پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری 

سفر در هر فصلی لذت خاص خودش را دارد. برخی ترجیح می‌دهند در بهار به تماشای شکوفه باران طبیعت بروند و در شادی نو شدن زمین شریک شوند. گروهی تابستان را به خاطر لذت بردن از آفتاب سواحل و ثبات شرایط آب و هوایی دوست دارند. افرادی هم  پاییز هزار رنگ را بهترین فرصت برای دیدن رنگ‌های طبیعت می‌دانند. در این میان سوز و سرمای زمستان و لباس سپید رنگش نمی‌تواند جلوی سفر و لذت بردن از تعطیلات را بگیرد.

خیلی‌ها در زمستان سفر می‌کنند تا جلوه‌های خدادادی متفاوتی را به نظاره بنشینند و تجربه‌ای متفاوت از سفر داشته باشند. در زمستان به خاطر شرایط متفاوت آب و هوایی و سخت‌تر نسبت به سایر فصول نکاتی باید رعایت گردد تا از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری شود. به همین منظور نکاتی را برایتان جمع آوری کرده‌ایم که برای شما امکان تجربه‌ی یک سفر زمستانی و به یاد ماندنی را فراهم می‌کند.

متفاوت به سفر نگاه کنید و اجازه ندهید که برف و یخ شما را از دیدن مناظر بی بدیل باز دارند.

سفرهای هوایی

آنچه که امروزه سفر را آسان‌تر کرده و مسافت را کوتاه‌تر، هواپیماها هستند. با استفاده از مسافرت‌های هوایی سرعت انتقال مسافران و بارهای آنان به میزان چشمگیری کاهش یافته است اما استفاده از این وسایل علاوه بر راحتی مشکلاتی را نیز متوجه مسافران می‌سازد. این مشکلات به ویژه در زمان تغییرات آب و هوایی، برودت هوا و بارش برف و باران نمود بیشتری پیدا می‌کنند و موجب بروز تاخیر در زمان پروازها می‌گردند. این تاخیرها ممکن است علاوه بر اتلاف زمان مسافران دردسرهایی رابرای آنان به وجود بیاورد. برای آنکه این مشکلات را به حداقل برسانید بهتر است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

۱. در صورت امکان از پروازهای مستقیم استفاده کنید چرا که در پروازهای غیر مستقیم در صورت تاخیر پرواز اول ممکن است پرواز دوم را از دست بدهید و یا در صورت تاخیر پرواز دوم ساعت ها در فرودگاه معطل شوید. به هنگام تهیه ی بلیط هواپیما تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بتوانید با یک پرواز مستقیم سفر خود را انجام دهید.

۲. اگر از پرواز غیر مستقیم استفاده می‌کنید به این نکات توجه داشته باشید:

۲-۱ از پروازها و ایرلاین‌های معتبری استفاده کنید که سوابقشان نشان می‌دهد در شرایط اضطراری، پاسخگوی نیاز شما هستند. در صورت از دست دادن پرواز حتما مسئولین ایرلاین را در فرودگاه مطلع سازید تا بتوانند در اولین پرواز یک صندلی خالی برای شما پیدا کنند و یا تسهیلاتی را برای اسکان موقت در نزدیکی فرودگاه در اختیار شما قرار دهند.

۲-۲ به آب و هوای شهری که قرار است پرواز را عوض کنید توجه داشته باشید و حتما شرایط آن را چک کنید. البته فکر نکنید که انتخاب یک فرودگاه در مناطق گرمسیری می‌تواند مناسب‌ترین گزینه باشد چرا که این فرودگاه‌ها در صورت تغییرات آب و هوایی آمادگی لازم را برای حل و فصل مشکلات ندارند. پس تنها به شرایط آب و هوایی در روز پرواز دقت کنید.

۲-۳ در صورت امکان از میان پروازهای صبح یکی را انتخاب کنید. چرا که در صورت تاخیر و یا از دست دادن پرواز زمان کافی برای اتخاذ یک تصمیم درست و یا عوض کردن پرواز خود داشته باشید.

