استفاده کنید.

هنگام سفر با هواپیما نباید با ترس از اینکه هنگام خواب سیستم دفاعی بدن شما کارایی لازم در برابر ویروس کرونا را ندارد از خوابیدن پرهیز کنید. در حقیقت اینطور نیست و بدن حتی هنگام خواب هم در برابر بیماری‌ها می‌جنگد. اما استرس به هنگام سفر می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد. در حالیکه راه‌های بیرونی بسیاری برای پیشگیری از ویروس کرونا وجود دارد، اما بهتر است بدانید یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حفاظت از کرونا از درون خودمان ناشی می‌شود که همان حفظ آرامش درونی است.

نگرانی‌های عمومی که با وجود کرونا چند برابر شده است

سفرهای هوایی به دلیل راحتی و صرفه جویی در وقت و زمان، در میان مسافران بسیار پرطرفدار هستند با این حال سفر با هواپیما شاید کمی دلهره‌آور و استرس‌زا باشد. مثلاً از کجا بلیط هواپیما بخریم؟ وقتی به فرودگاه می‌رویم چه کارهایی باید انجام دهیم؟ آیا نیاز به شناسایی شدن داریم؟ و سوالاتی از این قبیل که ممکن است ذهن هر یک از ما را که برای دفعه‌ی اول قصد داریم با هواپیما سفر کنیم مشغول سازد. این روزها و با وجود ویروس کرونا این نگرانی‌ها چند برابر هم شده است. اگرچه گزینه‌ها و سوالات بی‌انتها به نظر می‌رسند اما با مطالعه‌ی این راهنمای سفر با هواپیما شما می‌توانید با موفقیت سفر هوایی را به انجام برسانید. برای اینکه سفر خود را با استرس کم تری سپری کنید، بهتر است از قبل بدانید که چه کارهایی باید انجام دهید و اینکه در فرودگاه با چه چیزی مواجه خواهید شد.

تشدید دردسرهای سفر با هواپیما با وجود کرونا

آیروفوبیا یا پرواز هراسی: افراد زیادی هستند که دچار مشکل آیروفوبیا یا پرواز هراسی هستند، برای این افراد پرواز یک شکنجه طولانی شامل تداعی صحنه‌های سقوط و آتش‌سوزی و تجربه تپش قلب و تنگی نفس است. اضطراب‌های ملایم و مقطعی چندان غیرطبیعی نیستند، اما ممکن است در طول پرواز این ترس‌ها مسافر را رها نکند. فضای بسته،‌ بودن در ارتفاع بسیار بالا،‌ فشار کابین و... این حالت‌ها را تشدید می‌کند. حال با شیوع روزافزون ویروس کرونا، ترس از ابتلا به این بیماری نیز بر دیگر ترس‌ها افزوده شده است.

در سفرهای هوایی برای کاهش خطرات ابتلا به ویروس کرونا، دستمال مرطوب ضدعفونی کننده همراه خود داشته باشید و از آن‌ها برای تمیز کردن صندلی‌ها‌، پاکت‌های پشت صندلی، تکیه گاه سر، مانیتور پشت صندلی، دریچه‌ تهویه هوا بالای سر، سینی جلو، تکیه گاه پشت سر، صفحات نمایش و سایه‌بان پنجره را نیز با دستمال مرطوب ضدعفونی کنید

البته برای غلبه بر این ترس راه‌هایی وجود دارد تا آثار این ترس را کمتر کند. قبل از پرواز حتما با دکتر مشورت کنید و با گرفتن داروهای آرام‌‌بخش هراس‌تان را کم کنید. در انتخاب صندلی، صندلی‌های قسمت راهرو را انتخاب کنید و در طول پرواز از نگاه کردن به پنجره‌ها خودداری کنید. همچنین از قبل برای مدت زمان پرواز سرگرمی‌هایی مثل کتاب، فیلم یا موسیقی آماده کنید تا حواس‌تان از پرواز پرت شود.

عدم دسترسی: در طول پرواز، برخلاف سفر با قطار، اتومبیل و کشتی نمی‌توانید به راحتی ایمیل‌های‌تان را چک کنید. همچنین صندلی‌های هواپیما بسیار نزدیک به هم هستند و شما فضای شخصی کافی برای انجام کارهای موردنظرتان را ندارید؛ ضمن اینکه نور لپ‌تاپ ممکن است مسافر کنار دستی شما را اذیت کند. پس سعی کنید کارها و ایمیل‌های ضروری خود را قبل از سفر هوایی به پایان برسانید تا نگرانی‌های شما کمتر شود.

در صورتی که نیاز مبرم به اینترنت در طول سفر دارید بهتر است پروازی را انتخاب کنید که اینترنت وای-فای در طول پرواز مهیا باشد. این موضوع معمولا در مورد پروازهای بیزینس و فرست کلاس صدق می‌کند.

