دکتر محمود خوشنام، پژوهشگر و کارشناس مطرح موسیقی، ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ در شهر بن آلمان درگذشت. نام او با نقد موسیقی گره خورده است.

محمود خوشنام در سال ۱۳۱۴ در تهران زاده شد و پس از گذراندن دبیرستان در دانشکده حقوق دانشگاه تهران رشته علوم سیاسی را تا مقطع کارشناسی به پایان رساند و بعدها در آلمان و اتریش این رشته را تکمیل کرد: «تعجب می‌کنید ولی من از ۱۹ سالگی روزنامه‌نگاری را با نوشتن مطالب انتقادی طنزآمیز با نام مستعار «بی مُخ» آغاز کردم.»

مطالب طنز خوشنام در نشریه فکاهی «توفیق» چاپ می‌شد.

۲۴ ساله بود که سردبیری مجله «موزیک ایران» را پذیرفت و دو سال پس از آن مجله «موسیقی» را اداره می‌کرد و در هر شماره آن نقدها و معرفی‌هایی از اجراهای آن روزها داشت.

۳۶ ساله بود که سرپرستی روابط عمومی تالار رودکی (وحدت کنونی) را پذیرفت. او همزمان «ماهنامه رودکی» را به مدت پنج سال سردبیری می‌کرد.

محمود خوشنام یک سال نیم پس از انقلاب اسلامی به آلمان مهاجرت کرد و از همان آغاز مهاجرت، به نقد و پژوهش در رشته موسیقی ادامه داد، «ماهنامه رودکی» را بازگشود و با روزنامه «کیهان لندن» و رسانه‌های دویچه وله و ... همکاری پیوسته داشت.

افزون بر این او همواره به همراهی همسرش، الهه خوشنام که از گزارشگران فرهنگی پرکار است، محفل‌های ادبی و موسیقی برپا می‌کرد که آخرین آنها «انجمن آوازه» برای بزرگداشت سرایندگان و موسیقیدانان بنام ایران بود.

او صدها مقاله و گزارش در نقد و معرفی آثار ماندگار موسیقی ایرانی نوشته که بخشی از آنها را در کتاب «در قلمرو موسیقی» در سوئد به چاپ رسانده است.

آخرین کار بزرگ او کتاب «از نجوای سنت تا غوغای پاپ» است که در سال ۱۳۹۷ در انتشارات «فرهنگ جاوید» در تهران به چاپ رسیده است.

این کتاب حاصل کار چند دهه اوست و به‌رغم بیماری‌های سخت، هرگز حوصله و دقت را در فراهم‌ساختن مطالب فصل فصل کتاب از دست نمی‌داد. محمود خوشنام در این اثر همپای معرفی سازندگان آثار ماندگار موسیقی ایرانی در سبک‌های گوناگون، به کاستی‌های آثار هم پرداخته و عوامل اجتماعی و سیاسی آسیب‌رسان به موسیقی را هم برشمرده است.