سریع‌ترین حیوان جهان شناسایی شد!

دانشمندان اعلام کرده‌اند سریعترین موجود جهان مورچه «دراکولا» است که می‌تواند با سرعت ۳۲۰ کیلومتر برساعت گاز بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف تحقیقات جدید نشان داده سریع‌ترین حیوان جهان «چیتا» نیست بلکه یک مورچه است! مورچه «دراکولا» می‌تواند فک خود را با سرعت خارق العاده ۳۲۰ کیلومتربرساعت(۲۰۰ مایل برساعت) ببندد که ۵ هزار بار سریع تر از پلک‌زدن است. این درحالی است که «چیتا» فقط با سرعت ۹۶ کیلومتر برساعت(۶۰ مایل برساعت) می‌دود. به‌این‌ترتیب این موجود کوچک چند میلی‌متری سریع‌ترین حیوان زنده دنیا لقب گرفته است.مورچه «دراکولا» در آفریقا، استرالیا و جنوب آسیا زندگی می‌کند و از فک خود مانند یک منجنیق استفاده می‌کند. هنگامیکه مورچه فک‌های خود را فشار می‌دهد قبل از باز کردن آن نوعی نیروی فشار ایجاد می‌شود. نیرویی که فک‌ها ایجاد می‌کنند، به اندازه‌ای قدرتمند است که هزارپا را از پا در‌می‌آورد. به‌این‌ترتیب مورچه‌ها می‌توانند طعمه را به سمت لانه‌شان بکشند تا بچه‌هایشان از آن تغذیه کنند.

البته این مورچه‌ها از گاز گرفتن برای مبارزه نیز استفاده و به این وسیله رقیب خود را از میدان به در می‌کنند. فک‌های  مهره‌دارانی مانند موریانه و مورچه‌ها چنان قدرتمند است که انگار دارای فنر است و به‌همین دلیل سریع‌ترین حرکات را در دنیای حیوانات دارند. به‌هرحال محققان به وسیله فناوری دوربین‌های سریع تایید کردند مورچه «دراکولا» سریع‌ترین حیوان در طبیعت است. این فناوری به دانشمندان نشان داد فک آنها چطور کار می‌کند. فک‌های این حیوان هنگام گاز گرفتن رویهم فشرده نمی‌شود بلکه بطور مورب از کنار یکدیگر رد می‌شود. این حرکت در کل ۲۳ میکروثانیه طول می‌کشد.  «اندرو سوارز» یکی از مولفان تحقیق از دانشگاه ایلینویز می‌گوید: این مورچه‌ها خارق‌العاده هستند. فک قدرتمند آنها مانند یک تله‌موش عمل می‌کند و به استثنای قفل و مکانیسم فنری، تقریبا هر دو یکسان هستند. مورچه از این حرکت برای ضربه زدن به بندپایان دیگر نیز استفاده می‌کنند.

   


با بررسی بزاق؛ باروری زنان تشخیص داده می‌شود

یک دانشمند ایرانی به رهبری گروهی مشغول توسعه سیستمی مبتنی بر موبایل است که با کمک هوش مصنوعی تخمک‌گذاری زنان را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، «هادی شفیعی» دانشمند ایرانی دانشگاه هاروارد مشغول توسعه فناوری نوینی شده که با کمک گوشی هوشمند، بزاق کاربران خانم را برای بررسی باروری یا همان تخمک‌گذاری آنها می‌سنجد. این درحالی است که به طور معمول زنان برای بررسی باروری خود باید آزمایش ادرار انجام دهند. درهمین راستا گروهی از محققان دانشگاه بریگام و بیمارستان زنان وابسته به دانشگاه هاروارد به سرپرستی شفیعی در‌حال توسعه روشی هستند که یک جایگزین بهتر و مبتنی بر آزمایش بزاق با گوشی است. به‌گفته محققان هزینه کیت‌های آزمایش خانگی طی زمان بالا می‌رود علاوه‌بر‌آن کاربران به‌سختی می‌توانند نتیجه را درک کنند. اما روش آنها برای ایجاد سیستمی است که  می‌توان بارها آن را استفاده کرد و نتایج واضحی را روی نمایشگر موبایل کاربر ارائه می‌کند. برای استفاده از این سیستم زنان باید نمونه‌ای از بزاق را روی یک اسلاید شیشه‌ای قرار دهند با خشک شدن بزاق، سیستم تخمک‌گذاری را مشخص می‌کند. این اسلاید (صفحه شیشه‌ای) درون یک دستگاه نوری قرار می‌گیرد که روی دوربین موبایل است. یک اپلیکشین مجهز به هوش مصنوعی نمونه را بررسی‌و‌تحلیل و در‌نهایت تعیین می‌کند تخمک‌گذاری در حال وقوع است یا خیر. این اپلیکیشن با بیش از ۱۵۰۰ تصویر از نمونه‌های بزاق تخمک‌گذاری و غیر‌تخمک‌گذاری آموزش داده شده است.