رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه رمز توسعه هر کشوری حرکت به سمت تخصص‌گرایی است، گفت: ایران از لحاظ کمیت تولید علم دارای رتبه‌های مطلوبی است، اما در تبدیل علم به عمل، نوآوری و ارائه به بازار ضعیف است و از ۲۰۰۰ ایده که می‌توان به محصول تبدیل کرد، تنها یک ایده به محصول تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، ولی عاقلی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگ‌بنیان دو محور اساسی برای رسیدن به توسعه و استقلال کشور است، افزود: برای ارتقای شاخص‌های توسعه در هر کشور باید در مدارس آن کشور آموزش‌های نوآورانه و خلاقیتی که منجر به کارآفرینی می‌شود نهادینه شود.

ایران از لحاظ کمیت تولید علم دارای رتبه‌های مطلوبی است، اما در تبدیل علم به عمل، نوآوری و ارائه به بازار ضعیف است و از ۲۰۰۰ ایده که می‌توان به محصول تبدیل کرد، تنها یک ایده به محصول تبدیل می‌شود

وی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان سرعت بخشیدن به چرخه توسعه تکنولوژی کشور متناسب با زیست‌بوم همان کشور است، تصریح کرد: توان کارآفرینی در میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها پایین است.

عاقلی ادامه داد: وجود این مشکل اساسی نشات گرفته از کپی‌برداری از سرفصل‌های آموزشی کشورهای غرب در مراکز آموزش عالی است که لازم است بازنگری اساسی دراین‌زمینه صورت گیرد.

وی وجود مشکلات زیست‌محیطی و خشکی دریاچه ارومیه و معضل گرد و غبار استان‌های جنوب کشور را ناشی از اجرای برنامه‌های استثماری غرب طی سالیان متمادی در رژیم گذشته دانست و گفت: باید در برنامه‌هایی که ازسوی کشورهای خارجی در رژیم پهلوی در کشور اجرا شده بازنگری تخصصی و علمی داشته باشیم و متناسب با زیست‌بوم هر منطقه برنامه‌های لازم طراحی و اجرا شود.

توان کارآفرینی در میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها پایین است. وجود این مشکل اساسی نشات گرفته از کپی‌برداری از سرفصل‌های آموزشی کشورهای غرب در مراکز آموزش عالی است که لازم است دراین‌زمینه بازنگری اساسی صورت گیرد

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه باید به کیفی‌سازی در دانشگاه‌ها توجه جدی شود، یادآور شد: نباید اجازه داد علم در گرداب مدرک‌گرایی گم شود؛ بلکه برای ارتقا و توسعه باید به سمت تخصص و رشد علوم و حرفه‌آموزی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه رمز توسعه هر کشوری حرکت به سمت تخصص‌گرایی از طریق توفان فکری است، وجود دانشمندان و پژوهشگران متعدد را در کشور مزیت و سرمایه‌ای بزرگ عنوان کرد و گفت: پژوهشگران و نظام مدیریت کشور در قبال توسعه زیرساخت‌های پژوهش و فناوری رسالت مهمی دارند که با ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و حمایت از پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان نقش اساسی در توسعه اقتصادی و پژوهشی ایفا کرد.

 عاقلی بی‌توجهی به پژوهش و فناوری را در کشور عامل اصلی در ابتلا به مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: امید است با تلاش روزافزون پژوهشگران، توجه مراکز آموزشی به پژوهش و حمایت دولت از سرعت بخشیدن به چرخه توسعه تکنولوژی کشور در زمان جنگ اقتصادی با سرعت پیش رود و پله‌های رشد و توسعه را طی کنیم.

به گزارش ایسنا؛ در این مراسم از دانش تولید گیاه ارکیده به روش کشت بافت، تولید موز گلخانه‌ای برای اولین بار درشمالغرب کشور، تولید نانو کاتالیست آلومینا، اکسید زیرکونیوم و اکسید سیلسیم با کاربری در صنعت نفت، تولید پنج نوع کیت آزمایشگاهی(نیترات نیتریت، آمونیوم، سیانید و کلر قابل استفاده در صنعت کشاورزی و آب  تولید پلیمرهای پلی الکترولیت کاتیونی(مورد استفاده در صنعت کاغذسازی، تصفیه نفت و آب و فاضلاب، و حفاری)، دمولسیفایر یا تعلیق شکن و تولید سوپر جاذب زیست تخریب‌پذیر با کاربردهای بهداشتی، صنعتی و کشاورزی رونمایی شد.

چرا پژوهش‌ها در کتابخانه دپو می‌شوند؟

در همین راستا،‌ رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی نیز گفت: عدم شناخت از مسئله عامل اصلی انباشت پژوهش‌های انجام شده در کتابخانه‌هاست.

قربان علی رسام در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه فاصله بین اجرا و بخش پژوهش دانشگاه‌ها بسیار بالاست، گفت: زمانی‌که به پروپوزال دانشجویان نگاه می‌کنیم بعد از صفحه اول، نخستین موردی که با آن مواجه می‌شویم عنوان پژوهش و بیان مسئله و در آخر راه‌حل است.

وی ادامه داد: هنوز تعداد زیادی از دانشجویان نمی‌دانند که مسئله چه چیزی است به همین علت پژوهش‌های انجام شده به داخل کتابخانه‌ها می‌رود و در آنجا آرشیو می‌شود.

به گفته رسام، روند تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌های ما به ترتیب به صورت استاد، دانشجو و جامعه هدف است این درحالی‌ است که باید این روند تغییر پیدا کند و به سوی جامعه هدف، دانشجو و استاد سوق یابد.

وی خاطرنشان کرد: البته یکی دیگر از عللی که موجب شده تا پژوهش‌ها در کتابخانه دپو شود آن است که بخش اجرایی، دانشجویان را تحویل نمی‌گیرند و مورد حمایت قرار نمی‌دهند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای انجام پژوهش‌ها، ابتدا باید نیازسنجی صورت گیرد، گفت: عدم نیازسنجی و انجام پژوهش‌های سلیقه‌ای سبب شده تا پژوهش‌ها خروجی مناسبی نداشته باشند.