ازسوی محققان «استنفورد»  صورت گرفت

ابداع دستگاه تبدیل آب  به سوخت

محققان دانشگاه «استنفورد» یک دستگاه تولید کردند که آب را به هیدروژن و اکسیژن تبدیل می‌کند و می‌تواند برای تولید نیروی برق مورد استفاده قرار گیرد. به گزاررش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل  محققان دانشگاه «استنفورد» با الهام از عمل تنفس یک تکنیک جدید برای تولید نیروی پاک برق ابداع کرده‌اند. در این راستا یک دستگاه طراحی کرده‌اند که آب را به سوخت تبدیل می‌کند و روش کارایی آن نیز بر‌اساس عملکرد ریه‌های انسان است. این گجت که صد برابر نازک‌تر از مو انسان است، آب را به اکسیژن و هیدروژن تبدیل می‌کند که این امر به این معنا است که می‌توان از این دستگاه برای تولید انرژی پاک و بدون کربن برق استفاده کرد.

محققان پروژه معتقدند این روش می‌تواند به فناوری‌های انرژی سبز از قبیل سلول‌های سوختی کمک کند که عملکرد بهتری داشته باشند.

این گروه تحقیقاتی با الهام از عملکرد ریه‌ها براین باور بودند که دستگاه تنفسی که توسط پستانداران مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های مبادله گاز دوطرفه در طبیعت است.

«جون لی‌» اولین محقق این پروژه اظهار کرد در قسمت نخست عملکرد این دستگاه، فرآیندی مشابه با بازدم رخ می‌دهد و هیدروژن تولید می‌شود. اکسیژن و هیدروژن تولید شده در دستگاه از طریق یک غشاء نازک در دستگاه حمل می‌شوند. این امر نیز مشابه با عملکرد آلوئل ریه‌ انسان است. «کیسه‌هوایی» یا «آلوئول» انتهایی‌ترین بخش نای و بخشی ازپارانشیم (بافت) شش است. کیسه‌هوایی در‌واقع محل اصلی مبادله گازهای هوای تنفسی با گازهای خون است و تنها در پستانداران وجود دارد.

در دستگاه‌های مشابه، از کربن برای این غشاها استفاده می‌شود ولی محققان دانشگاه استنفورد از یک غشاء پلی‌اتیلن بسیار نازک استفاده کردند که باعث کارآمدی بهتر دستگاه شد. تولید این دستگاه هنوز در فاز مقدماتی خود است و نیاز به تغییراتی دارد تا عملکرد آن بهبود یابد. نتایج این پژوهش در مجله Joule انتشار یافته است.

    


کمبود ویتامین D مهم‌ترین عامل بروز افسردگی

مطالعات جدید محققان ایرلندی نشان می‌دهد، کمبود ویتامین D خطر ابتلا به افسردگی را در سالمندان تا 75 درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش ایرنا به‌نقل از ساینس دیلی، محققان با‌توجه به افزایش جمعیت مبتلا به افسردگی در سراسر جهان مطالعات جدیدی را در رابطه با نقش مواد غذایی بر افسردگی آغاز کردند. این مطالعات نشان می‌دهد ویتامین D نقش بسیار مهمی بر احتمال ابتلا به افسردگی دارد و از آنجایی که تعداد افراد مبتلا به فقر ویتامین D بسیار زیاد و رو‌به رشد است، این مطالعه می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان این عارضه داشته باشد. در این مطالعه اطلاعات دو هزار و 956 فرد بالای 50 سال به مدت چهار سال بررسی شد و نتایج نشان داد با مصرف ویتامین D به‌صورت طبیعی و مکمل می‌توان تا‌حد زیادی از بروز افسردگی جلوگیری کرد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد ویتامین D از مغز در برابر بسیاری از عوارض پیری محافظت می‌کند و با‌توجه به اینکه قیمت تامین این ویتامین پایین است، یک استراتژی موثر برای سلامتی مغز و روح می‌باشد. نور خورشید یکی از مهمترین منابع تامین ویتامین D به‌شمار می‌آید. همچنین مواد غذایی مانند زرده تخم‌مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر شیر، حبوبات، روغن ماهی، آب‌پرتقال و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند.

علاوه بر این، 15 دقیقه پیاده‌روی در بعد‌از‌ظهر که شدت نور آفتاب کمتر است، برای تامین ویتامین D بدن توصیه شده است. نتایج این مطالعه در نشریه Post-Acute and Long-Term Care Medicine منتشر شده است.