رویداد منحصربه‌فرد 

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از شنبه پنجم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ با اجرای بیش از ۷۰۰ برنامه در بخش‌های «موسیقی نواحی»، «موسیقی دستگاهی» و «موسیقی دستگاهی» در تالار رودکی تهران آغاز شده است. سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

هومان اسعدی طی یادداشتی ضمن تشکر از کلیه اساتید همراه و شرکت‌کنندگان درباره این رویداد هنری اعلام داشت: «جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنری کشور و در نوع خود، حتی در سطح جهان، رویدادی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود: بیش از ۷۷۰ اجرا در مرحله نهایی توسط موسیقیدانانی نوجوان و جوان از تمامی استان‌های کشور، در طول زمانی قریب به یک‌ماه از صبحگاه تا شامگاه، در حضور هیات داورانی مرکب از بیش از ۱۰۰ استاد و موسیقیدان برجستۀ کشور. این جشنواره یکی از گسترده‌ترین گردهمایی‌های موسیقایی در تاریخ ایران‌زمین را رقم زده است؛ فضایی مملو از شور و نشاط نسل‌های جوان‌تر و امکانِ ارزیابی دست‌آوردهای‌شان به محکِ دانش و تجربۀ استادان پیشکسوت؛ و این همه خود ترسیم‌کنند چشم‌اندازی روشن از آیندۀ موسیقایی کشور و حاکی از تداوم و استمرار سنت‌هایی دیرپاست، به‌‌رغم تمامی تنگناها و فراز و نشیب‌های این هنر شریف در طول تاریخ این سرزمین ... .»

    

«مانترا» منتشر شد

آلبوم «مانترا» به آهنگسازی و نوازندگی سام اصفهانی توسط انتشارات ماهور منتشر شد. درباره این مجموعه به قلم سام اصفهانی می‌خوانیم:

فارغ از سبک و سیاق، خلق اثر، قراریست برای ثبت بی‌قراری احوال خالق‌اش. حربه‌ایست به عبور از خمش‌های روزمره و اعجازیست تابیده از دنیای درون خالق به منظر‌ هستی. 

 «مانترا» پس از «ماندالای درون»، دومین تجربه‌ی شخصی‌ام در قالب انتشار مجموعه‌ای برای سولوی پیانوست؛ اصوات راوی دنیای درونی من با خاستگاه شرق و غرب، این بار در مقطعی‌ تازه و نگرگاهی متفاوت از حیث زمان و زیستن. همانند مجموعه اول در اثر حاضر نیز ضمن بهره‌مندی از اصول کُمپوزیسیون موسیقی غربی و علمی، از مصالح موسیقیایی، رنگ و بیان موسیقی ایرانی به طور عامدانه‌ای استفاده شده است؛ در قطعاتی که پیشوَند «پانوراما» دارند، مستقیما وامدارِ الگوهای تماتیک یا ریتمیکِ موسیقی دستگاهی، مقامی و محلی ایران زمین بوده‌ام و سایر قطعات رویکردی غیر مستقیم به نشانه‌های موسیقی ایرانی دارند.

انتخاب عنوان «مانترا» علاوه بر قرابت و شوق من به نگرش شرق و ارتباط معنایی با فضای موسیقی حاضر، کنایه‌ایست از اصواتی که اندیشه را به مقصد رهایی رهسپار می‌کند.

 مانترا آوا یا کلمه‌ایست تکرارشونده با صوتی مشخص که در ریشه سانسکریت، از دو بخش «مان» به معنای فکر کردن و «ترا» به معنای آزاد شدن است؛ توالی مکرر این آوا در مراقبه، امواج مغز را به سطح خلسه‌وار آلفا می‌رساند و ذهن مشوش را رهسپار فراغتی مسکوت می‌کند.

قطعات

۱- پانوراما گردانیه (بر اساس گوشه گردانیه از دستگاه نوا)؛ ۲- پانوراما گیلانه (بر اساس آواز دشتی و موسیقی گیلان زمین)؛ ۳- پانوراما پاوَموری (بر اساس مقام پاوَموری؛ مرثیهای سوزناک در غم عزیز از دست رفته از مقامات مجلسی و باستانی تنبور) (تقدیم به حادثه تلخ کرمانشاه ۱۳۹۶)؛ ۴- کولی (والس) ؛ ۵- به خاطر آفتاب یکشنبه؛ ۶- مرثیه‌ای برای درخت.