هفته‌ای که روبه پایان است، درگذشت یکی از موثرترین‌ چهره‌های دنیای فناوری را به همراه داشت. دوشنبه پیش، «پل آلن»، یارغار «بیل گیتس» در زمان تاسیس مایکروسافت ، درگذشت.

«پل گاردنر آلن» یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت بود که به همراه «بیل گیتس» مایکروسافت را در سال ۱۹۷۵ در شهر آلبوکرکی در ایالت نیومکزیکو تأسیس کرد. او را نه به عنوان چهره بسیار شناخته شده در سطح عموم اما به عنوان یکی از چهره‌های موثر در توسعه فناوری حوزه رایانه در جهان می‌شناسند.

زندگی‌نامه آلن و تاریخچه مایکروسافت

پل گاردنر آلن، ۲۱ ژانویه ۱۹۵۳ در شهر سیاتل، ایالت واشنگتن  متولد شد. این میلیاردر آمریکایی به بیماری «لنفوم غیر هاجکین» مبتلا بود اما گفته بود که پزشکان او خوش بین هستند که این بیماری درمان خواهد شد. بیل گیتس، دوست دوران کودکی آلن و چهل و ششمین فرد ثروتمند جهان محسوب می‌شد و ارزش خالص دارایی‌های او بیش از ۲۰ میلیارد دلار بود. پل آلن هرگز ازدواج نکرده و فرزند نداشت. او اغلب تنها بود و علاقه‌ای به بودن در جمع افراد از خود نشان نمی داد.  

وی به موسیقی علاقه وافری داشت به طوریکه در سال ۲۰۱۳ آلبوم سبک بلوز راک خود به نام Everywhere at Once را منتشر کرد. پل آلن و بیل گیتس با هم دوران تحصیل خود را گذراندند و پس از اتمام تحصیل نیز هر دو وارد دانشگاه هاروارد شدند اما چندی بعد هر دوی آنها تصمیم به ترک تحصیل گرفته و شرکت مایکروسافت را تاسیس کردند.

مایکروسافت، شرکت کامپیوتری آمریکایی و چندملیتی، بزرگترین ارائه‌کننده نرم‌افزارهای رایانه‌ای در دنیاست که به انتشار کتاب، تولید محصولات چندرسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز می‌پردازد.

پل آلن و بیل گیتس، دوستان دوران کودکی بودند که با شور و شوق فراوانی برای رایانه برنامه‌نویسی می‌کردند و به دنبال ایجاد یک کسب و کار بودند. 

در ژانویه ۱۹۷۵، سامانه‌های تله میتری(MITS)  به نام «آلتیر ۸۸۰۰» از شرکت میکرو تولید شد. پل آلن متوجه شد که آن‌ها می‌توانند برای «آلتیر ۸۸۰۰» ، برنامه Basic بسازند. رایانه آلتیر ۸۸۰۰  حاصل خلاقیت اد رابرتز، مهندس بازنشسته نیروی هوایی آمریکا بود و پس از تماس بیل گیتس با آن‌ها از آن شرکت تقاضای استخدام کردند.

پل آلن به عنوان شبیه‌ساز و بیل گیتس به عنوان مترجم استخدام شدند. پس از تولید  Basic، میکرو دستگاه آتاری Basic را تولید کرده و بازاریابی را آغاز کردند. سرانجام در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۷۵، شرکت مایکروسافت با مدیرعاملی بیل گیتس تأسیس شد. 

در اوت ۱۹۷۷، مایکروسافت با مجله «آسکی» در ژاپن توافق کرد و در نتیجه اولین دفتر بین‌المللی خود را در ژاپن تأسیس کرد. مایکروسافت در ژانویه ۱۹۷۹، به یک مرکز جدید در واشنگتن در ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد.

خدمات ماندگار

آلن در طول زندگی، بیش از دو میلیارد دلار به علل مختلف از جمله آموزش، حیات وحش و حفظ محیط زیست، هنر، بهداشت و خدمات اجتماعی به دولت کمک کرد. 

«جودی آلن»، خواهر پل آلن طی بیانیه‌ای تاسف خود از مرگ برادرش را ابزار کرده و گفته است: برادر من یک فرد قابل توجه در هر سطحی بود. در حالی که اکثر افراد پل آلن را به عنوان یک فرد تکنولوژیست و بشردوست می‌شناسند اما برای ما او یک برادر و شخصیتی بسیار دوست داشتنی و استثنایی بود. »

بیل گیتس» نیز در پی فوت دوست صمیمی‌اش گفته است: واقعا با درگذشت او دلم شکست، پل آلن یکی از قدیمی‌ترین و عزیزترین دوستانم بود. «ساتیا نادلا» مدیرعامل فعلی مایکروسافت نیز اظهار داشته است: «پل آلن کمک‌های بسیاری به توسعه شرکت ما، صنعت و جامعه کرد. به عنوان یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، او با شیوه خاص خودش، جهان را تغییر داد. من خیلی از او آموخته‌ام. قلب ما با خانواده و عزیزان پل است. روحش شاد». آلن همچنین «موسسه علم مغز»، «موسسه هوش مصنوعی»، «موسسه علوم سلولی و سیستم‌های Stratolaunch» که یک شرکت حمل و نقل فضایی  بود را تاسیس کرده است.