رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به این بیماری در ایران همچنان رو به افزایش است، گفت: تاکنون روند بروز ایدز در ایران کنترل نشده است.

مینو محرز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایرنا، بیشترین راه انتقال این بیماری را از طریق تماس جنسی اعلام کرد و گفت: براساس آمار وزارت بهداشت، تاکنون حدود 37 هزار نفر شناسایی شدند که تخمین زده می‌شود آمار مبتلایان 2 تا 3 برابر این تعداد باشد. وی ادامه داد: ما هنوز تعدادی از مبتلایان را شناسایی نکردیم تا بتوانیم خدمات درمانی را در اختیار آنان قرار دهیم و همچنین برخی افراد از ابتلا بیماری خود اطلاعی ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: ابتلا به ایدز در ایران یک«انگ» محسوب می‌شود و به همین دلیل برخی افراد مبتلا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند که باید با آگاهی‌بخشی زمینه مراجعه این افراد به کلینیک‌های درمانی فراهم شود. وی بیان داشت: کشورهای دنیا با آگاهی‌بخشی توانستند بیماری ایدز را کنترل کنند و ما هم باید در این زمینه برنامه‌های مستمر و شفاف داشته باشیم تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

بی‌اثری واکسن آنفلوانزا در پیشگیری از سرماخوردگی

قائم‌مقام رئیس هیات مدیره انجمن علمی بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران، همچنین با تاکید بر اینکه همه گروه‌های سنی باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، گفت: واکسن آنفلوانزا بر ویروس سرماخوردگی اثری ندارد.

محرز با اشاره به شکایت افرادی که با وجود ترزیق واکسن آنفلوآنزا مبتلا به سرماخوردگی می‌شوند، تصریح کرد: واکسن آنفلوانزا فقط برای پیشگیری و مقابله با این بیماری استفاده می‌شود. وی با اشاره به اینکه خیلی از کشورهای غربی واکسن آنفلوانزا را به صورت مجانی به همه گروه‌های سنی تزریق می‌کنند، گفت: ما چون در کشور محدودیت‌هایی داریم این واکسن در اختیار افراد خاص قرار می‌گیرد.

آنفلوآنزا بیماری تنفسی ناشی از ویروس آنفلوآنزاست. این بیماری معمولا جدی به نظر نمی‌آید و علائم آن مانند تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی و خستگی، اغلب با سرماخوردگی شدید اشتباه گرفته می‌شود. شایع‌ترین زمان ابتلا به این بیماری از اواسط مهر تا اردیبهشت است. ویروس آنفلوآنزا برای فرار از سیستم ایمنی بدن، مدام در حال جهش است. بنابران برای مقابله با آن هر روز به سلاح تازه‌ای نیاز است. زمانی که ویروس جدید ظاهر می‌شود، به راحتی افراد را آلوده کرده و پخش می‌شود.

واکسن آنفلوآنزا یکی از روش‌های مقابله با ویروس است. پزشکان استفاده از واکسن را در افراد در معرض خطر از جمله افراد بالای 60 سال، کودکان، زنان باردار و بیمارانی با ضعف سیستم ایمنی ضروری می‌دانند.