آریا رهنورد

باز شدن مدارس فوتبال شهرخودرو همزمان با اصرار مالک این باشگاه به تعطیلی رقابت‌های لیگ، یک پیام واضح دارد. ظاهرا مالکان این باشگاه تصور می‌کنند ویروس کرونا، تنها ممکن است در لیگ برتر مشاهده شود و امکان ندارد که در رده‌های سنی پایه، گریبان فوتبالیست‌ها را بگیرد. فرهاد حمیداوی این روزها یکی از سوژه‌های اصلی خبرهای فوتبالی است. مالکی که دائما از خطرات کووید 19 حرف می‌زند اما در دیدارهای تدارکاتی، تا امروز با «ماسک» دیده نشده است. مدیری که در یک اقدام حیرت‌آور، تهدید به «استعفا» از مالکیت شهرخودرو می‌کند. لابد او باید این استعفا را به خودش تحویل بدهد و خودش هم پای آن را امضا بزند!

شاید اظهارنظرهای مالک باشگاه پدیده، در سایه جنجال‌های بزرگ زنوزی کم‌تر مورد توجه قرار گرفته باشد اما با این وجود، نمی‌توان نسبت به رفتارهای خاص مالک باشگاه شهرخودرو در دوران تعطیلی لیگ، بی‌توجه بود. اگر زنوزی در روسیه، برای لیگ برتر حکم صادر می‌کند و حتی حاضر نیست برای انجام چنین کاری راهی ایران شود، فرهاد حمیدوای حضور مستمری در جلسه‌های تمرینی و دیدارهای تدارکاتی تیمش دارد و تا حد امکان، در برنامه‌های تلویزیونی و گفتگوهای رسانه‌ای نیز شرکت می‌کند. رفتاری که از این مدیر در هفته‌های گذشته دیده‌ایم، سرشار از تناقض بوده است. حمیداوی به صورت زنده در تلویزیون اعلام کرده که تیمش مشکلی با هزینه پروتکل‌ها ندارد اما به خاطر مسائل بهداشتی و سلامتی نگران شروع مسابقات است. همین مدیر اما تنها چند روز بعد از یک تریبون دیگر اعلام کرده که اگر هزینه‌ برگزاری بازی‌ها و رعایت پروتکل را به این باشگاه بدهند، تیمش را به زمین می‌فرستد. بالاخره معلوم نیست آیا مشکل شهرخودرو، «مالی» است یا به مسائل بهداشتی ربط دارد. هر چه هست، آنها مالکی دارند که ممکن است هر چند روز یک بار، حرفش را کاملا عوض کند. برای پی بردن به آن‌چه در ذهن آقای مالک می‌گذرد، کافی است به تصاویر حضور او در دیدارهای تدارکاتی نگاه کنیم. او که منتقد جدی برگزاری بازی‌های لیگ نوزدهم است و این دیدارها را تهدیدی جدی برای سلامتی عنوان می‌کند، حتی حاضر به استفاده از یک ماسک ساده ارزان‌قیمت هم نیست. فرهاد حمیداوی نه‌تنها ماسک نمی‌زند، بلکه دائما با بازیکنان خوش و بش می‌کند، با آنها دست می‌دهد و حتی مهره‌های تیمش را در آغوش می‌گیرد. در حقیقت در مصاحبه‌های این مالک، کرونا بزرگ‌ترین تهدید برای سلامتی است اما در رفتار او، نمی‌توان هیچ نشانه‌ای از همه‌گیری یک ویروس در ایران و جهان پیدا کرد. حمیداوی شبیه حرف‌هایی که می‌زند، نیست و همین موضوع جبهه او و سایر مدیران را برای تعطیلی مسابقه‌ها، از «طرفدار» خالی کرده است.

در نگاه مالک شهرخودرو به فوتبال، حتی ذره‌ای جاه‌طلبی دیده نمی‌شود. تیم او در رده پنجم جدول لیگ برتر قرار دارد اما فاصله آنها با سایر مدعیان کسب سهمیه، بسیار کم به نظر می‌رسد. این تیم در ادامه راه با چند پیروزی متوالی، هم می‌تواند به سهمیه نزدیک شود و هم به صورت خوش‌بینانه، می‌تواند به کورس قهرمانی قدم بگذارد. حمیداوی اما با بی‌تفاوتی حیرت‌انگیزش، حاضر است شانس رسیدن به سهمیه را نیز از دست بدهد و به هر قیمتی، بر طبل تعطیلی بکوبد. او حتی حاضر است بر سر جایگاه این فصل تیمش در لیگ قهرمانان نیز قمار کند. طبعا اگر شهرخودرو در ادامه لیگ مسابقه نداشته باشد، امکان حضور در دیدارهای تابستانی لیگ قهرمانان نیز برای این باشگاه فراهم نخواهد بود. این جایگاه پس از سال‌های سال برای فوتبال مشهد به دست آمده و آقای مالک، آماده است تا به همین سادگی آن را به حراج بگذارد. اگر حمیداوی تا این اندازه به تیمش «بی‌اعتماد» است، طبیعتا بازیکنان و مربیان شهرخودرو نیز نباید اعتمادی به او و وعده‌هایش داشته باشند. اگر او تا این اندازه پشت تیمش را خالی می‌کند، قطعا نباید انتظار داشته باشد که هوادارها به پروژه او در این باشگاه دل ببندند. اگر این مالک پول لازم برای برگزاری 9 هفته پایانی لیگ را در اختیار ندارد، بهتر است شهرخودرو را به فروش برساند. در مشهد، هیچ‌کس تیمی نمی‌خواهد که این‌چنین از میدان مسابقه فراری باشد. در مشهد، هیچ‌کس تیمی نمی‌خواهد که این‌چنین خودش را از صحنه یک رقابت کنار بکشد. تا پیش از این تعطیلات، خیلی‌ها تصور می‌کردند شهرخودرو به یکی از قدرت‌های همیشگی لیگ برتر تبدیل شود اما حالا، به نظر می‌رسد مالک این باشگاه در هر شرایطی، بازی نکردن برای صرفه جویی در هزینه‌ها را به بازی کردن برای تصاحب افتخار، ترجیح می‌دهد.

استعفا از مالکیت، مد تازه فوتبال ایران است. موضوعی که در نوع خودش، باورنکردنی به نظر می‌رسد. مگر می‌شود یک باشگاه فوتبال را بخری و بعد از این خرید، استعفا بدهی؟ به عنوان مالک باشگاه، این استعفا را باید به چه کسی تقدیم کنی؟ حمیدوای مدیرعامل باشگاه نیست که از سمتش استعفا بدهد و برود. او این باشگاه را خریده، آن را خصوصی کرده و اگر نمی‌خواهد این کار را ادامه بدهد، بهتر است شهرخودرو را به فروش برساند. اسم این نوع مالکیت اما دیگر با چنین رفتارهای آماتوری، مالکیت خصوصی نیست. آنها که عوض کردن اسم تیم‌ها را خوب بلد هستند، باید اسم خصوصی که روی باشگاه‌ها گذاشته‌اند را نیز عوض کنند.