نشست رسانه‌ای بازگشایی مجدد نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «نهان بر عیان» با حضور هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی) و دیگر مسئولان امروز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست رسانه‌ای بازگشایی مجدد نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «نهان بر عیان» با حضور هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران)، شهریار حاتمی (کیوریتور نمایشگاه «نهان بر عیان») و امیر راد (کیوریتور نمایشگاه «پرسونا») دیروز سه‌شنبه یازدهم خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای برنامه هادی مظفری ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت: طی این مدت مجسمه‌های موزه نورپردازی شده‌اند تا یک ماه دیگر درهای باغ مجسمه موزه بازگشایی خواهد شد و مخاطبان می‌توانند از آن دیدن کنند.

او با اشاره به اینکه، باغ مجسمه با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شده گفت: بر اساس مصوبه هیئت مدیره زیباسازی تهران، قرار است ساختمان موزه نیز برای نورپردازی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد تا موزه چون نگینی در شب‌های تهران بدرخشد.

مظفری در ادامه گفت: قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ هفت نمایشگاه در موزه برگزار شود. کلا در برنامه‌ریزی جدید موزه هنرهای معاصر قرار شده طی سال حدود هفت تا هشت نمایشگاه برگزار شود که در موعد مقرر جزییات برگزاری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

او ادامه داد: تا پایان تابستان نیز «کانون موسیقی معاصر»، «معماری و شهر»، «نیو مدیا»، «دیزاین» و «سینماتک» نیز کار خود را آغاز می‌کنند. همانطور که وعده کرده بودیم از حدود یک سال و نیم پیش، آماده‌سازی شش جلد کتاب نفیس موزه در نیمه راه است؛ ۲ کتاب آماده شده و ۴ کتاب دیگر در دست چاپ است و مردادماه مراسم رونمایی این کتاب‌ها را شاهد خواهیم بود.

در ادامه برنامه احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران) نیز خطاب به حاضران گفت: قرار است در رویکرد جدید موزه ۲ نمایشگاه به صورت همزمان در گالری‌های موزه افتتاح شوند. نمایشگاه اول با عنوان «نهان بر عیان» ۱۸ خردادماه و نمایشگاه دوم با عنوان «پرسونا» شامل مجموعه آثار اندی وارهول ۲۵ خردادماه افتتاح خواهند شد.

پس از صحبت‌های رئیس موزه هنرهای معاصر تهران)، شهریار حاتمی (دبیر نمایشگاه «نهان بر عیان») گفت: نمایشگاه «نهان بر عیان»؛ مهندسی تصویر در نگارگری ایران، بر اساس پروژه پژوهشی من شکل گرفته است.

حاتمی افزود: این رویداد درباره پیوند علم و هنر در سده ۸ تا ۱۱ هجری ایران است و به صورت تخصصی به نگارگری می‌پردازد. این نمایشگاه به صورت تخصصی روی هندسه تصویر کار می‌کند و هدف این بوده که هندسه‌دانان ایرانی چه کسانی بودند و نگارگران ایرانی از چه علمی در کارشان بهره می‌گرفتند.

دبیر نمایشگاه «نهان بر عیان» در ادامه گفت: پژوهش انجام شده، مشخص کرد که در بین هنرهای ایرانی دستور زبانی مشترک وجود دارد که ریشه آن در علم هندسه است.

او سپس درباره روند برگزاری نمایشگاه اینگونه توضیح داد: در ابتدا با تاریخی تصویری از ۳۰۰ سال نقاشی ایران نمایش را بر اساس کتاب «جامع الطوایف» رشیدی شروع می‌کند و تا «شاهنامه شاه عباسی» پیش می‌رود. همچنین در نمایشگاه به حضور هندسه در نمایشگاه پرداختم که در ۶ لایه به نمایش گذاشته می‌شود. به اضافه اینکه نمایشگاه «نهان بر عیان» می‌تواند به هنرمندان شاخه‌های دیگر کمک کند چون این پروژه صد درصد فرهنگی و پژوهشی است.