دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در 12 شهریورماه میزبان بخش ویژه موسیقی دستگاهی، آهنگسازی بود. نگار بوبان، احسان ذبیحی فر، محمدرضا فیاض، سیامک آقایی و حسین علیزاده داوران بخش ویژه آهنگسازی را تشکیل می‌دادند.

محمدرضا فیاض داور این بخش جشنواره درباره اجراها گفت: «بخش قابل‌توجهی از اجراها بسیار درخور توجه بود. ولی مقدم بر اجرای هنرمندان فکر می‌کنم ایده اصلی جشنواره و سیاست‌گذاران جشنواره و این‌که چطور بر موازین کلاسیک نگاهی خلاقانه‌تر بر موسیقی داشت. این اولین تجربه بود و امیدوارم سنگ بنای خوبی باشد.»

او ادامه داد: «فکر می‌کنم نقطه قوت توانایی فنی و اجرایی و البته تکنیکی باشد و در مورد نقاط ضعف فکر می‌کنم هنوز دستگاه فکری که بتواند راهگشای این توانایی‌های تکنیکی باشد به انسجام کافی نرسیده است و فکر می‌کنم با گسترش انواع مباحث نظری در حوزه این‌که چطور می‌شود در عین پایبندی به چهارچوب‌ها موسیقی خلاقانه‌تری آفرید آن مبانی نظری باید

در اینجا مطرح شود.»

احسان ذبیحی‌فر دیگر داور این بخش جشنواره موسیقی جوان نیز دراین‌باره اظهار کرد: « اجراهای بخش ویژه آهنگسازی کیفیت قابل قبولی داشتند و شرکت‌کنندگان عملکرد پخته‌تری را به نمایش گذاشتند. این بخش برای اولین بار است در جشنواره جوان حضور دارد و باید اجازه دهیم در سال‌های آینده هم تجربه شود و با گذشت زمان شرکت‌کنندگان بیشتر متوجه فضایی شوند که در آن قرار می‌گیرند. فکر می‌کنم آن چیزی که به لحاظ خلاقیت و ارائه یک برنامه موسیقایی یکدست و همین‌طور مبتنی بر سنت‌های موسیقی است باید به‌مرور اتفاق بیافتد و این مقوله پیچیده‌ای برای شرکت‌کنندگان در این سن است. امیدوارم در سال‌های آینده هدف‌گذاری‌های آموزشی به این سمت گرایش پیدا کنند.»  

او ادامه داد: «درمجموع با توجه به سن کم شرکت‌کنندگان و تازگی این بخش، اجراها رضایت‌بخش بود. معتقدم نقش آقای اسعدی دبیر جشنواره بسیار پررنگ و حائز اهمیت است چراکه بخش عمده‌ای از این اتفاقات به خاطر حضور ایشان است. درواقع ایشان یک موزیسین بادانش هستند که بخش اعظم پیشرفت‌های جشنواره به خاطر

وجود ایشان است.»