نمایشگاه آثار بیژن بصیری، باعنوان«شبگرد» در موزه ملی ایران

مراسم گشایش نمایشگاه آثار بیژن بصیری، باعنوان “شبگرد” عصر روز جمعه ۱۹ مهرماه در موزه ملی ایران برگزار شد. این مراسم به همت سفارت ایتالیا در تهران، موزه ملی ایران و موزه هنرهای معاصر تهران با حضور جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران، وینچنتزو روسو اسپینا رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران، سید علی پاکدامن مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه، محمد رضا کارگر مدیر کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در میان جمع کثیری از هنرمندان و علاقمندان در سالن نشست موزه ایران باستان در موزه ملی ایران برگزار شد.

بیژن بصیری چکیده نابی از هنر ایران و ایتالیاست

جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران در این مراسم گفت: این رویداد محصول مشترک دو موزه بزرگ ایران است و آثاری که امروز در اینجا به نمایش در آمده الهام گرفته از هنر ایران است. او بیژن بصیری را چکیده نابی از هنر ایران و ایتالیا دانست و گفت: ایشان هنرمندی خلاق است که  بیش از آنکه تحت تاثیر هنرمندان و سبک های دیگر باشد، دیگران را تحت تاثیر قرارداده است.

وی در ادامه اهم رویکردهای سفارت ایتالیا در تهران را برگزاری برنامه های فرهنگی با تکیه بر همنشینی هنر و هنرمندان  این دو کشور خواند و در بیان برخی از این پروژه ها به هنر خیابانی، هفته سینمای ایران و ایتالیا  با حضور سینماگران ایرانی و ایتالیایی، برگزاری نمایشگاه های هنری و فرهنگی و ...  اشاره داشت. سفیر ایتالیا در تهران در تشریح یکی از مهم ترین این برنامه ها گفت: برگزاری همایش و نمایشگاه شصتمین سالگرد فعالیت های باستان شناسی ایتالیا در ایران در آبان ماه  سال جاری با همکاری موزه ملی ایران و پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ای ارزشمند و با نتایج مهمی خواهد بود.

دوستی و صلح دو تمدن ایران و ایتالیا پیام نمایش آثار بصیری در موزه ایران باستان

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران سخنران بعدی بود. ایشان با اشاره به نقش هنر در پیوند میان انسان ها در خصوص بیژن بصیری به عنوان یک هنرمند گفت: بیژن بصیری از بعد دیگر هنرمندی ایرانی-ایتالیایی است که ذات هنر ایرانی یعنی کشف و شهود را در تمامی آثارش بن مایه قرار می دهد و در عین حال سبک های غربی را برای بیان منظور خود انتخاب کرده است. این همنشینی و در نوردیدن مرزهای فرهنگی شرق و غرب نقطه عطفی بود تا موزه مادر  ایران را در برگزاری این رویداد فرهنگی تشویق و ترغیب نماید، نمایش اثری معاصر در موزه ایران باستان نگاه بسیاری را به این پیام مهم فرهنگی جلب می نماید.

وی در ادامه به سابقه روابط فرهنگی موزه ملی ایران با موزه های ایتالیا پرداخت و گفت: بسیار مشتاقیم تا میزبان نمایشگاهی از آثار باستانی ایتالیا در تهران باشیم.  رییس کل موزه ملی ایران ادامه داد: ارزش معنوی میراث فرهنگی و آثار هنری در یافتن همین نقاط مشترک و تعمیق دوستی بین ملت ها در دستیابی به صلحی پایدار در جهان است. 

جبرییل نوکنده ضمن قدردانی از فعالیت های فرهنگی و هنری سفارت ایتالیا در تهران گفت: وقتی دیوار یک نهاد سیاسی در تهران طرحی سه هزارساله از فرهنگ، هنر و تمدن ایران را به نمایش می گذارد بدون شک موجب خرسندی شهروندان شده و در عین حال پلی فرهنگی محکمی میان دوکشور باسابقه تمدنی کهن ساخته است.