بروز یک پدیده جدید در پایتخت!

در بوی بد تهران پای «گوگرد» در میان است؟

مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه هنوز منبع بوی نامطبوع تهران شناسایی نشده است، گفت: با‌توجه با افزایش غلظت آلاینده‌های مختلف تهران از جمله دی‌اکسیدگوگرد، می‌توان نتیجه گرفت که یک منبع گوگرد‌دار باعث افزیش شاخص آلاینده‌های تهران شده بود.

به گزارش ایسنا، روز‌های گذشته در تعدادی از مناطق تهران بوی نامطبوعی سبب آزار شهروندان شده بود که به‌این ترتیب کارگروه ویژه‌ای در محیط‌زیست شهر تهران به‌منظور شناسایی منبع متصاعدکننده این بوی نامطبوع، تشکیل شد تا منشا بو را پیدا کنند.

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه هنوز منبع بوی نامطبوع تهران مشخص نشده است، به ایسنا گفت: بررسی‌های به‌دست آمده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که به جهت وزش باد شمال شرق به سمت جنوب غرب، غلظت همه آلاینده‌ها اعم از ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون، ۱۰ میکرون و دی اکسید گوگرد بالا رفته است. این موارد نشان می‌دهد که منشاء گوگرددار باعث افزایش شاخص آلاینده‌ها شده است. حسین شهبازی ادامه داد: اولین افزایش غلظت داده‌های مربوط به آلاینده‌ها در ایستگاه‌های پایش کیفیت هوای جنوب و جنوب غرب تهران رخ داد و رشد غلظت آلاینده‌ها در ایستگاه‌های شمال شهر کمتر بوده است.

آرش حسینی میلانی افزود: از آنجا که تمام فرضیات درخصوص نشر فاضلاب، گاز، مترو و ... منتفی شده است، به فرصت بیشتری نیاز است تا این پدیده جدید بررسی و در‌نهایت با استناد به داده‌های بدست‌آمده در مورد چرایی این موضوع به بحث پرداخته شود.

    


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان خبر داد:

پرورش گورخر آسیایی در پارک ملی کویر 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: اولین مرکز ملی پرورش و تکثیر گورخر آسیایی با تخصیص اعتبار 2 میلیارد و 500 میلیارد ریال در پارک ملی کویر گرمسار ایجاد می‌شود.

عباسعلی دامنگیر در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: اکنون 2 هکتار از عرصه‌های طبیعی پارک ملی کویر در گرمسار برای اجرای این طرح فنس‌کشی شده و تاکنون 9 گورخر در گام اول به این سامانه منتقل شده است. 

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای گام اول راه‌اندازی مرکز ملی پرورش گورخر آسیایی اعتبار لازم تخصیص یافته است و در آینده نزدیک 10 گورخر آسیایی دیگر از استان کرمان به پارک ملی کویر انتقال می‌یابد.  مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح کرد: اکنون 2 هزار گورخر آسیایی در پارک‌های ملی استان سمنان زیست می‌کنند و این اداره کل برای حفظ این گونه‌های ارزشمند جانوری در تلاش است. 

پارک ملی کویر یکی از بزرگ ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌ شده ایران است که بیشتر وسعت آن در شهرستان گرمسار و بخش‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان واقع شده است. این منطقه حدود 670 هزار هکتار وسعت دارد که 420 هزار هکتار آن پارک ملی و 250 هزار هکتار منطقه حفاظت ‌شده است. 

پارک ملی کویر دارای اقلیم خشک و بیابانی است و بیشتر بارندگی آن در ماه‌های آبان تا اردیبهشت ماه صورت می‌‌گیرد، متوسط میزان سالانه باران در منطقه 150 میلی‌متر است، به‌طور معمول گرمای شدید از اوایل خرداد تا پایان مهر در منطقه ادامه دارد.