سرطان زایی خاک ماه؛ فضانوردان را خواهد کشت

بعد از گذشت حدود نیم‌قرن برخی کشورها اکنون به فکر سازماندهی سفرهای فضایی مجدد به نیمه‌تاریک کره‌ماه افتاده‌اند؛ اما شواهد حاکی از آن است که این سفرها می‌توانند مرگبار باشند.

به گزارش مهر به نقل از بیزینس تایمز، آمریکا اعلام کرده که به‌زودی فضاپیمای سرنشین‌داری را به تنها قمر کره‌زمین می فرستد. اما بررسی تازه‌ای که توسط دانشگاه استونی بروک صورت گرفته نشان می‌دهد که اعزام فضانورد به کره‌ماه می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از میزانی باشد که قبلا تصور می‌شد.

 محققان این دانشگاه می‌گویند خاک ماه به‌هیچوجه با بدن انسان سازگار نیست و حضور طولانی‌مدت در سطح این قمر می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌هایی مانند انواع سرطان شود.

 بررسی نمونه‌هایی از گرد‌و‌خاک کره‌ماه نشان می‌دهد که سلول‌های بدن انسان نسبت به مواد موجود در آن واکنش نشان می‌دهد و این واکنش منجر به تولید رادیکال‌های هیدروکسیل می‌شود که نقش موثری در ابتلای افراد به سرطان ریه دارند.

«دونالد هندریکس» که سرپرستی این پژوهش را بر‌عهده داشته، معتقد است گرد‌و‌خاک ماه در ماموریت‌های فضایی آینده خطرات زیادی را برای فضانوردان ایجاد خواهد کرد و پوشیدن لباس‌های فضایی نیز مانع از تماس بدن فضانوردان با آن نمی‌شود.

وی افزود: گرد‌و‌خاک ماه به دی‌.ان‌.ای موجود در سلول‌های بدن آسیب می‌رساند و در‌نهایت ممکن است افراد را به سرطان و به خصوص سرطان ریه مبتلا کند. البته لازم به ذکر است آزمایش‌هایی که در این زمینه بر روی موش‌ها و سلول‌های ریه انسان صورت گرفته این موضوع را ثابت کرده است.

    


گمانه زنی در مورد وجود حیات در عمق مریخ

محققان می‌گویند برای یافتن حیات در کره‌مریخ شاید ضروری باشد که فعالیت‌های اکتشافی آتی در عمق این سیاره قرمز رنگ انجام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از لایوساینس، تا به‌حال مریخ‌نوردهای اعزامی به این سیاره تنها سطح آن را بررسی کرده‌اند و گمانه‌زنی‌ها از وجود آب در مریخ در گذشته‌های دور حکایت دارد. اما هنوز هیچ نشانه قطعی دال بر حیات در سطح مریخ شناسایی نشده است.

پژوهشگران حاضر در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا بر‌این باورند که می‌توان در مورد وجود حیات میکروبی در عمق کره مریخ گمانه‌زنی کرد.

در دهه‌های اخیر بررسی عمق زمین در لایه بیوسفر نشان داده که موجوداتی در این شرایط هم به زندگی خود ادامه می‌دهند. حالا دانشمندان می‌گویند شرایط غنی زیستی در عمق مریخ ممکن است امکان حیات موجوداتی را در این شرایط هم فراهم کرده باشد.

«جوزف میچالسکی» از اساتید دانشگاه هنگ‌کنگ در این مورد می‌گوید: انتظار می‌رود برخی گونه‌های حیات بعد از تحولات سطح مریخ به عمق آن منتقل شده باشد.البته باید توجه داشت که مریخ در ابتدای شکل‌گیری شرایطی مشابه با زمین داشته است. اما مریخ به‌تدریج میدان مغناطیسی خود را از دست داد و لذا حیات در سطح آن متوقف شد.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است زمانیکه حیات در کره‌زمین در حدود ۳.۸ تا ۳.۹ میلیارد سال قبل آغاز شد، احتمالا مریخ نیز در آن دوره دارای گونه‌هایی از حیات بوده است. اما بررسی قطعی فرضیاتی از این دست با‌توجه به امکانات و تجهیزات فعلی کار دشواری است.