گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد محققان کشورمان در تولید آنتی‌اکسیدان ارزان از پوست پسته به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. اگر این تحقیق به مرحله عملیاتی برسد با توجه به توان تولید کشورمان در زمینه پسته، می‌توان افق امیدوارکننده‌ای پیش روی این پروژه متصور شد.

اهمیت آنتی اکسیدان‌ها

 امروزه به دلایل مختلف، اطراف ما، مملو از موادی است که در بدنمان تولید رادیکال‌های آزاد کرده و از این طریق، سلامت ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و لزوم مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را دوچندان می‌کنند. محققان کشورمان، چنین مواد ارزشمندی را از پوست دورریختنی پسته استحصال کرده‌اند.

گیاهان دارای گستره‌ای از ترکیبات مهم هستند که از آن‌ها با «ترکیبات فنولی» یاد می‌شود. این مواد، از مولکول‌های ساده مانند اسیدهای فنولی تا درشت مولکول‌های پلیمری مانند تانن‌ها تشکیل می‌شوند. برای این ترکیبات که در بافت‌های گیاهی وجود دارند، فواید متعددی برای سلامت و بهبود زندگی انسان و حیوانات گزارش شده است. اثر آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد میکروبی، ازجمله مهم‌ترین این تأثیرات و فواید هستند.

آنتی‌اکسیدان‌ها با افزایش قدرت آنتی‌اکسیدانی در پلاسمای خون، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی می‌شوند و همچنین از ایجاد و پیشرفت سرطان‌ها که به دنبال رسیدن آسیب به DNA ایجاد می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. در این خصوص، انواعی از آنتی‌اکسیدان‌های مصنوعی نیز ساخته شده‌اند که در برخی صنایع غذایی به کار می‌روند. ولی با توجه به شواهدی که نشان از زیان‌بار بودن این مواد دارد، گرایش محققان به شناخت خواص آنتی‌اکسیدانی موجود در طبیعت به‌خصوص در گیاهان، افزایش چشمگیری یافته است.

نتایج تحقیقات در مورد عصاره پوست پسته

محققانی از دانشگاه الزهرا، اقدام به انجام مطالعه‌ای کرده‌اند که در آن، خاصیت آنتی‌اکسیدانی در عصاره پوست سبز پسته به شکلی علمی بررسی شده است.

بدین منظور، پژوهشگران فوق، ارقام مختلف پسته، مشتمل بر رقم اوحدی و رقم کله‌قوچی را از شهرستان سیرجان تهیه کرده و پس از خشک‌کردن پوست پسته‌ها در سایه، آن‌ها را با آسیاب، خرد کرده و آزمایش‌های متعدد مربوط به بررسی خاصیت آنتی‌اکسیدانی را روی آن‌ها به عمل آوردند.

نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق نشان داد که پوست پسته می‌تواند به‌عنوان یک منبع ارزان و قابل‌دسترس برای ترکیبات فعال زیستی و آنتی‌اکسیدان مورد استفاده گیرد.

آنتی‌اکسیدان قوی

به گفته دکتر پریچهر حناچی، دانشیار گروه بیوتکنولوژی دانشکده علوم زیستی دانشگاه الزهرا، تمام عصاره‌های به‌دست‌آمده از دو رقم کله قوچی و اوحدی در چهار حلال مختلف شامل استن، متانول، اتانول و آب خاصیت آنتی‌اکسیدانی خیلی قوی را از خود نشان می‌دهند. این نتایج در هر دو روش استفاده از امواج فراصوت و خیساندن به‌منظور استخراج مواد آنتی‌اکسیدان از پوست پسته به دست آمد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش و ازآنجاکه آنتی‌اکسیدان‌های مصنوعی در طول زمان برای انسان زیان‌آور هستند، می‌توان از این یافته‌ها برای استخراج آنتی‌اکسیدان‌های بهتر از محصولات طبیعی نظیر پوست پسته که اغلب به‌عنوان یک ماده دورریختنی به آن نگاه می‌شود، استفاده کرد.