«نگاه واقعی: نظریه فیلم پس از لاکان»؛

دریافت تاریخ با تفسیر فیلم

«نگاه واقعی: نظریه فیلم پس از لاکان»، کتابی است از تاد مک‌گوان که با ترجمه بهمن خالدی در نشر مرکز منتشر شده است. در بخشی از پیش‌گفتار کتاب، درباره رویکرد نظری آن، چنین می‌خوانیم: «در کتاب حاضر، یک نظریه روان‌کاوانه فیلم را بسط می‌دهیم که خود فیلم را نقطه عزیمت می‌گیرد. از زمینه تاریخی تولید و دریافت فیلم‌ها بحث نمی‌کنیم و وقتی از تماشاگر حرف می‌زنیم، از تماشاگری سخن می‌گوییم که خودِ زمینه فیلم می‌طلبد و نه تماشاگر تجربی، البته هیچ فیلمی زمینه تاریخی و تماشاگران خود را نادیده نمی‌گیرد، اما زمینه و تماشاگر بیرون از رابطه با متن سینمایی نیستند. هر فیلمی در پرداخت هنری خود حامل زمینه خویش است و از طریق شیوه خطاب‌کردن تماشاگرش را می‌سازد. نویسنده کتاب معتقد است گرچه کسی نمی‌تواند نسبت‌به زمینه تولید و دریافت فیلم بی‌اعتنا باشد، اما باید وجود آنها را در درون فیلم بیابد نه بیرون از آن. اگر تولید و دریافت فیلم را درون فیلم بازجوییم، نظریه فیلم دوباره ممکن خواهد شد. همین گرایش به زمینه‌یابی بود که فضایی را که در آن می‌توان درباره فیلم نظریه‌پردازی کرد، از بین برد. پاسخ مناسب دفاع واپس‌گرایانه از متن در برابر زمینه نیست، بلکه دست‌یازی به در‌هم‌بافته زمینه و متن، یعنی درون‌ماندگاری زمینه در متن است. هر متن سینمایی ذاتا حامل تجلیات وضعیت تاریخی خویش است، همان‌طور که شرایط دریافت خود را پیش‌بینی می‌کند. ما تاریخ و تماشاگر را با تفسیر فیلم درمی‌یابیم، نه با پژوهش در بایگانی‌ها و پرسش از تماشاگران». نویسنده کتاب علاوه‌بر پیش‌گفتاری که بخشی از آن آمد، یک پیش‌گفتار هم برای ترجمه فارسی کتاب نوشته است. کتاب، جدا از مقدمه و دو پیش‌گفتار، شامل چهار بخش است با عنوان‌های: «سینمای فانتزی/ نمایش مازاد»، «سینمای میل/ غیاب در میان ملأ تصویر»، «سینمای تلفیق/ پیوند میل و فانتزی» و «سینمای تقاطع/ برخوردهای میل و فانتزی.»

    

«مفاهیم زیبایی‌شناسی در سینما»  به‌چاپ دوم رسید

چاپ دوم  کتاب «مفاهیم زیبایی‌شناسی در سینما»  تألیف سیروس ظهیرمالکی از سوی انتشارات «روزآمد» منتشر شد.     کتاب «مفاهیم زیبایی‌شناسی در سینما»  در پنج بخش شامل مباحث زیر است؛

بحث نخست؛ هنر و جایگاه سینما درآن؛ بحث دوم- مفاهیم واقعیت و واقعگرایی در سینما؛ بحث سوم- مفاهیم زیبایی در هنر و سینما ؛ بحث چهارم- بررسی شکل و محتوا در سینما؛ بحث پنجم- فضاسازی در سینما ؛ 

در پیشگفتار چاپ دوم  این کتاب می‌خوانیم؛

    «چاپ نخست مفاهیم زیباییشناسی در سینما  باوجود بیمهریهایی که در چاپ و نشر آن بهویژه از سوی ناشر اعمال شد، با استقبال هنرپژوهان و علاقهمندان سینما روبهرو شد و در مدت زمان کوتاهی فروش نسخههای چاپی آن به اتمام رسید و علاوه بر آن، در سال 1393 بهعنوان یکی از کتابهای برگزیده سینمایی سال، از سوی مهمترین نهاد غیردولتی سینمایی کشور، یعنی «خانه سینما» معرفی شد. این انتخاب و استقبال از یکسو و ضرورت اصلاح و رفع غلطهای چاپی بیشمار ناخواستهی چاپ نخست آن، از سوی دیگر، نویسنده کتاب را برای چاپ دوم آن مصمم کرد». 

    چاپ دوم کتاب «مفاهیم زیبایی‌شناسی در سینما» با افزودن آرا و بیان جدیدی از هنرشناسان، تدوین و اصلاح شده و علاوه بر آن، سعی بر این بوده است که غلط‌های چاپی چاپ پیشین نیز اصلاح و برطرف شود.