خوابیدن در طول پرواز: در پروازهای طولانی یکی از مشکلات اصلی،‌ موضوع خوابیدن در کابین است. اغلب صندلی‌های کلاس اکونومی موقعیت مناسب خواب را برای بدن فراهم نمی‌کنند و همین باعث خواب ناکافی در طول پرواز و خستگی و بی‌حوصلگی مسافر می‌شود.

بر خلاف سفر با قطار که برای حرکت و جابه‌جا شدن و ایستادن محدودیت خاصی وجود ندارد، در سفرهای هوایی مسافر اکثر ساعت‌های پرواز را به حالت نشسته می‌گذراند،‌ همین موضوع به ویژه در پروازهای طولانی مدت مسافران سالمند و کودک را خسته می‌کند.

می‌توانید از مهمان‌دار تقاضای بالشفری کنید و دقایقی را با چشمان بسته در آرامش کامل سپری کنید. این استراحت کوتاه حتی اگه منجر به خوابیدن نشود اما می‌تواند حسابی سر حال‌تان بیاورد.

کودکان گریان: سفرهای هوایی به دلایل زیادی برای کودک‌تان ایده‌آل نیست. گذشته از آن که آنها مجبور هستند ساعت‌های طولانی با گوش کیپ شده بر روی صندلی بنشینند و حرکتی نداشته باشند. ضمن اینکه مساله سرویس بهداشتی هم برای آن‌ها و والدین‌شان اسباب دردسر می‌شود.

اگر برای کوچکی سرویس بهداشتی هواپیما نشود کاری کرد اما می‌توان برای کودکان ترفندهایی را به کار بست تا پرواز راحت‌تری داشته باشند. حتما اسباب‌بازی‌های کودک را همراه داشته باشید. وسایل سرگرم‌کننده مثل تبلت هم می‌تواند کودک شما را برای مدت یک ساعت سرگرم کند.

هوای سرد داخل هواپیما: قرار گرفتن در هوای سرد و خشک داخل هواپیما ممکن است باعث سخت شدن تنفس شود. خصوصا افرادی که سابقه آسم و مشکلات تنفسی دارند حتی‌المقدور باید از پروازهای طولانی خودداری کنند. بهتر است مسافران در طول پرواز رطوبت بدن‌شان را با نوشیدن مقدار کافی آب حفظ کنند. همچنین از مهماندار درخواست کنید تا پتوی اضافی در اختیار شما قرار بدهد.

بروز مشکلات جسمی حین پرواز: پرواز می‌تواند برای افراد مختلف مشکلات جسمی دیگری نیز ایجاد کند؛ تورم پاها، خستگی، بیخوابی، تغییرات در خلق و خو، سردرد و سرگیجه،‌ نفخ و یبوست و کیپ شدن گوش برخی از این مشکلات هستند.‌

به افرادی که کمردرد و گردن‌درد شدید یا سابقه آرتروز دارند توصیه می‌شود در طول پرواز در فواصل مشخص از صندلی بلند شوند و حرکات کششی انجام دهند.

کسانی که به تازگی سکته قلبی را تجربه کرده‌اند یا نارسایی‌های قلبی تنفسی دارند، همچنین افرادی که دچار افت هموگلوبین و کم‌خونی هستند و برخی بیماران مبتلا به عوارض اعصاب و روان‌، باید توجه کنند که منع پرواز دارند.

ضدعفونی کردن کانترها قبل از پذیرش مسافران، ضدعفونی کردن هواپیما قبل از ورود مسافران، بررسی سلامت و چک کردن دمای بدن مسافران قبل از ورود به هواپیما توسط دستگاه تب‌سنج پزشکی و... از اقداماتی است که ایرلاین‌های کشور برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در دستور کار خود قرار داده‌اند

خانم‌های باردار هم بویژه در هفته‌های آخر بارداری باید از سفرهای هوایی صرف‌نظر کنند. اینکار احتمال خطر زایمان زودرس را بالا می‌برد.

دردسر همیشگی چمدان: این امکان همیشه وجود دارد که چمدان، ‌سوغاتی‌ها و لباس‌های نازنین‌تان در بار گم شود. باید سعی کنید چمدان‌تان را با یک علامت،‌ مشخص کنید یا آن را در فرورگاه بسته‌بندی کنید. در سفرهای چند پروازه این اتفاق بیشتر می‌افتد. کد سه رقمی فرودگاه که بر روی برچسب چمدان‌تان می‌خورد را به خاطر داشته باشید تا در صورت گم شدن آن راحت‌تر بتوانید پیگیری کنید.

برایتان سفری ایمن را آرزو می کنیم.