برداشت چهلم

درست است که در جشنواره امسال کمتر افراد باتجربه و نام‌های کنجکاوی‌برانگیز حضور دارند و از بین فیلمسازان نسل اول و دوم سینمای ایران تنها مسعود کیمیایی و رضا میرکریمی با ساخته‌های جدیدشان متقاضی شرکت در این رویداد شده‌اند؛ اما حضور تعداد زیادی گارگردان جوان که با ساخته‌های اول و دوم خود گام به این رقابت فرهنگی گذاشته‌ اند، ما را به تماشای آثار تازه با حال و هوایی متفاوت امیدوار می‌کند. تجربه چند سال اخیر جشنواره هم به سادگی این گزاره را تایید می‌کند، چراکه عموما آثار فیلمسازان تازه‌وارد که به دنبال نوجویی در سینما هستند توجه بیشتری را از سوی منتقدین و تماشاگران جلب کرده است و این نکته نشان می‌دهد سینمای ما به یک پوست‌اندازی جدی نیاز دارد و دیگر نمی‌توان با پیمودن راه‌های بارها طی شده فیلم ساخت و انتظار جذب مخاطبی را داشت که این روزها به سادگی به گستره وسیعی از آثار متنوع سینمای جهان دسترسی دارد. باید یک ماه دیگر منتظر بود و دید این مهم تا چه اندازه تحقق می‌یابد و سبد اکران سال آینده سینمای ایران تا چه اندازه دارای تنوع است.

محمدعرفان صدیقیان

 

دسته دختران

منیر قیدی چند سال قبل، نخستین اثرش با نام«ویلایی»‌‌ها را ساخت که از نظر کیفی بسیار فراتر از یک فیلم اول بود و جایزه ویژه استعداد درخشان جشنواره سی و پنجم را تصاحب کرد. او تنها فیلمساز زن این دوره از جشنواره است.

قصه فیلم به روزهای مقاومت 34 روزه مردم خرمشهر در زمان دفاع مقدس اشاره دارد که با وجود پتانسیل بالای این اتفاق تاریخی معاصر، تاکنون آثار چندان قابل‌اعتنایی در این خصوص ساخته نشده است.نیکی کریمی، پانته‌بآ پناهی‌‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، فرشته عسگری و حسین سلیمانی گروه بازیگران جدیدترین ساخته منیر قیدی را تشکیل می‌دهند. ظاهرا قیدی برای روایت داستان، ساختاری شبه مستند را برگزیده است و تلاش کرده با دیدی واقع‌نگر حوادث آن روزهای پرالتهاب را به تصویر بکشد.

 

شادروان

حسین نمازی چند سال پیش فیلم «آپاندیس» را ساخت که پذیرفته نشدن آن در جشنواره آن سال واکنش تند این فیلمساز را به همراه داشت.

 «شادروان» دومین ساخته نمازی است و با مشارکت حوزه هنری ساخته شده است. سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. به گفته کارگردان، این فیلم روایتی شیرین از خانواده‌ای حاشیه‌‌نشین است.

 

شب طلایی

یوسف حاتمی‌کیا، فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا است. همین جمله کافی است تا کنجکاوی بسیاری برای تماشای نخستین ساخته او وجود داشته باشد.

ابراهیم حاتمی‌کیا فیلمساز صاحب سبکی است و باید دید فرزند او تا چه اندازه توانسته به نگاه شخصی خود در سینما دست یافته و اثری متفاوت از پدر خلق کند. «شب طلایی» روایتی روانشناسانه دارد و به روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌شوند.

حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، بهناز جعفری، سینا رازانی و علی باقری در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

شهرک

علی حضرتی در مقام تهیه‌کننده تاکنون با فیلمسازان مهمی چون فرزاد موتمن، بهروز غریب‌پور، زنده‌یادان ایرج کریمی و اصغر عبدالهی همکاری داشته و همچنین آثاری را در تئاتر تهیه کرده است.

 او دو سال پیش نخستین اثر خود با نام «سازهای ناکوک» را کارگردانی کرد. «شهرک» جدیدترین ساخته حضرتی، برای تولید مسیر سختی را طی کرده و بحران کرونا چند باری فیلمبرداری آن را با توقف رو به رو کرده است. در این فیلم بازیگرانی چون ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، شاهرخ فروتنیان، کاظم سیاحی و رویا جاویدنیا جلوی دوربین

 رفته‌اند.

 

صورت فلکی

حسین دارابی سال گذشته با فیلم «مصلحت» در جشنواره سی و نهم حاضر بود. اثری که دارابی برای کارگردانی آن سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را دریافت کرد. «صورت فلکی» قصه‌ای از تاریخ معاصر را روایت می‌کند و بهروز شعیبی و مریلا زارعی زوج بازیگر این فیلم را تشکیل داده‌اند. باید دید اثر تازه محمدرضا شفاه در مقام تهیه‌کننده باز هم بحث‌برانگیز خواهد بود و مانند دو فیلم و یک سریال پیشین او به محاق توقیف خواهد رفت یا بالاخره اثری از او بعد از مدت‌‌ها رنگ پرده سینما را به خود خواهد دید. «صورت فلکی» مانند آثار دیگر شفاه، محصول حوزه هنری بوده و روایتگر زنی است که همه زندگی‌اش را از دست رفته می‌بیند.

