رئیس ایکوم ایران به دنبال اقدام تبدیل هفت حوض حیاط موزه فرش ایران به باغچه گفت: مجموعه آب و موزه با یکدیگر کار می‌کردند و حالا بهترین کار احیای جریان و حرکت آب به منزله طهارت و پاکی بود و فرش که نمادی از هنر ایرانی است، بهتر بود حوض‌ها احیا شوند.

به گزارش تسنیم؛ سجاد نوروزیان که چندی پیش با حکم عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به  عنوان رئیس موزه فرش ایران  منصوب شد، در اقدامی عجیب دستور داد هفت حوض حیاط موزه فرش ایران تبدیل به باغچه شود.

به دنبال این اقدام رئیس موزه فرش ایران، سید احمد طباطبایی رئیس ایکوم (کمیته ملی موزه‌ها) ایران خواستار احیای حوض‌ها شد و نوشت: زمانی که موزه ملی فرش ایران در تهران به عنوان موزه قالیچه‌های شهری در 22 بهمن سال 56 افتتاح شد، حصار و نرده‌ای برای تفکیک عمارت موزه از محوطه خیابان وجود نداشت و به همین دلیل این امکان وجود داشت که حوض‌های مقابل آن از آب رونده پر شوند و از طریق چند حوض در نهایت به حوض روبه روبنای نمازخانه موزه هدایت شوند.

هدف معمار از این کار، القای حس وضوخانه برای مخاطب بود. چند جفت کفش پست نمازخانه و دستی که توسط پرویز تناولی ساخته شده بود به سوی قبله، مجموعه‌ای را می‌ساخت که نماد اعتقاد قالی بافتن بود.

سجاد نوروزیان که کار اصلی‌اش تهیه فیلم تبلیغاتی برای توتون‌ در فضای مجازی بود و خود را چلمن سیزدهم معرفی می‌کرد و با حکم عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ریاست موزه فرش ایران رسید؛ اکنون دستور داده هفت حوض حیاط موزه‌ی فرش تبدیل به باغچه شود!

بنابراین این مجموعه آب و موزه با یکدیگر کار می‌کردند و حالا بهترین کار احیای جریان و حرکت آب به منزله طهارت و پاکی بود و فرش که نمادی از هنر ایرانی است، بهتر بود حوض‌ها احیا شوند.

گفتنی است ساختمان موزه فرش ایران 3400 مترمربع مساحت دارد و آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه دار قالی است. طراح بنای این موزه، عبدالعزیز فرمانفرمائیان است. ساختمان دارای دو تالار است و برای نمایش انواع قالی‌های دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی 150 قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده‌ است.

هفت حوض حیاط بیرونی این بنا بر اساس اعداد مقدس ایرانی بنا شده است و حوض آب که رکن اصلی هویت‌بخشی معماری سنتی ایرانی را دارد در آن تعبیه شده بود.

موزه فرش ایران دارنده با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به‌شمار می‌آید. معمولاً حدود 135 تخته از شاهکارهای قالی ایران، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌کف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

هفت حوض حیاط بیرونی این بنا بر اساس اعداد مقدس ایرانی بنا و حوض آب که رکن اصلی هویت‌بخشی معماری سنتی ایرانی را دارد در آن تعبیه شده بود

 نیامده حاشیه‌ساز شد

کانال تلگرامی میراث خبر هم در همین مورد نوشت: دوستداران میراث‌فرهنگی بارها و بارها هشدار داده بودند، حوزه‌یمیراث‌فرهنگی امری تخصصی است و مدیریت در بخش‌های مختلف آن، نیاز به تبحر و تخصص لازم در این حوزه را دارد، اما به نظر می‌رسد که با دستورهای اخیر پشت انتخاب این وزیر مسئله دیگری فراتر از یک مدیر بی‌تجربه است. اکنون زمان آن رسیده که پرسید تا چه زمانی باید شاهد چنین تصمیم‌هایی باشیم که معماری و تاریخ ایران را به خطر می‌اندازد؟

سجاد نوروزیان که کار اصلی‌اش تهیه فیلم تبلیغاتی برای توتون‌ در فضای مجازی بود و خود را چلمن سیزدهم معرفی می‌کرد و با حکم عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ریاست موزه فرش ایران رسید، اکنون دستور داده در هفت حوض حیاط موزه‌ی فرش گل کاشته و تبدیل به باغچه شود! شنیده شده است او قصد دارد به زودی کتاب‌های نفیس کتابخانه موزه فرش را امحا کند و به جای آن از باغ کتاب، کتاب‌های جدید بخرد! دستوری که هنوز اجرایی نشده اما زنگ خطر آن به صدا در آمده است!

دوستداران میراث‌فرهنگی بارها و بارها هشدار داده بودند، حوزه‌یمیراث‌فرهنگی امری تخصصی است و مدیریت در بخش‌های مختلف آن، نیاز به تبحر و تخصص لازم در این حوزه را دارد، اما به نظر می‌رسد که با دستورهای اخیر پشت انتخاب این وزیر مسئله دیگری فراتر از یک مدیر بی‌تجربه است. اکنون زمان آن رسیده که پرسید تا چه زمانی باید شاهد چنین تصمیم‌هایی باشیم که معماری و تاریخ ایران را به خطر می‌اندازد؟

این اقدام سجاد نوروزیان خلاف قوانین و ضوابط مجلس شورای اسلامی ایران است. طبق قانون منهدم کردن یا خرابی وارد آوردن به آثار ملی و مستور ساختن روی آن‌ها به اندود یا رنگ و رسم کردن نقوش و خطوط بر آنها جرم محسوب می‌شود. موزه فرش ایران در فهرست آثار ملی قرار دارد و هر گونه تغییری در محوطه و بنای این مجموعه مشمول قوانین میراث‌فرهنگی می‌شود.

طراح این بنای ارزشمند عبدالعزیز فرمانفرمائیان است. عبدالعزیز فرمانفرمائیان، معمار معاصر ایرانی، استاد دانشگاه تهران و از بنیان‌گذاران نظام مهندسی جدید در ایران بود. او معمار ورزشگاه آزادی بود. او این ساختمان را با دو تالار ساخت و برای نمایش انواع قالی‌های دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار داد.

طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی ۱۵۰ قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده‌است. ساختمان موزه ۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع مساحت دارد و آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه دار قالی است.

هفت حوض حیاط بیرونی این بنا بر اساس اعداد مقدس ایرانی بنا شده است و حوض آب که رکن اصلی هویت‌بخشی معماری سنتی ایرانی را دارد در آن تعبیه شده بود.

در این موزه فرش‌های بسیار نفیس از سراسر ایران و حاصل کار هنرمندان مشهور به نمایش گذاشته شده ‌است. هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی عنوان کرد.

حال باید دید مسئولان ارشد وزارتخانه جلوی روند تخریب‌ها و تصمیم‌های رئیس موزه فرش ایران را می‌گیرند یا این‌که ما باید شاهد تخریب تدریجی و تغییرات خلاف قانون در این موزه ملی باشیم.

موزه فرش ایران در خیابان کارگر شمالی تقاطع دکتر فاطمی یا به عبارتی دیگر در ضلع شمال غربی پارک لاله واقع شده است.