کمبود بیش‌از 3 هزار دستگاه اتوبوس در تهران

درحال‌حاضر ۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران موجود است که حدود ۳ هزار دستگاه کمتر از میزان نیاز برآورد می‌شود؛ همچنین از ۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس، ۴ هزار اتوبوس عمری بیش از ۸ سال دارند و بنابراین نیاز به اتوبوس جدید، بیش از رقم‌ اعلام شده است بیش از ۴ هزار اتوبوس از کل ۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس موجود، عمری بیش از ۸ سال دارند و طبق قانون از رده خارج شده‌اند. با این حال با توجه به اینکه موضوع عدم دودزایی اتوبوس‌ها بسیار حائز اهمیت است، ۳ هزار دستگاه اتوبوس موجود گازسوز هستند و هیچ آلودگی ندارند

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: دولت بعد از سال 89 اتوبوس به شهرداری تهران نداده است و کمبود بیش‌از 3 هزار دستگاه اتوبوس در تهران احساس می‌شود.

پیمان سنندجی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: درحال‌حاضر روزانه به پیش از 2/4 میلیون سفر در سطح شهر تهران از طریق اتوبوسرانی خدمت‌رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس طرح جامع حمل و نقل باید در سال جاری ۹ هزار دستگاه اتوبوس با عمری کمتر از ۸ سال داشته باشیم، یادآور شد: در حال حاضر ۶ هزار و 2۰۰ دستگاه اتوبوس موجود است که حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس کمتر از میزان نیاز برآورد می‌شود؛ همچنین از ۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس، ۴ هزار اتوبوس عمری بیش از ۸ سال دارند و بنابراین نیاز به اتوبوس جدید، بیش از رقم‌ اعلام شده است.

سنندجی ادامه داد: اجرای طرح خطوط  بی‌آرتی تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک و زمان سفر دارد. همچنین طبق مصوبات ۱۰ خط  بی‌آرتی در تهران وجود دارد که بررسی نقاط ضعف خطوط  بی‌آرتی، برای بهبود ظرفیت در این خطوط در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، در سال‌های گذشته دولت اتوبوس‌ها را با اخذ 5/17 درصد از کل قیمت، به نوعی اهدا می‌کرد که البته بیش از هفت سال است هیچ اتوبوسی به ناوگان اتوبوسرانی تهران واگذار نشده است.

سنندجی افزود: بنابر مصوبه امسال هیأت دولت از این پس، ۲۰ درصد از هزینه تجهیز ناوگان اتوبوسرانی توسط بهره‌بردار و ۳۰ درصد از آن از محل صرفه‌جویی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: در صورت اجرا شدن این مصوبه تا پایان سال جاری می‌توان 500 دستگاه اتوبوس شرکت واحد را نوسازی کرد و امیدواریم در سال‌های آینده ناوگان اتوبوسرانی بر اساس طرح جامع حمل و نقل تهران تجهیز شود.

وی تصریح کرد: در مصوبه تاکید شده است که باید خرید اتوبوس‌های جدید از تولیدات داخلی،باشد که قطعاً ما ملزم به اجرای این تصمیم هستیم.

سنندجی با بیان اینکه بیش از ۴ هزار اتوبوس از کل ۶ هزار و 2۰۰ دستگاه اتوبوس موجود، عمری بیش از ۸ سال دارند و طبق قانون از رده خارج شده‌اند، گفت: با توجه به اینکه موضوع عدم دودزایی اتوبوس‌ها بسیار حائز اهمیت است، ۳ هزار دستگاه اتوبوس موجود گازسوز هستند و هیچ آلودگی ندارند.

به گفته سنندجی، سایر اتوبوس‌های موجود نیز دیزلی هستند که ۲۰۰ اتوبوس از این تعداد استاندارد یورو ۴ دارند و مابقی دارای استاندارد‌های یورو ۳ و یورو ۲ هستند؛ البته براساس آمار ستاد معاینه فنی تهران تا این ماه 88 درصد اتوبوس‌های شرکت نیز موفق به اخذ برگ معاینه فنی شده‌اند.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌هایی که دارای استاندارد یورو2 هستند، تولید دوده می‌کنند، گفت: برای رفع این مشکل و طی برنامه‌ریزی صورت گرفته در جلسات مستمر، از ابتدای مهر ماه، ضمن رسیدگی به معایب؛ دریافت معاینه فنی اتوبوس‌های یورو 2 نیز الزامی شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران افزود: اولویت ما نوسازی کامل ناوگان اتوبوسرانی است و در همین رابطه، سه خط را در منطقه 16 نوسازی کرده‌ایم؛ اما اگر به هر دلیل این مهم محقق نشود، نظارت دقیق بر دریافت معاینه فنی اتوبوس‌ها انجام می‌شود تا دودزایی اتوبوس‌های شرکت واحد به حداقل برسد.

سنندجی تصریح کرد: روزانه به 2/4 میلیون نفرسفر خدمت‌رسانی می‌شود و بنابراین هر چه فاصله توقف اتوبوس‌ها از شهر بیشتر باشد، به تعداد اتوبوس‌های بیشتری نیاز است.

