کیهان کلهر برنده جایزه  وومکس شد

نوزدهمین جایزه جهانی وومکس به کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده پرآوازه کمانچه از ایران تعلق گرفت. بنا بر اعلام رسمی وب‌سایت وومکس (womex.com) در صفحه اول خود، پیرنا آرتز، برگزارکنندگان رویداد وومکس، ضمن ابراز شعف و خوشحالی از اهدای این جایزه با افتخار به کیهان کلهر، آن را به دلیل تسلط و یکانگی مهارت این ویرتئوز کمانچه، در نوآوری و ایجاد زبان‌های جدید هیجان‌انگیز موسیقی و برای رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان به کیهان کلهر از ایران اهدا می‌کند. مطابق اعلام رسمی وب‌سایت وومکس، 27 اکتبر امسال مصادف با پنجم آبان در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس وومکس، این جایزه در فنلاند به کیهان کلهر تقدیم خواهد شد. و طی مراسمی کیهان کلهر همراه با اردال ارزنجان نوازنده باغلاما بر روی سن به اجرا خواهند پرداخت. لازم به توضیح است در سال 2016 نیز رویداد جهانی وومکس میزبان اجرای مشترک این دو هنرمند از ایران و ترکیه بوده است که آلبوم آن نیز با نام «باد» پیش‌تر توسط شرکت معتبر و پرآوازه ECM منتشر شده است.

    

به شکایت شجریان از صداوسیما دوباره رسیدگی می‌شود

شکایت «محمدرضا شجریان» از صدا و سیما پس از گذشت ۱۰ سال بار دیگر در شهریورماه رسیدگی می‌شود. محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع محمدرضا شجریان، می‌گوید دوم شهریور امسال برای رسیدگی به پرونده مربوط به پخش بدون رضایت آثار موکلش تعیین شده است. پیش از این استدلال شده بود که صدا و سیما در پخش آثار این هنرمند آوازخوان، سوء نیتی نداشته  و پس از اعتراض به این حکم نیز بار دیگر صدا وسیما از اتهام انتسابی مبرا شد. استدلال قاضی این بوده که «پخش آثار موکل در صدا و سیما، موجب شهرت وی شده و به زیان او نبوده است». این وکیل دادگستری ادامه داد که موکلش به حکم صادر شده اعتراض کرده و پرونده به شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی مسعودی مقام ارسال شد.

    

جلوگیری از حضورِ دو نوازنده زن در کنسرت «صنم ناهنجار» 

علی قمصری نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی دوشنبه هفته گذشته بعد از چندماه وضعیت نامشخص، بالاخره با مجموعه کنسرت «صنم ناهنجار» در حالی روی صحنه رفت که از حضورِ دو نوازنده زن در کنسرتش ممانعت شد.تازه‌ترین پروژه علی قمصری با صدای بهادر صحت و علیرضا برنجیان و اشعاری از رضا افشاری و همراهی «همنوازان حصار» روی صحنه رفت. «صنم ناهنجار» روایتی از جهان مدرن امروز بوده که برای کنترل مردم به خلق چارچوب‌ها و قواعدی می‌پردازد که هویت ارزشی متفاوتی را در انسان تایید می‌کند و به این صورت جایی برای دیوانه و عاشق در نظام انسانی باقی نمی‌گذارد.

    

اجتماع دف نوازان در سنندج

اجتماع بزرگ دف نوازان با عنوان «آوای دوست» در بخش جنبی نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت روز سه‌شنبه 22 مردادماه 98 در پارک استقلال سنندج برگزار می‌شود. در دوره های مختلف برگزاری جشنواره بین المللی دف نوای رحمت در بخش جنبی این جشنواره به منظور تقویت دوستی و همگرایی فرهنگی و هنری بین هنرمندان و معرفی پتانسیل های هنری و فرهنگی استان کردستان برنامه‌هایی در نظر گرفته می‌شود که بارزترین آنها برای اولین بار در جهان همنوازی 1000 دف نواز کردستانی در عمارت خسروآباد سنندج بود که در بُعد بین المللی مورد توجه قرار گرفت و توانست کردستان را به عنوان پایتخت دف جهان معرفی کند.