بازگشت نابغه

کشتی بعد از سه سال بار دیگر قرار است حمید سوریان را در کنار خود داشته باشد. فرنگی‌کاری که بعد از ضربه ‌فنی شدن در المپیک ریو مقابل آلمات کبستایف قزاق خط قرمز بزرگی روی رشته مورد علاقه‌اش که سال‌ها طعم افتخار آفرینی با آن را چشیده بود کشید. حالا سوریان با دعوت علیرضا دبیر پست سرپرستی نایب‌رییسی فدراسیون را پذیرفت تا جای خالی نابغه در کشتی ایران پر شود.

نگار رشیدی

شاید خود سوریان هم با رکوردی که در مدال‌آوری دارد (6 طلای جهان، یک طلای المپیک و دو طلای قهرمانی آسیا)، فکرش را نمی‌کرد که وداعش با تشک کشتی با بدرقه اشک‌های محمد بنا بعد از حذفش از میدان المپیک باشد. او در تمام سه سالی که گذشت فاصله‌اش را با کشتی حفظ کرد و تنها ارتباطش با تشک، آموزش استعدادهای کشتی در آکادمی شهید رضایی مجد حوالی میدان راه‌آهن بود. سوریان برای مدتی هم به عنوان رییس کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک انتخاب شد ولی درنهایت به خاطر مشغله‌هایش جایش را به آرش میراسماعیلی داد تا همین حضور در ورزش را هم نداشته باشد. او در ادامه مسیر سکوتش، ناگهان پیش از مجمع انتخاباتی لب به سخن گشود و در شرایطی که علیرضا دبیر درگیر تایید صلاحیتش برای حضور در مجمع بود، از دبیر حمایت کرد. حتی دبیر گفت که به اصرار سوریان برای حضور در مجمع اقدام کرده است.

دبیر هم به فاصله گذشت تنها چند روز از حضورش در فدراسیون، پروژه آوردن نابغه به فدراسیون را کلید زد و سرانجام با تیمی 10 نفره توانست رضایت سوریان را برای کار در فدراسیون بگیرد. مسئولیتی که دبیر گفته به اندازه خودش در آن اختیار دارد تا به خوبی دست مرد همیشه طلایی کشتی فرنگی را در سمت جدیدش باز بگذارد. ناگفته نماند دبیر حتما به جایگاه سوریان در کشتی جهان به خوبی واقف است و حتما روی او برای کسب کرسی‌های بین‌المللی و البته حل مشکلاتی که همیشه بالای سر کشتی ایران وجود دارد، حساب ویژه‌ای باز کرده است. دبیر در حالی سوریان را به عنوان نایب‌رییس خود معرفی کرد که پیش از این مجمع کشتی در خصوص انتخاب دبیر و نایب‌رییس به او تفویض اختیار کرده بود. مورد دیگر درباره نایب‌رییسی سوریان این است که او حالا با سمتی که دارد باید روی کار مربی‌اش نظارت کند و این بار کشتی آنها را نه به عنوان مربی و شاگرد بلکه به عنوان مسئول و مربی کنار هم قرار داده است. سوریان که پس از معارفه‌اش خیلی زود راهی اردوی تیم ملی شد، گپ و گفتی هم با بنا داشت. البته این بازدید تنها به اینجا ختم نشد و سوریان پس از چند سال با برخی هم‌تیمی‌هایش در تشک سرشاخ شد. 

علیرضا دبیر درباره انتخاب سوریان به عنوان نایب رییس گفت:«سوریان به ما افتخار داد، یکسری افراد دنبال پست و یک عده فراری هستند. از سیدمحمد خادم بزرگ تا حمید سوریان؛ گردونه می‌چرخد و به بقیه هم می‌رسد. او با اختیارات کامل می‌آید. یک بار نشده حرف کشتی آزاد و فرنگی بزنم. تمام اختیاراتی که من دارم، حمید سوریان هم دارد. او در فرنگی کارشناس است و همه رده‌ها باید از تجربیات او استفاده کنند. هر اختیاری که من دارم، حمید سوریان هم دارد.» سوریان هم بعد از انتخابش گفت:«امروز عمیقا احساس خوشبختی می‌کنم که شرایطی فراهم شد در کنار کشتی باشم. از اعتماد دبیر ممنونم و امیدوارم همه بزرگان کمک کنند تا در کنار کشتی باشیم.»

دبیر حتما به جایگاه سوریان در کشتی جهان به خوبی واقف است و حتما روی او برای کسب کرسی‌های بین‌المللی و البته حل مشکلاتی که همیشه بالای سر کشتی ایران وجود دارد، حساب ویژه‌ای باز کرده است

انتصابات علیرضا دبیر اما تنها به حمید سوریان ختم نشد. او در اقدامی جالب توجه عبدالمهدی نصیرزاده که در رقابت با دبیر در انتخابات شکست خورده بود را به عنوان رییس کمیته لیگ فدراسیون انتخاب کرد. رییس فدراسیون کشتی درباره نصیرزاده هم گفت:«در مورد نصیرزاده هم که من را در انتخابات کُشت، کار انتخاباتی را بلدم، این آدم استثنایی است که در هفت ماه پنج بار با اخلاق خوب به استان‌ها رفت. لابی‌های او عجیب و غریب و بی‌نظیر بود. من از او خواهش کردم بیاید. دو ساعت و نیم صحبت کردم تا قبول کرد. نصیرزاده شاگرد محسن کاوه بوده و کشتی را می‌شناسد.» نکته جالب این است که نصیرزاده بعد از انتخابات، این مجمع را مهندسی شده دانست و به وزارت ورزش پیشنهاد داد مسیر بهتری را انتخاب کند اما با دعوت دبیر کاملا از موضع خود عقب‌نشینی کرد و گفت:«هر چه بود تمام شد و فراموش کردم. 

دبیر اعتبار و آبرویش را گذاشته است. آن چیزهایی هم که گفتم حدس و گمان من بود و امیدوارم این اتفاق نیفتاده باشد.» حال باید دید نصیرزاده در این سمت که به نظر می‌رسد کار سختی هم در آن نداشته باشد می‌تواند سربلند بیرون بیاید یا نه!