مصرف افراطی الکل، رفتار جنسی محافظت نشده، رعایت نکردن اصول بهداشتی و تزریق با سرنگ آلوده، آتشفشان هپاتیت را فعال کرده است و امید می‌رود با در پیش گرفتن اصول پیش‌بینی شده، این بیماری رو به خاموشی برود.

به گزارش ایرنا، اغلب مردم هپاتیت را تحت عنوان یرقان و زردی می‌شناسند ویروسی که موجب ورم و ملتهب شدن کبد می‌شود.

هپاتیت دارای دو گروه است که هپاتیت‌های نوع A و E از طریق آب و موادغذایی آلوده و گروه B و C و D از طریق تزریقات با سرنگ آلوده و تماس جنسی منتقل می‌شوند.

در چند دهه اخیر شیوع این بیماری روند نزولی را داشته است، اما با این وجود بیماری هپاتیت در بیشتر کشورها به‌عنوان یک معضل بهداشتی ـ درمانی محسوب می‌شود.

دیروز یکم آبان روز ملی «اطلاع‌رسانی هپاتیت» نام گرفته است. خبرنگار ایرنا به همین بهانه با کارشناس هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان  گفت‌وگویی انجام داده است.

آرش مفرح ذات در این گفت‌وگو با بیان اینکه هپاتیت در لغت به معنی التهاب کبد است، گفت: هپاتیتی که التهاب آن از طریق ویروس ایجاد می شود بیشتر مورد توجه پزشکان است.

وی افزود: هپاتیت‌های منتقله از راه خون شامل گروه B و C تحت‌نظر نظام مراقبت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار دارند بنابراین مستمر و مرتب وضعیت آنها پایش، مطالعه و 

آماربرداری می‌شود.

کارشناس هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: هپاتیت B توسط واکسیناسیون و هپاتیت C از طریق داروهای جدید قابل ریشه‌کنی هستند و افق 1410 برای حذف و ریشه‌کنی هپاتیت C پیش‌بینی شده است.

مفرح ذات با بیان اینکه هپاتیت C از طریق خون و تزریق غیر ایمن منتقل می‌‌شود، گفت: معتادان تزریقی بیشترین گروه درگیر به این نوع هپاتیت هستند.

وی ادامه داد: تزریق مشترک با استفاده از یک سرنگ آلوده موجب انتقال 100 درصدی هپاتیت C از معتاد بیمار به فرد سالم می‌شود.

کارشناس هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: روش‌های دیگری در بروز هپاتیت C نظیر انتقال از مادر آلوده به این ویروس به جنین و تماس جنسی غیرمطمئن مطرح است.

مفرح ذات بیان کرد: البته هپاتیت نوع B بیشتر از دو طریق از مادر آلوده به جنین و ارتباط جنسی نامطمئن منتقل می‌شود. 

وی برخورد یا تماس شغلی را شیوه دیگر انتقال ویروس هپاتیت دانست و توضیح داد: برخی مشاغل نظیر فعالان در حوزه پزشکی، پرستاران و کادر بهداشتی و درمانی با خون سرو کار دارند بنابراین احتمال دارد خون آلوده و ترشحات فرد بیمار وارد بدن

 آنها شود.

کارشناس هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: هپاتیت از طریق سر سوزن آلوده به این ویرس به پزشک یا پرستار منتقل می‌شود.

مفرح ذات، درباره شیوه‌های پیشگیری از این بیماری گفت: در هپاتیت A و E که از چرخه دهان و از طریق طریق دست، آب و موادغذایی آلوده منتقل می‌شوند می‌توان با حذف خوردن غذاهای فاسد و مانده و رعایت موارد بهداشتی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

به گزارش مفرح ذات، هر چند برای درمان هپاتیت C واکسن وجود ندارد، اما داروهای جدید بومی تولید شده که با استفاده از آنها می‌توان این نوع هپاتیت را نیز ریشه‌کن کرد.