«سایمون رتل»، رهبر ارکستر بلندآوازه جهان و رهبر فعلی ارکستر سمفونیک لندن، در تصمیمی که به‌عنوان یک تغییر بزرگ در موسیقی کلاسیک بریتانیا توصیف ‌شده است، ارکستر سمفونیک لندن را به‌منظور هدایت ارکستر رادیو باواریا مونیخ ترک خواهد کرد. رتل از سال 2018 رهبری ارکستر سمفونیک لندن را که در سطح بالایی از کیفیت و ساماندهی قرار دارد عهده‌دار شده بود. او در دو سال گذشته نیز هدایت این ارکستر را بر عهده داشت. این رهبر ارکستر پرآوازه انگلیسی، 16سال نیز سابقه رهبری ارکستر فیلارمونیک برلین را در کارنامه خود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سایمون رتل، موسیقیدان بریتانیایی، تا سال ۲۰۲۳ به‌عنوان رهبر ارکستر رادیو باواریا در مونیخ فعالیت خواهد داشت.

رتل که به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین رهبران گروه نوازندگان در جهان شناخته می‌شود یک قرارداد پنج‌ساله را با این ارکستر آلمانی به امضا رسانده است. نماینده ارکستر رادیو باواریا در مونیخ نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «رتل باوجود اشتیاق و مهارت و گیرایی که دارد جانشین شایسته‌ای برای «ماریس یانسونس» خواهد بود.»

«یانسونس» بر اثر ایست قلبی در دسامبر ۲۰۱۹ در ۷۶ سالگی درگذشت. رتل که چند روز آینده ۶۶ ساله می‌شود، در آلمان نیز چهره شناخته‌شده‌ و محبوبی به شمار می‌رود؛ چراکه رهبری ارکستر فیلارمونیک برلین را از سپتامبر ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸ بر عهده داشته است. رتل که البته همسر و هر سه فرزندش در آلمان زندگی می‌کنند دلیل این تصمیمش را مسائل شخصی و روشی برای بهتر مدیریت کردن حرفه و زندگی شخصی‌اش عنوان کرده است.

این خبر در حالی منتشر شد که وضعیت برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا برای انگلستان به سرانجام رسید، چیزی که رتل مدت‌ها پیش هشدار آن را داده بود که به زندگی فرهنگی انگلیس و اقبال تورهای ارکسترهایی مانند سمفونیک لندن آسیب می‌رساند.