یکی از استان‌هایی که برای پایتخت‌نشینان در دسترس است و فاصله چندانی با تهران ندارد، زنجان است؛ چه‌بسا می‌تواند جایگزین خوبی برای شهرهای شمالی باشد که هم شلوغ است و هم پر ازدحام. در اینجا قصد دارم برخی از دیدنی‌های زنجان را با شما به اشتراک بگذارم.

بنای تاریخی رختشویخانه

این بنای تاریخی در مرکز بافت تاریخی شهر و در محل معروف «گودال باباجمال» ساخته شده است. این محل قبل از ساخته شدن رختشویخانه، مانداب هرزآب‌های سطحی بوده است. اما بعدها توسط دو برادر به نام‌های مشهدی اکبر و مشهدی اسماعیل بنا در مدت 15 ماه ساخته شده است. رختشویخانه برای همه شهروندان شبانه‌روزی دایر و استفاده از آن مجانی بوده، اما متولی رختشویخانه مبلغ 10 شاهی بابت سرایداری از مراجعین دریافت می‌کرده است.

مجموعه تاریخی رختشویخانه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول، سرایداری و محل مدیریت که شامل حیاط و اعیانی مسکونی است و به سبک معماری سنتی ساخته شده است. بخش دوم فضای شست و شوی رخت است که خود از چند بخش تشکیل شده است: بخش اول خزینه یا محل جمع‌آوری آب است، بخش دوم فضای اصلی و سالن رختشویخانه است که به طور قرینه از 4 حوضچه و آب رو تشکیل یافته است. این اثر در حال حاضر به دلیل منحصر به فرد بودن از نظر تاریخی به موزه باستان‌‌شناسی و مردم‌شناسی تبدیل شده است و هر روز مورد بازدید علاقه‌مندان و گردشگران قرار می‌گیرد

غار کتله‌خور

این غار که در روستای گرماب و در 140 کیلومتری جنوب غربی زنجان واقع شده است یکی از زیباترین غارهای جهان است. این غار به آن جهت منحصر به فرد است که قندیل‌های مخروطی معلق از سقف، در اثر ناخالصی‌ها، رنگ‌های متنوعی یافته و در آن‌هایی که ترکیبات همراه نداشته یا کمتر دارند، بلورهای شیشه‌ای بسیار شفاف مشاهده می‌شوند. در انتهای یکی از دالان‌های طبقه اول، دهلیز بزرگی هست که روباه‌کش نام دارد. در کف این دهلیز اسکلت حیوان چارپایی با پاهایی بلند و دمی دراز و سری بزرگ تبدیل به کلسیت شده است.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه یکی از بناهای عظیم اسلامی و شاید با شکوه‌ترین آن‌ها است و همچون نگینی در نزدیکی شهر زنجان سر برافراشته و خودنمایی می‌کند. این بنا سومین بنای بزرگ تاریخی در جهان است که در دوران برپایی، بلندترین بنای جهان بوده است. در سطح جرز ایوان‌های جنوب شرقی و جنوب غربی، طرح‌های تزیین به شکل ترنج با رنگ آبی طراحی شده‌اند و خط‌های کلی این نقش‌ها، اسلیمی است. در لابه‌لای این نقش‌های اسلیمی کلمات ابوبکر، عمر، عثمان و علی، حسن و حسین پیوسته تکرار شده‌اند.

چشمه معدنی وننق

این چشمه در حدود 21 کیلومتری جاده زنجان- میانه واقع شده است. آب این چشمه در ردیف آب‌های معدنی سولفاته کلسیک گرم است که به سبب کمک به دفع مواد زاید بدن تاثیر بسزایی بر درمان بیماری‌های کبد و مجاری صفراوی دارد. حمام کردن در این آب‌ها علاوه بر آرام‌بخشی، می‌تواند در کاهش دردهای عصبی، عصبی-مفصلی و درمان روماتیسم موثر باشد.

جان کلام اینکه زنجان نه تنها طبیعت زیبا و منحصر به فردی دارد بلکه غنی از آثار تاریخی و فرهنگی است که می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.