مراسم معرفی کتاب‌های بیستمین جشنواره و سایر پژوهش‌های منتشر شده درحوزه نمایش‌های آیینی و سنتی، صبح امروز شنبه20 آذر ماه با حضور داود فتحعلی‌بیگی دبیر، محمدحسین ناصربخت، قائم مقام دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و نویسندگان و پژوهشگران آثار منتشر شده در سالن کنفرانس مرکز موسیقی برگزار شد.

کتاب «شبیه‌نامه» شامل مراسم عزا و مضحک است. این کتاب را مهدی دریایی گردآوری کرده است و نشان‌دهنده سیر تحول مضامین هنر تعزیه و شبیه‌خوانی  است. در این کتاب 537 عنوان مجلس تعزیه وجود دارد که همگی عاشورایی و عزاداری نیست و بسیاری از آنها رویکردی نسبت به افسانه‌ها و ادبیات کهن ایران دارند.

دفتر هفدهم تعزیه دیگر عنوان کتاب این مجموعه است. همچنین «دفتر تقلید 5» به همت مهدی صفاری‌نژاد و داریوش نصیری نیز در این دوره از جشنواره منتشر شده است که این متون در گذشته ضبط رادیویی شده‌اند.

«دفتر پژوهش 5» نیز شامل مجموع مقالات افراد فعال، اساتید دانشگاهی و پژوهشگران جوان در حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی است که توسط محمدحسین ناصربخت گردآوری شده‌ است. در جشنواره امسال به کوشش حمیدرضا اردلان «مجموعه مقالات هفتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی» که مربوط به سمینارهای دوره گذشته جشنواره است نیز منتشر شده است. قرار است سمینارهای برگزارشده سال جاری نیز در قالب کتابی در دوره بعدی جشنواره به چاپ برسد. در این مراسم از چهار کتاب «سیری در پیش‌پرده‌خوانی» نوشته شاهد پیوند، «تخطی طرب» نوشته علی حاج‌ملاعلی، «شیرین‌شکنان شهرفروشان شیرازی» نوشته نادر شهسواری‌فرد و «خیمه‌شب‌بازی به روایت استاد حسین محمدزاده» نوشته صفرعلی محمدزاده فرزند او معرفی شد و نویسندگان حاضر به معرفی کتاب خود پرداختند. این چهار کتاب در بخش خصوصی منتشر شده‌اند.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی بیگی از هفته گذشته آغاز به کار کرده است و قرار است طبق برنامه اعلامی، اختتامیه آن یکشنبه 21 آذر ماه ساعت 18 در تالار وحدت برگزار ‌شود. این جشنواره برخلاف سیاق گذشته به صورت آنلاین برگزار شده است و علاقه‌مندان از طریق فضای مجازی شاهد اجرای هنرمندان سنتی بوده‌اند.