پس از افزایش قیمت نفت، بهای گاز مایع طبیعی (ال ان جی) نیز بالا رفته است. این افزایش قیمت ها پس از بالا رفتن تقاضا برای گاز مایع طبیعی در آسیا و تمایل چین برای جایگزینی این منبع طبیعی به جای زغال سنگ بوده است.

طبق گزارش منتشر شده در سی ان بی سی، متخصصان بر این باورند که اگر چین که دومین وارد کننده بزرگ گاز مایع طبیعی است، بر صادرات این منبع طبیعی از ایالات متحده تعرفه های مالیاتی اعمال کند، در کوتاه مدت باعث ضربه به بازار و خریداران چینی خواهد شد؛ اما از طرفی این کار می تواند زنجیره های تامین منابع طبیعی را در آسیا تغییر داده و باعث بهره وری بیشتر دیگر تولیدکنندگان شود.

افزایش بهای گاز طبیعی

راجیو بیسواز، اقتصاددان ارشد آسیا-اقیانوسیه در مصاحبه با سی ان بی سی گفت: بهای گاز طبیعی آسیا پس از بالا رفتن قیمت نفت خام افزایش یافت زیرا بیشتر قراردادهای بلند مدت گاز مایع با قیمت نفت در ارتباط است.

وی افزود: افزایش قیمت جهانی نفت در هفته‌های اخیر و اعمال تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران در ماه نوامبر (آبان)، باعث شده است تا فشار بیشتری بر قیمت قراردادی گاز مایع طبیعی وارد شود. میانگین قیمت گاز وارداتی چین در سه ماهه دوم سال جاری 23 درصد افزایش یافته است این در حالی است که این نرخ برای ژاپن 17 درصد بوده است. به پیش بینی برخی تحلیلگران، پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه نفت ایران در ماه آینده، قیمت نفت به 90 دلار در هر بشکه خواهد رسید. روز سه شنبه هر بشکه نفت خام برنت به قیمت 81.04 دلار در هر بشکه و نفت خام ایالات متحده به قیمت 71.84 دلار در هر بشکه معامله شد که نزدیک به 12 درصد نسبت به اوایل سال جاری افزایش داشته است.

به عقیده نیکولاس بروان مدیر پژوهشکده گاز و گاز مایع طبیعی وود مکنزی، عرضه گاز مایع استرالیا -یکی از بزرگترین صادر کنندگان گاز مایع طبیعی- همزمان با تقاضا داخلی برای داشتن سهمی از این گاز تحت فشار قرار خواهد گرفت. این وضعیت تا سال 2028 باقی خواهد ماند. به نوشته سی ان‌بی‌سی، بخش عظیمی از افزایش تقاضای آسیا از سمت چین است زیرا این کشور در تلاش است تا گاز مایع را جایگزین زغال سنگ کند.

بر اساس گزارش پژوهشکده وود مکنزی،  تقاضای چین بین سال های 2017 تا 2018 در حدود 150 درصد افزایش داشته است. این میزان تقریبا نیمی از رشد تقاضای جهانی را تشکیل می‌دهد. انتظار می رود که چین تا زمستان آینده، باز هم افزایش تقاضا داشته باشد. اما به گفته تحلیلگران همین پژوهشکده، پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2028 استرالیا منابع گاز کافی برای پاسخ‌گویی به تقاضاها را نخواهد داشت. در این صورت باید انواع گازهای بیشتری تولید شده یا وارد شود تا بتواند پاسخ گوی نیازهای داخلی و قرارداد های خارجی باشد. با این حال هنوز منابع آسان و مقرون به صرفه برای عرضه در بازار موجود نیست.

به گفته بران: این موضوع می تواند به خریداران اصلی گاز مایع طبیعی استرالیا از جمله شرکت سین اوپک چین و پتروناس مالزی آسیب برساند.

تاثیر تعرفه های مالیاتی چین

ایالات متحده آمریکا در حال تبدیل شدن به یکی از صادر کنندگان اصلی گاز طبیعی مایع است و 15 درصد از صادرات سال گذشته این کشور به چین بوده است.

به گفته تحلیلگران، جنگ تجاری مداوم بین واشنگتن و پکن می تواند به تامین گاز مایع طبیعی از ایالات متحده ضربه بزند. هوگو برنان تحلیلگر ارشد آسیا در موسسه وریسک مپلکرافت می گوید: اگر این دو ابر قدرت اقتصادی دنیا به توافق تجاری دست نیابند، تعرفه های 10 درصدی فعلی، تا سال 2019 تا 25 درصد افزایش خواهد یافت. این موضوع احتمالا تاثیری در قیمت ها و زنجیره های عرضه در آسیا خواهد داشت.

به عقیده برنان، تا زمانی که تنش های تجاری با آمریکا پا برجاست، انتظار می رود که چین گاز مایع طبیعی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر همچون قطر،استرالیا و گینه نو تامین کند؛ به تدریج روسیه نیز به یکی از همین منابع اصلی تبدیل خواهد شد.