روزهای پرهیاهو و پرحاشیه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران سپری شد و درحالی که خبرها و اطلاعیه‌های پی در پی برگزارکنندگان حاکی از پایان خوش این رویداد بود؛ همچنان صداهایی بودند که در میان این هیاهو انگار شنیده نمی‌شدند. برای بیان نمونه‌هایی از این دست، می‌توان به گزارش ایسنا درخصوص انتقادهای برخی ناشران و کاربران به روند برگزاری نمایشگاه استناد کرد:

«ماشین‌های سیار پست اگر تعداد بالای 30 یا 40 بسته پستی باشد قبول نمی‌کنند. خواهش می‌کنم مسئولین نمایشگاه به این مشکل رسیدگی کنند.»

«اداره پست کارتن پستی را خیلی گران‌تر از بیرون عرضه می‌کند. برخلاف وعده و تبلیغات اما گویا جبران تخفیف پست از این ناحیه صورت می‌گیرد! قرار بود ارسال کتاب زیر ۵۰ هزار تومان رایگان باشد در حالی که در پنل پستی، هزینه ثبت شده و از حساب ناشر کسر می‌شود!»

«سرعت و کیفیت اتصال به پروفایل ناشر و پنل پستی بسیار ضعیف و کند است به نحوی نیروهای جمع‌کننده کتاب دائم معطل چاپ بارکد و فاکتور هستند.»

«در مطالب و پوسترهای تبلیغاتی گوناگون دیدم که به غلط درج شده است که هزینه پست رایگان است!!! هزینه پست رایگان نیست بلکه برای صنعت نشر با تعرفه مناسب‌تری محاسبه می‌شود که بسیار پسندیده است.»

«به طور کلی چون روند سرچ در سامانه با کندی انجام می‌شود، از حوصله مخاطب خارج است تمام صفحات ناشر را بازدید کند. بنابراین کتاب‌های قیمت پایین باعث ندیده شدن کتاب‌های مرجع و با قیمت‌های بالاتر می‌شود.»

«نمایشگاه مجازی کتاب هزینه‌های همیشگی خود را به نوعی دیگر برای ناشران شرکت‌کننده دارد که قابل‌رؤیت نیست. اعم آن‌ها عبارتند از:

 ١. تخفیف ٢٠ درصدی اجباری کتاب‌ها در صورتی که تخفیف همیشه در نمایشگاه کتاب تهران ١٠ درصد بود.

٢. این‌گونه القا می‌شود که هزینه پست و ارسال کتاب‌ها رایگان است در صورتی‌که هزینه ارسال برعهده ناشر و هزینه سنگینی هم هست و به‌نوعی برابر با اجاره غرفه در نمایشگاه حقیقی است.

٣. هزینه‌های خرید پاکت و کارتن و پرینت و دیگر وسایل جنبی که هزینه زیادی در شرایط کنونی روی دست ناشر می‌گذارد.

البته علی‌رغم آمارهای میلیاردی اعلام‌شده از نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید گفت که پلتفرم تعبیه‌شده برای این رویداد حتی قابلیت یکسان‌سازی «ی»با رسم‌الخط ی در کیبوردهای عربی (که روی بسیاری از گوشی‌ها مورد استفاده هستند)، نیم‌فاصله میان کلمات و ... را هم نداشت که سبب شد بسیاری از خریداران کتاب‌های موردنظرشان را پیدا نکنند، هر چند با تمام این‌ها خواست برگزارکنندگان انگار ترجیح بر دیدن و رسانه‌ای کردن صرفا نیمه پر لیوان است و بس! با این حال اما امید است که دست‌اندرکاران این رویداد پایان ماجرا را در ۱۲ شب دهم بهمن‌ماه نبینند و پاسخگوی مسائل پیش‌آمده برای ناشران و نیز پیگیر انتظار خریدارانی باشند که حتی پس از گذشت یک هفته حتی هنوز سفارش‌شان به پست تحویل داده نشده یا اگر داده شده علی‌رغم کم بودن فاصله مکانی هنوز به دست‌شان نرسیده است.

نکته حاشیه‌ای دیگر نمایشگاه مجازی کتاب این بود که  همزمان با این رویداد و تخفیف ۲۰درصدی‌ای که مخاطبان را بیش از هر چیز دیگری به خرید کتاب از نمایشگاه ترغیب می‌کرد، عده‌ای از ناشران در سایت‌های‌شان دست به موازی‌کاری زدند و همه کتاب‌های‌شان را با تخفیف ۲۰درصدی (و در مواردی بیشتر) به خریداران عرضه کردند که چنین شرایطی با توجه به شلوغی سایت نمایشگاه کتاب، مخاطبان را به سمت خرید مستقیم از ناشر سوق می‌داد. این حتی در موردی تا جایی پیش رفت که بنا بر اظهارات یکی از ناشران، میزان فروش کتاب‌فروشی آن نشر (که کتاب‌ها را با تخفیف ۲۰درصدی عرضه می‌کردند) از فروش در نمایشگاه هم بیشتر بود!