سوت بزن پرینت بگیر، آدرس بده پرواز کن

صفحه علم و فناوری این هفته را با معجونی از گزارش های حوزه رباتیک، گجت و نرم افزار آغاز کرده است. در گزارش های آخر هفته آمده است که در آینده نه چندان دور، رباتیک آنچنان پیشرفت خواهد کرد که ماموریت های تعمیر و نگهداری سازه های فضایی را به ربات ها خواهیم سپرد. سفرهای فضایی دور بویژه بین سیاره‌ای، نیازهای جدیدی را برای حفظ ایمنی و کارآیی شرکت کنندگان در پروازهای فضایی می‌طلبد. اگرچه اکنون می‌توانیم از گوشی موبایل خود فرمان پرینت را صادر کنید ولی سیستم‌های موجود نمی‌توانند امکان اتصال همیشگی را برای کاربران فراهم آورند حال شرکت اچ‌پی پرینتری تولید کرده است که طراحی خلاقانه‌ای دارد. این چاپگر جوهر افشان موسوم به «تانگو» است و امکان پرینت در همه‌ جا را برای کاربرانش فراهم می‌سازد خودروی پرنده ای که به بازار خواهد آمد به کاربر امکان وارد کردن مقصد مطلوب پیش از اوج‌گیری را می‌دهد. این خودرو دارای بال‌های تاشو بوده و موتورهای الکتریکی آن متصل به انتهای اتومبیل هستند. برای اوج‌گیری و فرود خودرو که به صورت عمودی است، نیازی به فرودگاه نیست و خودرو می‌تواند در همه‌ جاده‌ها و بزرگراه‌ها مورد استفاده قرار گیرد

عطیه لواسانی

دستیاران فضایی معتمدی

 به نام ربات

فضانوردانی که به ماه یا مریخ سفر خواهند کرد وظایف زیادی دارند و جدای از این که سرشان شلوغ خواهد بود، انجام برخی عملیات یا برایشان بسیار سخت خواهد بود یا خطرناک و شاید غیرممکن. به همین دلیل است که کارشناسان فضایی معتقدند یکی از وسایل ضروری برای اقامت‌های طولانی و سفرهای درازمدت، سامانه‌های رباتیک و آدمک‌های خودکار هستند. این سامانه‌ها هم در اجرای برنامه‌های خارج از ایستگاه مانند عملیات تعمیر و نگهدار، کنترل و بررسی دستگاه‌های بیرونی، نصب و تعویض قطعات بزرگ ابعاد مانند باتری‌های خورشیدی و هم در اداره و مدیریت داخلی فضاپیماها می‌توانند به سرنشینان کمک کنند. البته برخی معتقدند دایره فعالیت این رباتها تنها باید به عملیات خطرناک و سنگین محدود شود و دخیل کردن آنها در مدیریت و اداره فضاپیماهای آینده ممکن است مشکل آفرین باشد آن گونه که در سناریوی اودیسه 2001 آرتور سی کلارک پیش‌بینی شده است. موافقان بهره برداری از این سامانه‌ها، این نگاه را تخیلی می‌دانند و معتقدند ربات‌ها هیچ گاه نخواهند توانست از اداره انسان خارج شوند.

ظاهرا مسئولان سازمان فضایی روسیه جزو دومین گروه هستند زیرا در چارچوب تفکر بهره‌برداری بیشتر از سامانه‌های هوشمند و آدمک‌های خودکار، ماه سپتامبر 2018 مرکز آموزش کیهان نوردان. یو.آ.گاگارین در حومه مسکو پذیرای متخصصان سیستم‌های رباتیک بود که در یک گردهمایی علمی-عملی در این مرکز شرکت کردند و یافته‌های خود را ارائه دادند.

شرکت کنندگان مجموعه‌ای از ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری برای مدل‌سازی و تجسم مدل‌های ربات‌های تعاملی مجازی و نمونه‌های عینی غیرمجازی هوشمند برای استفاده بیشتر در آموزش فضانوردان را ارائه دادند. این سامانه‌ها در چارچوب یک بخش ویژه برای انجام مطالعات ارگونومی و تعامل بین شرکت‌کنندگان در ماموریت‌های طولانی در برنامه‌های مختلف فضایی استفاده خواهد شد. رباتیک در روزهای اخیر دستاوردهای مناسبی نیز در حوزه پزشکی داشته اند. ربات هایی که وظیفه دارورسانی در بدن را بر عهده گرفته اند.

 هزارپای دارورسان

گزارش ها حاکی از تولد ‌میلی‌رباتی با ظاهری شبیه به هزارپا است که می‌تواند در درون بدن خزیده و به نقاط مختلف بدن دارورسانی کند.

محققان هنگ‌کنگی موفق به ابداع این ربات شده اند؛ رباتی که بنا به گفته آنها بسیار قدرتمند است و می‌تواند نیروی بسیار زیادی را متحمل شود.

این ربات می‌تواند با محیط اطراف سازگار شود و در سطح بدن حرکت کرده و بخزد. همچنین می‌تواند درون مایعات بدن همچون خون یا مخاط به طور کامل غوطه‌ور شده و شنا کند.

ظاهر این ربات که شبیه به یک هزارپا است، آن را قادر می‌کند که با سطح بدن تماس کمتری داشته‌باشد و به نحوی اصطکاک با سطح را کاهش می‌دهد، زیرا صدها پای این ربات اندازه‌ای کوچکتر از یک میلی‌متر دارند.

