انتشار فراخوان چهارمین فصل از پروژه «چهارفصل تئاتر ایران»

دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان چهارمین فصل از دور نوین پروژه‌ جامع ملی آموزش درام‌نویسی کشور با عنوان «چهارفصل تئاتر ایران» را منتشر کرد. چهارمین فصل این پروژه در حوزه‌ «تذکره‌ای ـ زندگی‌نامه‌ای» (Biogeraphical) شهدایی است که در طول سال ۱۳۵۹ تاکنون در رده‌ شهدای راه مقاومت قرار گرفته‌اند. طبق فراخوان لازم است این آثار پیش از این در جایی چاپ یا اجرا نشده باشند. همچنین از نویسندگان خواسته شده است از شعارزدگی که به شاکله‌ متون آسیب زند،‌ اجتناب کنند. همچنین این مرکز متعهد شده است در صورت پرداختن نویسنده به زندگی «سردار شهید قاسم سلیمانی» و احراز صلاحیت کیفی توسط اعضای هیات‌ علمی این فصل از پروژه، برخلاف تعریفِ دور نوین پروژه، استثنائاً علاوه بر چاپ، از تولید آن اثر در استانِ خودش حمایت به عمل آورد. علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های بسیار کوتاه خود را در پاسخ به فراخوان این دوره با نام «شهدای مقاومت»، که شامل نام شهید و بخش قابل اعتنای زندگی‌اش که مدنظرِ نویسنده است، تا پایان دهه‌ فجر (۲۲ بهمن ۱۳۹۸) از طریق Sahnemagazine@yahoo.com به دبیرخانه‌ این پروژه ـ دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ـ ارسال دارند.

    

دعوت دبیر «تئاتر فجر» از همه هنرمندان تئاتر

نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خطاب به اهالی هنر تئاتر یادداشتی منتشر کرد. این متن پس از انصراف برخی از هنرمندان از جشنواره تئاتر فجر منتشر می‌شود. برهانی‌مرند در نامه خود پس از بیان همدردی خود با رویدادهای اخیر و ارتباط آن با مفاهیم شادی و غم نوشته است «روزهای سختی است برای همه‌ ما مردمی که در سوگ عزیزان نشسته‌ایم و بحق، کیست که از عمق جان لمس نکرده باشد اندوه و التهابی را که بر قلب و جان همگی ما سایه انداخته است؟! اگر ما بیش از هموطنان غم‌خوار و هموندان هنرمندمان، پریشان و غم‌گسار نبوده باشیم، کمتر از ایشان خون به دل و اشک بر دیدگانمان نیست و عجب است اگر زمانی که احساس نجیب همدردی انسانی در لحظات سخت به جای گشودن آغوشی از مهر و نگاهی تسلی‌بخش به بغضی بدل شود که رشته‌های پیوندمان را بگسلد و خط فرضی از جدایی و رویارویی را میان ما بکشد.» وی سپس با اشاره به موضوع جشنواره و دلایلش، آن را امری انسانی برشمرد و اضافه کرد «دیگر بار صمیمانه و همدلانه از شما خواهش می‌کنم که افتراق‌های ناچیزمان را کناری بگذاریم و در خانه خویش بمانیم، یقین بدانید همه ما یک آرمان مشترک بزرگ داریم: اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم و خدمت به مردمان نجیب و رنج دیده کشور عزیزمان.»

    

اجرای نمایش «آرزوهای یک موش کور» در مرکز تئاتر کانون

نمایش «آرزوهای یک موش کور» نوشته سعید ابک و کارگردانی وحید نفر ویژه کودکان ۵ تا ۱۲ سال است و هنرمندانی همچون خالق استواری، سعید ابک، علی باروتی و هدی حاج طاهری در آن ایفای نقش می‌کنند. این نمایش صبح‌ها با هماهنگی قبلی ویژه مدارس و مهدکودک‌ها و عصرها به جز روزهای شنبه ساعت ۱۷ از دی تا اسفند ۱۳۹۸ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله اجرا می‌شود. در خلاصه این نمایش آمده است؛ در یک‌ شب مهتابی، موش کور کوچکی تصمیم می‌گیرد از خانه‌اش در زیر زمین بیرون برود و در پی آرزویش که دیدن خورشید است برود. در مسیر خود با حیوانات جنگل روبه‌رو شده و ماجراهای شگفت‌انگیزی برای موش کور اتفاق می‌افتد. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این نمایش بلیت آن را از پایگاه تیوال و یا شماره تلفن ٠٩١٠٦٢٩٦٧١٩ تهیه کنند.