 

علفزار

بهرام رادان تهیه‌کنندگی «علفزار» را برعهده داشته و پژمان جمشیدی و سارا بهرامی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. قصه فیلم به یکی از پرونده‌های دادگاهی مشهور می‌پردازد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز... باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه.» چند سال پیش و با اعلام اسامی کاندیدهای جشنواره فجر در بخش‌های گوناگون، خواندن نام پژمان جمشیدی به عنوان یکی از افراد منتخب بخش بهترین بازیگر مکمل مرد در سینمای رسانه جنجال زیادی به پا کرد و بسیاری از منتقدین و سینماگران به دفاع از او در قامت بازیگر پرداختند. باید دید جمشیدی با این فیلم بالاخره می‌تواند سیمرغ جشنواره را به خانه ببرد یا خیر؟

 

لایه‌های دروغ

این فیلم به کارگردانی رامین سهراب، محصول مشترک کشورهای ایران و فنلاند است که چند سال پیش تولید شده است. سهراب کارگردان فیلم، ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی است و در کنار او آرمان درویش، نادر فلاح، روشنک گرامی، کامران تفتی حضور دارند. بخشی از فیلمبرداری این اثر در فنلاند و با بازیگران اروپایی مقابل دوربین رفته است.

 

ماهان

«ماهان» روایتگر زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت‌‌ها می‌تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند، اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دچار تغییرات بسیاری می‌کند. همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری و وحید رحیمیان در این اثر حضور داشته‌اند. علی شاه حاتمی، کارگردان و تهیه‌کننده، با تهیه این فیلم مجددا فعالیت سینمایی خود را پی گرفته است.

 

ملاقات خصوصی

امید شمس در سینمای کوتاه تجربیات زیادی را پشت سر گذاشته است و پیش از این با آثار کوتاهش توانسته نگاه‌‌ها را متوجه خود سازد. برادران ارک که از دوستان نزدیک شمس به شمار می‌روند به عنوان مشاور در ساخت این فیلم او را همراهی کرده‌اند. پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا دو بازیگر اصلی این فیلم به تهیه‌کنندگی امیر بنان هستند.

 

موقعیت مهدی(باکری)

هادی حجازی‌فر بازیگر موفق سینمای ایران هم با نخستین ساخته‌اش در جشنواره چهلم حاضر است. حجازی‌فر مدت زیادی است که مشغول ساخت زندگی شهید باکری در قالب مجموعه تلویزیونی برای سیما فیلم است و این فیلم سینمایی برآمده از همان اثر تلویزیونی است. ایفای نقش شهید باکری نیز برعهده خود حجازی‌فر است.

 

نگهبان شب

رضا میرکریمی، کارگردان پیشکسوت و موفق سینمای ایران هم در این دوره حضور دارد. ابتدا قرار بود نوید محمدزاده ایفاگر نقش اصلی «نگهبان شب» باشد که تداخل برنامه فیلمبرداری این فیلم با اثر دیگری که او در آن حضور داشت باعث شد همکاری محمدزاده با این پروژه منتفی شود. محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، محمد صادق ملک و ویشکا آسایش در جدیدترین ساخته میرکرمی به عنوان بازیگر حضور دارند. نکته جالب بازی کیومرث پوراحمد، فیلمساز باسابقه به عنوان بازیگر در این کار است و او برای چهارمین بار در کسوت بازیگر مقابل دوربین رفته است.

 

نمور

قصه «نمور» درباره خانواده‌ای است که پس از مدت‌‌ها به بهانه فوت شوهرخواهرشان به منطقه‌ای از شمال کشور که محل تولد آن‌‌ها است رفته و ماجراهایی را تجربه می‌کنند. بازیگران جوان تئاتر در کنار محمد رضا علیمردانی و نسیم ادبی و بهاره کیان‌افشار در این فیلم هنری ایفای نقش می‌کنند.

 

ضد

ربیعی پیش از این فیلم «لباس شخصی» را کارگردانی کرده است. اثری که از شگفتی‌های جشنواره سی و هشتم بود و به ماجرای پرلایه حزب توده می‌پرداخت. او این بار هم درام سیاسی ملتهبی را بستر ساخت فیلم تازه‌اش قرار داده و یکی از وقایع مهم اوایل انقلاب اسلامی را به تصویر کشیده است. مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی و نادر سلیمانی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

 

مرد بازنده

محمد حسین مهدویان پرکارترین فیلمساز سال‌های اخیر سینمای ایران است. او سال گذشته با فیلم کمدی «شیشلیک» در جشنواره سی و نهم حضور داشت و بعد از آن مجموعه «زخم کاری» را برای پخش از شبکه نمایش خانگی مقابل دوربین برد که با واکنش مثبت مخاطبان همراه شد. زوج جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور که در سریال پیشین مهدویان موفق ظاهر شدند، بار دیگر در این اثر مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. گروه تولید این فیلم همچنان مشغول فیلمبرداری صحنه‌های پایانی هستند. مهدویان برای هفتمین سال متوالی در جشنواره حاضر می‌شود و از این حیث رکوردار است.

چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده، در دو بخش فرهنگی و رقابتی از 12 تا 22 بهمن ماه سال 1400 برگزار می‌شود.