سفرهای جاده‌ای

در سفرهای زمستانه امنیت بسیار مهم است. چیزی که در این سفرها اهمیت دارد تنها پیمودن جاده و چرخش لاستیک خودرویتان نیست بلکه در این مواقع لایه‌ای از برف و یخ ممکن است میان لاستیک و سطح جاده جدایی بیاندازند و حرکت شما را مختل کند. علاوه بر این سفر در زمستان نیاز به تجهیزاتی دارد که باید به آنها توجه کنید. در اینجا نکاتی را که لازم است در سفرهای جاده‌ای زمستانی رعایت کنید را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

۱. همراه خود علاوه بر لوازم معمول سفر، وسایل و تجهیزات دیگری نیز داشته باشید. این وسایل در زمان خرابی ماشین و یا توقف آن در هوای سرد بسیاری از مشکلات شما را برطرف می‌کنند. پس در میان وسایل خود، یک جفت دستکش گرم، شلوار مناسب زمستان، یک جفت کفش ساق بلند یا چکمه، یک پتو، چراغ قوه با باتری اضافه، کابل ضخیم، یک تیغه برف پاک کن اضافه، ضد یخ و زنجیر چرخ را بگنجانید. همچنین مقداری تنقلات و خشکبار در دسترس داشته باشید تا در صورت طولانی شدن مشکل از تغذیه‌ی مناسبی بهره‌مند شوید. یادتان باشد که این وسایل باید در دسترس قرار گیرند و بدون پیاده شدن از ماشین بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

۲. معاینه فنی خودرو یک عامل حیاتی در همه‌ی مسافرت‌هاست که در زمستان باید بیش از سایر فصول مورد توجه قرار گیرد. حتما قبل از انجام سفر از یک مکانیک متخصص بخواهید که ماشین شما و به ویژه سلامت و مناسب بودن لاستیک‌هایتان را بررسی کند و مشکلات احتمالی آن را برطرف سازد.

۳. نکات مهم رانندگی در هوای برفی: «ببینید و دیده شوید». برای این کار لازم است که چراغ‌های عقب و جلوی خودرویتان کاملا تمیز باشد تا به وسیله‌ی نور آن‌ها بتوانید اتفاقات در جاده را ببینید و به دیگر رانندگان نیز حضور خود را اعلام کنید. حتما از نور پایین استفاده نمایید تا دید سایر رانندگان را دچار اختلال نکنید. شیشه ها نیز نقش مهمی در حس دیداری شما دارند. اگر مجبور به توقف شدید قبل از ادامه‌ی مسیر برف‌ها را تمیز کنید تا به هنگام حرکت دچار مشکل نشوید.

۴. با سرعت مطمئنه برانید. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که به هنگام رانندگی در یخ بندان و برف باید تا ۵۰ درصد سرعت خود را کاهش دهید تا امنیت خود را حفظ کنید. سعی کنید فاصله‌ی مناسبی با خودروی جلویی داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوانید عکس‌العمل مناسبی از خود نشان دهید.

۵. پل‌هایی نیز در مسیر شما وجود دارد. معمولا این پل‌ها روکشی مناسب با سطح جاده دارند و آسفالت هستند اما در مواردی که غیر از این باشد باید احتیاط بیشتری به خرج دهید چرا که سطح بسیار لغزنده‌تری از جاده در انتظار شماست.

۶. ممکن است وسیله ی نقلیه‌ی شما بسیار مدرن و دارای ویژگی‌های خاصی باشد اما خیلی هم به آن‌ها مطمئن نباشید. در شرایط برفی و یخ‌بندان این مهارت و تسلط شما در رانندگی است که به کمک شما می‌آید.

۷. کارشناسان ایمنی توصیه می‌کنند که در آب و هوای برفی یک تخته نیز به همراه داشته باشید تا در صورت گیر کردن در برف بتوانید آن را زیر لاستیک‌ها بگذارید و از شرایط بد خلاص شوید.

۸. در صورتی که در برف گیر کردید و یا مجبور به توقف شدید ترجیحا تا برطرف شدن مشکل در ماشین خود بمانید. اگر اطمینان دارید که لوله اگزوز با برف یا گل مسدود نشده است می‌توانید با روشن نگه داشتن ماشین خود را گرم نگه دارید. برای این کار پنجره‌ها را ببندید و حداقل در هر یک ساعت به مدت ۱۰ دقیقه ماشین را روشن بگذارید.

۹. اگر می‌خواهید ماشین خود را پارک کنید حد‌الامکان از پارکینگ‌های سرپوشیده استفاده نمایید.

۱۰. در صورت لیز خوردن بر روی سطح جاده پای خود را از روی پدال گاز بردارید و به جای آنکه پدال ترمز را فشار دهید سعی کنید از ترمزهای مقطع و آرام استفاده کنید.

ملزومات سفر زمستانی

اگر می‌خواهید سفر خوبی را در زمستان تجربه کنید باید نسبت به وسایل مورد نیاز خود آگاهی داشته باشید. داشتن وسایل اضافه کوله بارتان را سنگین می‌کند و شاید حتی وسایل اصلا به کارتان نیایند. در ادامه به وسایلی که باید در سفر زمستانی به همراه داشته باشید اشاره می‌کنیم و نکاتی را در مورد آن‌ها با شما در میان می‌گذاریم. کافیست تا این نکات را به کار گیرید و کوله باری مناسب را برای سفر زمستانی خود آماده کنید.

