جولان تئاتری‌ها در قاب تلویزیون

سریال «حورا» به کارگردانی رضا کمالی یک مجموعه تلویزیونی با مضمون اجتماعی-خانوادگی بوده که از چهاردهم فروردین امسال از شبکه سه سیما پخش شد. داستان این مینی سریال، حول محور زندگی خواهر و برادری می‌چرخد که فرزندان‌شان بزرگ شده و در این مسیر با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شوند. این اثر با حضور غالب بازیگران بااستعداد و کمتر دیده شده تئاتری در کنار بازیگران حرفه‌ای همچون فاطمه گودرزی و ایرج نوذری در ۱۰ قسمت روانه آنتن شبکه سه سیما شد که در فاصله پایان پخش سریال نوروزی «گاندو» تا آغاز پخش سریال ماه رمضان، توانست مخاطبان تلویزیون را به خود جلب کند. در این گزارش با «رضا کمالی» کارگردان،«جواد فرحانی» تهیه‌کننده و «حسام خلیل‌نژاد» بازیگر این سریال به گپ و گفت کوتاهی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

مریم محمدی

 انتخاب بازیگر، سخت‌ترین پروسه تولید است

رضا کمالی کارگردان مینی سریال «حورا» درباره نخستین تجربه‌اش در ساخت یک سریال تلویزیونی می‌گوید: «در طول این سال‌ها چند تله فیلم ساخته‌ام و دوست داشتم این‌بار دیگر یک فیلم سینمایی یا سریال بسازم؛ در این مسیر، طرح‌های زیادی را خواندم که به دلیل سختگیری‌هایم چندان برایم راضی‌کننده نبود تا اینکه در نهایت طرح «حورا» را پسندیدم و بعد از چند مرحله بازنویسی، تولید را شروع کردیم.» وی درباره چینش بازیگران این مجموعه و چرایی بهره بردن از تئاتری‌ها در اثرش اظهار می‌کند: «انتخاب بازیگر، سخت‌ترین پروسه در تولید آثار نمایشی است ضمن اینکه در برخی رده‌های سنی، بازیگران حرفه‌ای کمی داریم. البته من خاستگاهم تئاتر است و در این پروژه هم خوشبختانه بیش از 80 درصد بازیگران را از تئاتری‌های نخبه انتخاب کردیم که پیش از این کمتر در تلویزیون دیده شده بودند و نخستین تجربه بازی‌شان در مقابل دوربین با «حورا» رقم خورد.» این کارگردان درباره سختی‌های کار در شرایط شیوع کرونا توضیح می‌دهد:«ما باید سریال را سریع روی آنتن می‌بردیم؛ یعنی در زمان کلیدزدن کار به ما گفتند که سریال باید 15 فروردین روانه آنتن بشود و از این رو با تلاش عوامل به شکل فشرده طی یک ماه و نیم، فیلمبرداری را به پایان رساندیم. البته سعی کردم در این مدت کوتاه، سریال را با بهترین کیفیت روی آنتن ببرم.» رضا کمالی با بیان این که هنگام کلید خوردن،فیلمنامه آماده نبود و باید بازنویسی می‌شد، افزود: « چون اثر ما یک مینی سریال بود بودجه‌ای کمتر از سریال ها دریافت کرد اما سختی کار برایم شیرین و 90 درصد بازتاب‌هایی که گرفتیم هم خوب بود».

کارگردان«حورا»: انتخاب بازیگر، سخت‌ترین پروسه در تولید آثار نمایشی است ضمن اینکه در برخی رده‌های سنی، بازیگران حرفه‌ای کمی داریم. البته من خاستگاهم تئاتر است و در این پروژه هم خوشبختانه بیش از 80 درصد بازیگران را از تئاتری‌های نخبه انتخاب کردیم که پیش از این کمتر در تلویزیون دیده شده بودند

بازیگر حقوقدان در نقش یک حقوقدان

حسام خلیل نژاد بازیگر سریال«حورا» که در آثار شناخته شده دیگری چون «مختارنامه»، «پادری»، «سر دلبران» و «چهارراه استانبول» نیز نقش آفرینی کرده در تجزیه و تحلیل خود نسبت به نقشش می‌گوید:« وقتی برای بازی در نقش امیر،دعوت به کار شدم سناریو به شکل کامل نگارش نشده بود. اما وقتی متوجه شدم باید نقش یک وکیل را ایفا کنم به سرعت پذیرفتم چون خودم کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل را دارم و دوست داشتم نقش‌آفرینی در نقش شغلی خودم را امتحان کنم. البته هر چه قصه پیش رفت شخصیت امیر را پررنگ‌تر هم کردند.» او که سابقه دستیاری کارگردان در آثاری بنامی چون «یلدا»، «شاهگوش»، «جاده قدیم»، «تنهایی لیلا» و «ماجان» را نیز در کارنامه دارد درباره چالش ایفای نقش با بازیگران مطرح می‌افزاید: «در فیلم سینمایی «دختر عمو، پسر عمو» هم دستیار کارگردان بودم که در آن اثر، خانم فاطمه گودرزی بازی می‌کرد و از آن جا ارتباطم با او حفظ شد و این شناخت قبلی‌ خیلی در ایفای نقش‌مان به ما کمک کرد. ایرج نوذری هم برخورد خیلی گرم و صمیمی در کار داشت و در مجموع بسیار گروه جوان و باانرژی مثبتی داشتیم».

 سریالی که 55 روزه ساخته شد

جواد فرحانی تهیه کننده سریال «حورا» که برنامه‌های پربیننده دیگری همچون «ستاره ساز» و «محاکات» را هم این روزها روی آنتن تلویزیون دارد با بیان این که پیشنهاد تهیه این سریال از سوی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه به وی داده شد، می‌افزاید: «همکارى و همفکرى با شبکه سه به خصوص آقاى آذرپندار از نکات مثبت در کارنامه حرفه‌ای من بوده است». او درباره ویژگی مینی سریال بودن «حورا» و فراز و نشیب اعطای بودجه به این نوع آثار اظهار می‌کند: «اختلاف زیادى در بودجه این کار و دیگر آثار نمایشی نبود و با توجه به این که شوراى ساخت، بودجه را تعیین کرد و اعضای این شورا هم از استادان و تهیه‌کنندگان مجرب هستند، نگاه‌شان بسیار حرفه‌ای بود و بودجه این اثر نسبت به سایر سریال‌ها تفاوت چندانی نداشت». فرحانی تصریح می‌کند:«شاید تنها نکته همین باشد که با توجه به تعداد محدود قسمت‌ها، هزینه ساخت این مجموعه بیشتر از رقم‌هاى برآورد شده بود که به نظرم طبیعى است. در هر صورت این کار مشکل یا محدودیت بودجه‌اى نداشت».

این تهیه‌کننده با بیان این که فقط ٥٠ تا ٥٥ روز جهت تصویربردارى و انجام مقدمات زمان داشتیم، ادامه داد: «با برنامه‌ریزی مناسب گروه فیلم و سریال سیما و همچنین تدبیر همکاران هیچ مشکلى در زمانبندی پدید نیامد و ساخت موسیقى متن و صداگذارى و تدوین «حورا» نیز همزمان با ضبط انجام ‌شد».