بیتا یاری

کسی از میزان خسارتی که تاکنون کرونا بر اقتصاد ایران وارد آورده اطلاع و برآورد دقیقی ندارد. همگان می‌دانند که خسارت عادی نبوده و البته در این میان  این ویروس خسارت هنگفتی نیز بر درآمد اهالی موسیقی وارد کرده است.

موزیسین‌ها که تنها مجرای درآمدشان برگزاری کنسرت و آموزش در آموزشگاه‌هاست اکنون باید تا از بین رفتن ویروس خطرناک کرونا منتظر بمانند چراکه اولین کسب‌وکاری که رسماً تعطیل شد و وزیر ارشاد برای تعطیلی آنها اطلاعیه صادر کرد کنسرت‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی بودند. ازاین‌رو این تعطیلی ناگزیر که برای سلامتی همگانی بهترین شیوه مبارزه با شیوع گسترده بیماری واگیردار است همه فعالان صنف موسیقی را دچار مشکل معیشتی و مالی ساخته است. مشکلاتی که هرچند همواره اهالی موسیقی با آن دست‌به‌گریبان بوده‌اند، اما تا بدین حد حلقه محاصره آن سخت و تنگ نشده بود. اکنون صحبت از زندگی خانواده‌هایی است که در ماه آخر سال هیچ‌گونه درآمدی از آموزش نمی‌توانند کسب کنند و مشخص نیست این وضعیت تا چند ماه به طول خواهد انجامید. حتی اگر در بهترین حالت همین ماه اسفند بیماری ریشه‌کن شود مدرسین موسیقی آموزشگاه‌ها درآمد اسفندماه خود را از دست ‌داده‌اند و در ابتدای سال نو به سبب تعطیلی تا پانزدهم فروردین عملاً درآمد ماه اول سال آینده را نیز نخواهند داشت. بماند که نه‌تنها آموزش‌های دولتی اکنون تعطیل است و آموزشگاه‌های غیردولتی نیز از دستور وزارت ارشاد مبنی بر تعطیلی تبعیت کرده‌اند آموزش‌های خصوصی و غیررسمی نیز تعطیل است و مدرسان تدریس خصوصی نمی‌توانند مثل همیشه به کار خویش بپردازند. مدرسین دولتی وضعیت مشخصی دارند آنها چه مشغول کار باشند چه نباشند دولت بر سر موعد حقوق آنها را پرداخت می‌کند؛ اما در آموزشگاه‌های خصوصی درآمد حاصل از حضور هنرجویان در دوره‌هاست و چون اکنون این حضور مخل سلامت ملی است؛ آموزشگاه‌های خصوصی و مدرسین آن و خانواده‌هایشان متضرر هستند، حال آنکه اجاره‌بها و بیمه و مالیات سرموعد باید پرداخت شوند و این مسائل متوجه شرایط سخت بدون درآمد این روزها نیست.

کسی از میزان خسارتی که تاکنون کرونا بر اقتصاد ایران وارد آورده اطلاع و برآورد دقیقی ندارد. همگان می‌دانند که خسارت عادی نبوده و البته در این میان  این ویروس خسارت هنگفتی نیز بر درآمد اهالی موسیقی وارد کرده است

مساله همین‌جاست که در این معضل ملی آیا نباید از دولت انتظار کمک داشت؟ حداقل درباره پرداخت بیمه و مالیات که دولت می‌تواند کمک کند و آیا بهتر نیست دریافت آنها را به زمانی محول کند که آموزشگاه‌ها چندماهی بازشده و مشغول کسب‌وکار باشند؟

مشخص است که دولت نیز در این وانفسای کرونا متحمل خسارات سنگینی شده، اما به‌عنوان متولی تامین شرایط زندگی و حامی مردم ایران آیا بهتر نیست که با برداشتن گامی این‌چنین در به تعویق انداختن مهلت پرداخت بیمه و مالیات تا پس از بازگشت شرایط به حالت عادی برای بهبود شرایط و تعدیل خسارات، امید و روحیه به زندگی را در مردم بالا ببرد؟

امیدواریم که نهادهای صنفی از جمله اهالی موسیقی این خواسته را به‌صورت درخواستی صنفی مطرح سازند و بجد پیگیر شوند تا نظر موافق دولت را در این مساله کسب کنند. چراکه متضررین در هر صنف وضعیتی شبیه به هم دارند. امید که برای اهالی موسیقی نیز از این رهگذر بهترین نتیجه به ثمر برسد.