با مروری بر منتخب آثار منیر و محمدمهدی قان‌بیگی

برگزاری دومین«هفته‌ پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران»

دومین«هفته‌ پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران» با نمایشگاه مروری بر منتخب آثار منیر و محمدمهدی قان‌بیگی، جمعه 18مرداد 98 در گالری زمستان خانه‌ی هنرمندان ایران آغاز شد. این نمایشگاه که به همت انجمن هنرمندان سفالگر و با حمایت و همکاری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، شامل 25 اثر نقاشی و سرامیک از دوره‌های مختلف کاری این دو هنرمند صاحب‌نام و پیشکسوت ایرانی است.

محمدمهدی قان‌بیگی در طول سال‌ها فعالیت در عرصه سفال و سرامیک دوره های مختلف تاریخ هنر در سفال و ادبیات از هزاره های پنج تاشش قبل از میلاد تا دوره صفویه را در کارگاه اش بازآفرینی کرده است. این سفالگر پیشکسوت معتقد است؛ نقش های مختلف در آثار هنری با وجود تغییر شکل در طول زمان، فرهنگ را به نسل های بعد منتقل می کنند. این هنرمند همچنین معتقد است؛ اختراع خط در دنیا و سیر تکاملی تصاویر روی ظرف های سفالی و تبدیل آن ها به خط در طول زمان، یادآور شد نقش هایی که در کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند پیام آور مطلبی بوده اند.» نمایشگاه مروری بر آثار منیر و محمدمهدی قان‌بیگی شامل ۱۰ اثر نقاشی از منیر قان‌بیگی و ۱۰ اثر نقاشی از محمدمهدی قان‌بیگی و ۲۲ اثر سرامیک از هر دو آنها است. قدیمی‌ترین آثار نمایشگاه تعدادی از نقاشی‌های مهدی قان‌بیگی است که در سال‌های ۱۳۵۳ با تکنیک رنگ ‌روغن روی چرم خلق شده‌اند‌‌. در آثار این نمایشگاه از وجود خط و خوشنویسی تا حضور مینیاتور و گاهی ارجاع به بعضی آثار مثل سردیس‌های ایلامی، می‌توان ردپای هنر قدیم ایران را مشاهده کرد.

به گفته منیر قان‌بیگی بسیاری از نقاشی‌های این نمایشگاه اولین بار است که به نمایش درآمده‌اند. منیر قان‌بیگی آثار سرامیک و نقاشی‌های موجود در نمایشگاه را نتیجه‌ یک فضا و تفکر می‌داند که صرفا متریال و ابزار خلق‌شان تغییر کرده است، به همین دلیل است که رویکرد هنرهای زیبا در آثار سرامیک آن‌ها دیده می‌شود. 

محمدمهدی قان‌بیگی متولد 1324 دارای کارشناسی نقاشی مدرن از کالج هنری کانتربری در سال 1357 و کارشناسی ارشد تاریخ هنر از مورلی‌کالج لندن در سال 1359 و دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او سابقه دبیری و داوری در جشنواره‌های مختلف سفال، سرامیک و نقاشی را دارد و از بنیان‌گذاران انجمن هنرمندان سفالگر ایران است.

محمدمهدی قان‌بیگی چندین نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است و آثارش در بیش از 50 نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از کشور به نمایش درآمده است.

مرضیه کریم‌زاده ترابی (منیرقان بیگی) متولد 1328 فارغ‌التحصیل رشته سرامیک دانشکده کمبل‌بری انگلستان، دارای مدرک درجه 2 هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گذراندن دوره عکاسی و باتیک در کالج ایلینگ لندن از سوابق تحصیلی او است. منیر قان‌بیگی سال‌ها در دانشگاه الزهرا و دانشکده میراث فرهنگی تدریس ‌کرده است. گفتنی است، منیر و محمدمهدی قان‌بیگی در پنجاه و چهارمین دوسالانه‌ ونیز با مکعب‌های سفالی نماینده‌ ایران بودند. شایان ذکر است، «دومین هفته‌ی پیشکسوتان سفال و سرامیک» که مروری است بر آثار منیر و مهدی قان‌بیگی جمعه 18مرداد سال 98 در نگارخانه‌ زمستان خانه‌ی هنرمندان ایران افتتاح شده و تا 29 مردادماه همه‌روزه بجز شنبه‌ها در خانه هنرمندان به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، ‌ضلع جنوبی باغ هنر برای بازدید علاقه‌مندان دایر خواهد بود. نخستین هفته‌ی پیشکسوتان سفال و سرامیک شهریورماه سال 97 ، با مرور بر آثار محمدمهدی انوشفر برگزار شده بود.