فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» جایزه خلاقانه‌ترین فیلم را از جشنواره «ریل‌تو‌ ریل» کانادا دریافت کرد.

به گزارش ایلنا، پس از درخشش و حضور فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» به کارگردانی مهیار ماندگار و تهیه‌کنندگی حمیدرضا زبیر در جشنواره‌های «برلین»، «تیرانا»، «ازمیر» و «کمرا ایمج»، این فیلم از بیست‌وسومین دوره جشنواره «ریل‌تو‌ ریل» کانادا جایزه خلاقانه‌ترین فیلم را از بخش داوران جوان ارشد دریافت کرد.

این جشنواره با تمرکز بر فیلم‌های کودکان و نوجوانان هر ساله به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شود، اما امسال به دلیل شرایط ویژه کووید۱۹ به‌صورت آنلاین برگزار شد. پخش بین‌المللی این فیلم توسط شرکت AtoZinema به مدیریت آزاده مسیح‌زاده انجام می‌شود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: طاها در جست‌وجوی عشق دوران کودکی به زادگاه جنگ‌زده‌اش بازمی‌گردد؛ جایی که دخترک، 20 سال پیش از او خواسته بود که اسب سفید بالدار بشود.

سپهر طهرانچی، حسن نجاریان، عسل شاکری، محمد بشیر، مهری آل‌آقا، آرش وزیرنظامی، هژیر مرادی بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

گفتنی است،‌ فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» به کارگردانی مهیار ماندگار و تهیه‌کنندگی حمیدرضا زبیر، پیش از این در اولین حضور جشنواره‌اى خارج از ایران نیز به بخش نسل جشنواره برلین راه یافته بود.

در طول نگارش به سمت رئالیسم جادویی هدایت شدم

مهیار ماندگار درباره فضای فیلم  «اسب سفید بالدار» و تفاوت آن با فیلم قبلی خود به سایت هنروتجربه گفت: «سال ۱۳۹۸ فیلم‌برداری «اسب سفید بالدار» انجام شد و انتهای سال فیلم آماده شد. در این فیلم، کمی از فضای فانتزی و مفرح فیلم قبلی خود، «آسمان آبی، زمین پاک» فاصله گرفتم. «آسمان آبی، زمین پاک»، فیلمی سبک‌تر و روان‌تر و به لحاظ دراماتیک فیلم راحت‌تری بود و پیچیدگی خاصی نداشت. در جشنواره‌ای که همراه مخاطبین که «آسمان آبی، زمین پاک» را دیدم مخاطبان با فضای کمیک و فانتزی آن حال خوبی داشتند و همان زمان دوست داشتم در کار بعدی خودم تغییری در این زمینه داستانی فیلم بدهم. اگر مخاطب با آن فیلم می‌خندد، می‌خواستم با فیلم جدیدم کمی عمیق‌تر شود و به فکر فرو رود و اندکی هم بغض کند. فضاهای فانتزی این فیلم متفاوت با فضای «آسمان آبی، زمین پاک» است و بیشتر شاید بشود گفت فضای رئالیسم جادویی دارد و متاثر از آن است.»

پس از درخشش و حضور فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» به کارگردانی مهیار ماندگار و تهیه‌کنندگی حمیدرضا زبیر در جشنواره‌های «برلین»، «تیرانا»، «ازمیر» و «کمرا ایمج»، این فیلم از بیست‌وسومین دوره جشنواره «ریل‌تو‌ ریل» کانادا جایزه خلاقانه‌ترین فیلم را از بخش داوران جوان ارشد دریافت کرد

مهیار ماندگار عنوان کرد: برخلاف «آسمان آبی، زمین پاک» که از ابتدا فرم فیلم برایم مهم بود و در حقیقت تجربه فرمی بود؛ «اسب سفید بالدار» در طول نگارش مرا به سمت رئالیسم جادویی و این فرم از فیلم‌سازی هدایت کرد.

او درباره چگونگی رسیدن به سوژه داستانی این فیلم توضیح داد: کلیت قصه «اسب سفید بالدار» از یک جوکی که به ذهنم آمده بود شکل گرفت، اما در مجموع فیلم خنده‌دار و مفرحی نیست و قصه‌ای غم‌انگیزی برای خود من دارد. محوریت داستان مهاجرت عزیزانی است که به هر حال شاید خیلی از ما آن را تجربه کرده‌ایم. وقتی نزدیک‌ترین اشخاص زندگی هر انسانی مهاجرت می‌کنند، موقعیت عجیبی پیش می‌آید که نه می‌توانی آن‌ها را از رفتن منصرف کنی و نه خود می‌توانی بروی. تمام این اتفاقات دستمایه ساخت فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» شد. این کارگردان ادامه داد: داستان «اسب سفید بالدار» را اگر بخواهم خطی تعریف کنم درباره مردى است که در جست‌وجوی عشق دوران کودکی‌اش به زادگاه جنگ زده‌اش بازمی‌گردد، جایی که دخترک سال‌های بچگی‌اش، 20 سال پیش از او خواسته بود که اسب سفید بالدار بشود. تمام تلاشم را کردم که فیلم زمان و مکان خاصی نداشته باشد و هرچقدر فیلم جلوتر رفت، یک‌سری المان وارد فیلم شد و من هم خیلی جلو ورود این اتفاق را نگرفتم. ولی در کل این فیلم زمان و مکان خاصی ندارد.

ماندگار حضور «اسب سفید بالدار» در جشنواره‌های خارجی را فرصتی مغتنم عنوان کرد و افزود: بحث حضور این فیلم در جشنواره‌های خارج از کشور کمی پیچیده است آن هم به این دلیل که به خاطر نوع فیلم و فانتزی بودن آن، دوستان زیادی عقیده داشتند که استقبالی از آن نمی‌شود. خارج از کشور، در این فرم فیلم‌های بهتری می‌سازند و بهتر است که فیلم اجتماعی و از این قبیل فیلم‌ها بسازم که طبیعی است قبول نمی‌کردم. فیلم در جشنواره برلین پذیرفته شد و اتفاق جالبی که افتاد این بود که در یک جلسه پرسش و پاسخ مهمانی پرسید شما از کدام کشور هستید که وقتی گفتم ایران تعجب کردند و از روی فیلم نتوانسته بودند بفهمند که این فیلم در ایران ساخته شده است. و خوشحالم که در جشنواره‌های خارج از ایران هم به آن توجه شد. او ادامه داد:  قبل از «اسب سفید بالدار» تنها یک فیلم ساخته بودم و دانشجو بودم و سرمایه‌گذاری هم نداشتم برای ادامه کار فیلم‌سازی. حدود ۷ ماه به دنبال سرمایه‌گذار بودم که در آخر با حمیدرضا زبیر آشنا شدم و فیلم ساخته شد.