وی ادامه داد: برای حل مشکل ساکنان اطراف پارکینگ‌هایمان، ممنوعیت تردد پس از ساعت یک بامداد در این پارکینگ‌ها، گازسوز کردن اتوبوس‌ها برای کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هوا انجام شده است، همچنین در صدد طراحی و پیگیری نصب دیوار صوتی برای این پارکینگ‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌ها ساخت و یا مونتاژ ایران هستند و نگرانی از جهت خرید قطعات مصرفی نداریم، اشاره کرد: تنها نگرانی ما اتوبوس‌های گازسوز بود که خوشبختانه این اتوبوس‌ها توسط خودروساز‌های داخلی ساخته و تحویل داده شده‌اند، همچنین مسئولیت تحویل قطعات پس از خروج گارانتی و وارانتی با شرکت است و در نتیجه تحریم‌ها مشکلی در نحوه خدمات‌رسانی ما ایجاد نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: رانندگان اتوبوسرانی در دو بخش عمومی و خصوصی فعالیت می‌کنند. رانندگان بخش عمومی کسانی هستند که درحال‌حاضر در خطوط تندرو فعال هستند و در خدمت‌رسانی‌ها به ما کمک می‌کنند. همچنین برنامه‌ریزی و تدابیر ویژه‌ای برای رانندگان بخش خصوصی انجام شده تا از مزایایی یکسان بهره‌مند شوند و انگیزه بیشتری برای فعالیت داشته باشند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه هیچ تبعیضی در انتخاب اتوبوس‌ها برای شمال و جنوب تهران وجود ندارد، گفت: دسته‌بندی اتوبوس‌ها از شرق به غرب و از شمال به جنوب است البته در برخی خطوط، شیب موجود در مسیر‌های شمالی است که بعضی از دستگاه‌ها توان بالا رفتن از خیابان را ندارند، ولی در کل برای اعزام اتوبوس‌ها به شمال یا جنوب تهران تفاوتی قائل نیستیم.

وی گفت: ما در شرکت اتوبوسرانی سوخت را براساس میزان پیمایش تحویل می‌گیریم و به اتوبوس‌ها تحویل می‌دهیم که به طور میانگین پیمایش هر اتوبوس روزانه ۱۰۰ لیتر سوخت در شهر تهران مصرف می‌کند.

سنندجی با بیان اینکه بنابر مصوبه دولت، هر اتوبوسی که از این پس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود، باید گازسوز بوده یا فیلتر جذب دوده داشته باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه درحال‌حاضر اتوبوس‌های فیلتردار وجود ندارد، از این پس هر اتوبوسی که به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود، گازسوز است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اضافه کرد: حدود 50 درصد جا‌به‌جایی‌ها از طریق اتوبوس‌های بی‌آرتی و ۵۰ درصد از جابه‌جایی‌ها از طریق فیدر در بخش خصوصی صورت می‌گیرد و همچنین بخش خصوصی در سال گذشته ثابت کرد که می‌تواند در حل مشکلات ترافیک بسیار تاثیرگذار باشد و باید از ظرفیت غیر قابل‌انکار بخش خصوصی بهره گیریم.

وی با بیان اینکه انواع سفرهای شبانه در تهران شناسایی شده است، یادآور شد: مسافرت‌های شبانه در تهران به قصد ورود و خروج به ترمینال‌ها، سفر کاری یا مسافرت‌های سیاحتی به‌ویژه به پارک‌ها در شب‌های تابستان انجام می‌شود و بر همین اساس، فعالیت تمام خطوط بی‌آرتی در تهران شبانه‌روزی است؛ همچنین 3 خط گردشی در منطقه ۱۲ به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

سنندجی اظهار کرد: استفاده از مینی‌بوس‌های مناسب برای جابه‌جایی مسافران در شب، در ۴۴ خط شبانه تعریف و در دستور کار است که پس از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه اثربخشی و کارآیی هر سیستم حمل‌و‌نقل اتوبوسی در دنیا، منوط به چهار اصل خوب و قابل‌دسترس بودن، برنامه‌ریزی و زمانبندی مناسب داشتن و ارائه خدمات مناسب از طریق پرسنل آموزش‌دیده است؛‌ افزود: خطوط ما نیز به‌طور‌مستمر کنترل هوشمند می‌شود و کمبود ناوگان را با تنظیم سر فاصله حرکت اتوبوس‌ها و فاصله ایستگاه‌ها جبران خواهیم کرد، ازاین‌رو برای اعزام اتوبوس‌ها به شهرک‌های تازه‌تاسیس نیز مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در پایان تصریح کرد: در تبصره دو قانون پنج شهرداری برای جلوگیری از ورود دستفروشان و متکدیان مرد به قسمت بانوان تدابیری اندیشیده شده که قابل‌کنترل است که در اسرع وقت پیگیری می‌شود، همچنین تا پایان سال جاری تمام اتوبوس‌های بی‌آرتی به سیستم اعلام نام ایستگاه مجهز خواهند شد.