آبان نامجو

وضعیت گیشه سینماها تقریبا نزدیک به افتضاح است. حالا شهریورماه و تعدد مسافرت‌ها یا ایام محرم و مشغولیت مردم به عزاداری‌ها. هر کدام از این دلایل هم که باشد این حجم کسادی سینماها را نمی‌توان توجیه کند. در هر صورت نکته کلیدی ماجرا شاید این است که کیفیت فیلم‌های روی پرده قابل‌توجه نیست، مساله‌ای که به آن توجه کافی نمی‌شود و همه به دنبال پشت‌پرده می‌گردند.

کیهان دو روز پیش در یادداشتی عامل اوضاع کساد سینماها را تحلیل کرد. کیهان نوشته بود نداشتن «باور» و مساله «هویت» در مضمون فیلم‌ها سینماها را کم رمق کرده! بعدتر اما داده‌های دقیق‌تر و گزارش‌های آماری چیزهای بیشتری از چرایی وضع کساد سینما دادند.

محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران می‌گوید: متاسفانه تابستان امسال شاهد فروش ناامیدکننده وضعیف بودیم چراکه از فیلم‌ها استقبال نشد؛ این یک خبر بد است اما ما باید واقعیت‌ها را اعلام کنیم چون وضعیت سینماها بسیار اسف‌بار است.

قاصد اشرفی حتی از تعطیلی برخی سینماها گفت: ۲۵ شهریورماه با مدیران پردیس‌های سینمایی جلسه‌ای در انجمن داشتیم که نگرانی‌های دوستان درباره اکران عنوان شد و برخی از آن‌ها اعلام کردند که چند سالن پردیس‌های خوبمان را به دلیل نداشتن تماشاچی تعطیل کرده‌اند.

قاصد اشرفی افزود: این را هم باید بیان کنم که هزینه سینماها بسیار بالاست به‌طوری‌که این هزینه‌های جاری ما ۷، ۸ برابر شده و از همین رو بحث نفروختن فیلم‌ها از یک طرف و افزایش هزینه‌های سینماها از سوی دیگر، سینماداران را با یک چالش جدی مواجه کرده است. برای مثال سیستم صوتی و تصویری، صندلی‌ها و حتی مواد شوینده هزینه‌های زیادی دارند که چند برابر شده‌است. این موضوعات ما را در شرایط دشوار و سختی قراری داده است.

رئیس انجمن سینماداران توضیح داد: در سینماهای مدرن بلیت سینما ۱۵ هزارتومان است، اما ما سینماهایی داریم که بلیت‌های ۸ هزار تومانی عرضه می‌کنند، با این قیمت‌ها چه می‌شود کرد؟ از سوی دیگر باید شرایط مردم را هم در نظر گرفت. این روزها سینماداران خودشان سوبسیدی را که دولت باید بدهد، تقبل می‌کنند و حتی به دولت سوبسید می‌دهند! برای مثال در حال حاضر قبض آب سینما ماندانا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قبض برق این سینما ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان شده است؛ همین ارقام وضعیت هزینه سالن سینماها را نشان می‌دهد.

صحبت‌های اشرفی نشان می‌دهد تحلیل‌هایی چون تحلیل کیهان خیلی واقعی نیست و مساله پیچیده‌تر و دردناک‌تر از این حرف‌هاست، به هر حال فکر چاره باید.