1. کلاه مناسب -  رمز گرم ماندن در هوای سرد

یکی از بهترین پوشش‌ها برای جلوگیری از سرما کلاه‌های زمستانی هستند که در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. مناسب‌ترین کلاه برای سفر باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

- گوش‌ها و قسمتی از پشت گردن را بپوشاند و گرم نگه دارد.

- تزیینات اضافی که باعث ایجاد وزن اضافی می‌شود را نداشته باشد.

- در سبک‌ترین، نازک‌ترین و گرم‌ترین حالت ممکن باشد.

2. کفش مناسب - تنها وسیله سنگین در کوله زمستانی

پای شما نخستین جایی از بدن شماست که به سرعت سرما را حس می‌کند پس پوشش آن بسیار اهمیت دارد. برای انتخاب کفش می‌توانید نوع سنگین آن را برای زمستان انتخاب کنید. به هنگام خرید آن دریایی از انتخاب‌های گوناگون پیش روی شما قرار می‌گیرد اما شما باید کفشی را انتخاب کنید که :

- ضد آب و مقاوم در برابر سرما باشد.

- ترجیحا برای پوشیدن و درآوردن آن نیازی به باز و بسته کردن بند نداشته باشید.

- کف آن به گونه‌ای باشد که بتوانید بر روی سطوح لغزنده راه بروید.

- ترجیحا رنگ تیره را برای آن انتخاب کنید تا در مسافرت درگیر تمیز کردن آنها نباشید.

- مدلی را انتخاب کنید که در بیشتر اماکن، از فرودگاه گرفته تا رستوران بتوانید از آن استفاده کنید.

3. دستکش مناسب - نکته مهم سفر در زمستان

برای انجام کارهای روزمره در هوای آزاد باید بتوانید دست‌های خود را گرم نگه دارید. سرد شدن دست‌ها امکان انجام برخی فعالیت‌ها را از شما می‌گیرد. پس به بازار بروید و قبل از سفر خود دستکشی را با خصوصیات زیر تهیه کنید:

- ضد آب باشد.

- هوا درآن جریان یابد.

- سبک و نازک و در عین حال گرم باشد.

- به راحتی خشک شوند.

4. پوشش مناسب - لایه‌های مختلف لباس در زمستان

خیلی‌ها تصور می‌کنند در زمستان هر چه قدر بیشتر بپوشی، گرمای بیشتری را برای خود حفظ می‌کنی. این افراد گاهی به حدی لباس می‌پوشند که دیگر توان حرکت هم ندارند و مثل یک آدم آهنی به این طرف و آن طرف می‌روند. برای پوشش در زمستان باید از لایه‌های مختلفی استفاده کنید تا به راحتی بتوانید با پوشیدن و درآوردن آنها میزان گرمای بدن خود را تنظیم نمایید. این لایه‌ها عبارتند از:

- یک تی‌شرت آستین کوتاه اولین چیزی است که باید به تن داشته باشید.

- بعد از تی‌شرت یک لباس آستین بلند بر تن کنید.

- برای لایه‌ی بعدی از یک لباس بافتنی یا پشمی استفاده کنید.

- و در آخر از بارانی و بادگیر برای جلوگیری از خیس شدن و مهار سرما کمک بگیرید.

به یاد داشته باشید که بسته به دمای هوا و شرایط آب و هوایی می‌توانید یکی از این لایه‌ها را حذف و یا بر آن‌ها اضافه کنید. در کنار این لباس‌ها شلوار مناسب را برای گشت و گذار در زمستان فراموش نکنید و همیشه جوراب پشمی به همراه داشته باشید.

 سایر وسایل پیشنهادی

عینک آفتابی: اگر فکر می‌کنید که آفتاب در زمستان به شما آسیبی نمی‌رساند کاملا در اشتباهید. آفتاب در زمستان می‌تواند برای شما اختلال دید ایجاد کند پس عینک آفتابی خود را فراموش نکنید.

کرم ضد آفتاب: اشعه‌های خورشید و بادهای زمستان می‌توانند آسیب‌های جدی به پوست شما وارد کنند. کرم ضد آفتاب با ایجاد پوششی مناسب بر روی پوست از این آسیب‌ها جلوگیری کرده و سلامت شما را در سفر تضمین می‌کند.

روسری یا شال: استفاده از یک روسری یا شال گرم نیز می‌تواند به حفظ گرما کمک شایانی نماید.

در هفته‌ آینده با مقاصد مناسب و دوست‌داشتنی فصل زمستان آشنا خواهیم شد... .