لیلا موسی‌زاده

در اقدامی عجیب و غیرمنتظره بازخوانی قطعه «ای ایران» با همخوانی لیلا فروهر، خواننده لس‌آنجلسی و گروه بویز (ای ایران) در تیتراژ پایانی سریالی خبرساز «بچه مهندس۳» روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

باز هم از صداوسیمایی که در آن شجریان ممنوع است یک شگفتی اعجاب‌آور دیگر را شاهدیم و در آخرین اقدام نیز پخش سرود ای ایران که خواننده لس‌آنجلسی با گروهی آن را همخوانی کرده به‌عنوان تیتراژ پایانی آخرین قسمت سریالی تلویزیونی پخش‌شده است. شگفتی ماجرا آنجاست که کارگردان سریال خود عامل انتخاب این قطعه برای تیتراژ پایانی سریال بوده است و انتخاب آن را به تیم حرفه‌ای موسیقی نسپرده است و این انتخاب به مدد دنیای وب برای او راحت‌تر نیز شده است.

هرچند آقای کارگردان خبری از قانون رعایت حق مؤلف ندارد و اجازه گرفتن از صاحب اثر برای استفاده را نیز نادیده گرفته است. او در جواب پرسش خبرنگاران درباره چرایی این اتفاق اظهار کرده است که تلویزیون مایل به استفاده از این تصنیف با صدای بنان نبود؛ درنتیجه یک همخوانی از تصنیف ای ایران را برگزیده است. و این همان نتیجه نادانی و لجاجت رفتار کارگردان و تلویزیون است. کارگردانی که هنوز حق مؤلف را پاس نمی‌دارد بی‌اجازه از صاحب اثری آن را روی سریال خود قرار می‌دهد که چنانچه به دنبال صاحب اثر می‌گشت تا از آن اجازه بگیرد قطعاً چنین ماجرایی را به بار نمی‌آورد ضمن آنکه کارگردان نیز باید بداند دانش او درزمینه موسیقی برای انتخاب پخش آن در سریالش کافی نیست و حتماً باید در این امور با افراد زبده مشورت کند. همچنین لجاجت و نادانی تلویزیون برای پخش این اثر ملی با صدای بنان نیز جای شگفتی دارد که چرا مایل به استفاده و پخش آن حتی در لوای سریال نیز از تلویزیون نیست اما برای صدای خواننده‌های لس‌آنجلسی هیچ ممانعتی به عمل نمی‌آورد. در تلویزیونی که ای ایران بنان مجاز شمرده نشود و ربنای شجریان در آن ممنوع باشد حتماً راه برای لس‌آنجلسی‌ها بازتر خواهد شد.