دانشگاه‌های انگلیس به تازگی دوره‌ای را ایجاد کرده‌اند که در آن دانشجویان با ربات‌ها کار می‌کنند تا بتوانند زمانی‌که در آینده وارد بازار کار شدند، برای همکاری با آنها آمادگی پیدا کنند.

گروه هدف این دوره‌ها دانشجویانی هستند که به عنوان درمانگر، مراقب و کارکنان اجتماعی وارد مشاغل گوناگون خواهند شد.

محققان می‌گویند: این برنامه دانشگاهی جدید برای کمک به دانشجویانی است که قرار است با «ربات‌های اجتماعی» کار کنند. هدف این است که این دانشجویان با همکارهای خود که ربات خواهند بود، راحت‌تر باشند.

ربات‌های خودمختار

ربات‌های اجتماعی، ربات‌های خودمختار هستند که با پیروی کردن از رفتارها و قوانینی که مربوط به نقش آنها است، با انسان‌ها یا سایر واحدهای فیزیکی خودمختار تعامل و ارتباط برقرار می‌کند. براساس این تعریف ربات اجتماعی باید تجسم فیزیکی داشته باشد.

طراحی یک ربات خودمختار اجتماعی بسیار چالش‌برانگیز است، چرا که ربات نیاز به یک مفسر صحیح از رفتارها و واکنش‌های متناسب مردم دارد، اگرچه چنین مفسری همچنان وجود ندارد. همچنین، بسیاری از ربات‌های اجتماعی به طور بخش بخش یا به طور کامل کنترل از راه دور می‌شوند.

ترس از آینده شغلی

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، اخیرا یک نظرسنجی انجام شده‌ است که نشان می‌دهد، تقریبا ۴۰ درصد از مردم از این موضوع ترس دارند که ربات‌ها شغل‌شان را از آن‌ها خواهند گرفت.

اوایل امسال بود که «سرویس سلامت همگانی» انگلیس اعلام کرد، ظرف ۲۰ سال آینده، ربات‌ها مراقبت‌های «دمانس» (زوال عقل) انجام خواهند داد.

«سرویس سلامت همگانی» چند وقتی است که استفاده از «هوش‌مصنوعی» را در سراسر مرکز توسعه داده‌ است تا این ربات‌ها وظایف معمولی را خود پیگیری کنند.

محققان موسسه فناوری «اسلیگو» ایرلند نیز در حال آزمایش یک ربات به نام «پارو» هستند که نسبت به نوازش و گفت‌وگو عکس‌العمل نشان می‌دهد.

«جان پندر» یکی از محققان موسسه فناوری «اسلیگو» اظهار کرد، شواهد موجود مبنی بر آن است که در آینده «هوش هیجانی‌» ربات‌ها را قادر می‌سازد که در زندگی افراد آسیب‌پذیر جامعه تغییراتی جدی ایجاد کنند.

محققان می‌گویند: فناوری ساخت ربات‌های اجتماعی از دهه‌های گذشته به وجود آمده‌ است. این پروژه سه ساله به تازگی آغاز شده‌ است و محققان امیدوارند دانشجویانی که با ربات‌ها کار می‌کنند، تا پایان دوره برای کار با ربات‌ها آماده شوند.

اما مسئله‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که ربات‌ها چگونه می‌خواهند مشاغل ما را دستخوش تغییرات کنند؟

به عنوان مثال، در حوزه درمان، ربات‌ها به آرامش بخشیدن به بیماران کمک خواهند کرد.

درمان‌های نوآورانه

یکی از کاربردهای ربات‌ها در مسئله آرامش‌بخشی استفاده از ربات «پارو» در موسسه خیریه «آلزایمر» است تا عملکرد این ربات‌ در زندگی واقعی آزمایش شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۲۸۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری شده‌ است. این پروژه «نسل بعدی درمان‌های نوآورانه» نام گرفته‌ است.

«جرمی هانت» وزیر مشاور در امور خارجه و مشترک‌المنافع انگلیس خواستار این است که دانشگاهیان و شرکت‌های فناوری ایده‌های جدیدی را پیش بگیرند تا درمان، جراحی و مراقبت در طولانی مدت را بهبود بخشند.