بنا به اظهار محققان این پروژه، وجود چندین پا در ربات باعث می‌شود که نسبت به ربات‌های دیگر ۴۰ برابر اصطکاک کمتری با محیط داشته‌باشد.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که ربات ساخت آن‌ها قادر بود وزنی ۱۰۰ برابر سنگین‌تر از وزن خودش را تحمل کند. نیروی ربات نیز با مورچه که یکی از قوی‌ترین جانداران در طبیعت است، مقایسه می‌شود.

تحقیقات قبلی که در خصوص میلی‌ربات‌های شبیه هزارپا صورت گرفته‌بود، نشان داد که بیماران ربات را می‌بلعیدند یا از طریق ایجاد یک حفره روی پوست، آن را دریافت می‌کردند.

هدف محققان از تولید این‌گونه فناوری‌ها این است که بتوانند به نقاطی از بدن که دسترسی به آن‌ها پیچیده است، راه یابند.

ضخامت بدن این ربات حدود  ۱۵ صدم میلی‌متر است. هر پای ربات  ۶۵ صدم میلی‌متر طول دارد و فاصله میان پاها حدود 6 دهم میلی‌متر است.

یکی از نکات حائز اهمیت در این فناوری، ماده‌ای است که ربات را تشکیل‌ می‌دهد.

این ربات از یک ماده سیلیکونی به نام  «پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان» تشکیل شده است.

این ربات دارای خاصیت مغناطیسی است که باعث می‌شود ربات با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی از راه دور کنترل شود.

خاصیت پلاستیکی ربات آن را به رباتی منعطف تبدیل می‌کند که می‌تواند به هر شکل و اندازه‌ای درآید.

محققان سازنده این ربات مدعی شدند، این ربات می‌تواند وظیفه رساندن دارو به نقاط مختلف بدن را به خوبی انجام دهد و با افزایش فرکانس الکترومغناطیسی، با سرعت بیشتری در درون بدن بخزد.

این ربات می‌تواند در تمام نقاط بدن حرکت کند، به عنوان مثال می‌تواند به دستگاه گوارش راه یابد و وظیفه دارورسانی را انجام دهد.

«سه سوته» پرینت بگیر!

گزارش وبسایت  انگجت از ابداع پرینتری که شبیه کتاب و با فرمان صوتی پرینت می‌گیرد خبر داده است.

شرکت «اچ‌پی» که در زمینه تولید انواع پرینتر پیشتاز است این بار پرینتری تولید کرده است که طراحی آن مانند کتاب است و می‌تواند با دستیارهای صوتی هماهنگ شود.

دستگاه‌های چاپگر، تا به امروز با گذر زمان به روز نشده‌اند و اگرچه شما می‌توانید مثلا از گوشی موبایل خود فرمان پرینت را صادر کنید ولی این دستگاهها نمی‌توانند امکان اتصال همیشگی را برای کاربران فراهم آورند و بسیاری از آنها حس دستگاه‌های دهه 90 میلادی را القا می‌کنند.

حال شرکت اچ‌پی پرینتری تولید کرده است که طراحی خلاقانه‌ای دارد. این چاپگر جوهر افشان موسوم به «تانگو» است و امکان پرینت در همه‌ جا را برای کاربرانش فراهم می‌سازد.

در چاپگرهای جوهرافشان از یک کارتریج  به عنوان منبع رنگ استفاده می‌شود . این کارتریج روی صفحه‌ای که قرار است روی آن عمل چاپ انجام شود حرکت می‌کند و جوهر از نازل‌های بسیار ریز آن روی صفحه می‌ریزد و عمل چاپ انجام می‌شود.

این پرینتر با دستیارهای صوتی «الکسا» ، مایکروسافت کورتانا  و دستیار گوگل هماهنگ می‌شود. به عنوان مثال اگر شما بخواهید از یک تقویم پرینت بگیرید، نیازی نیست که به سمت پرینتر بروید یا از اپلیکیشن خاصی استفاده کنید.

تانگو با استفاده از صدای کاربر کنترل می‌شود و ظاهری مانند یک «کتاب» دارد. لایه رویی یک نوع از این پرینتر که «تانگوایکس» نام دارد، از جنس پارچه‌ کتان است. ویژگی ظاهری تانگو، آن را به پرینتری قابل حمل تبدیل می کند.

ویژگی جالب این پرینتر این است که یک سرویس جوهر فوری دارد که در زمان اتمام جوهر پرینتر، به طور خودکار جوهر بیشتری سفارش می‌دهد. پرینتر جدید «اچ‌پی» می‌تواند در هر یک دقیقه ۱۱ صفحه را پرینت بگیرد.

آدرس بده، خودروی پرنده حرکت می کند

سرانجام تجاری سازی خودروهای پرنده محقق شد. اولین خودروی پرنده جهان که می‌تواند در عرض کمتر از یک دقیقه به هواپیما تبدیل شود، از سال آینده در آمریکا به فروش خواهد رسید.

این خودروی پرنده که هیبریدی است، ۲ جایگاه برای نشستن دارد و در عرض کمتر از یک دقیقه از حالت خودرویی به حالت پروازی درمی‌آید.

زمان تحویل این ماشین پرنده نیز سال آینده میلادی اعلام شده است.

شرکت سازنده این خودروی پرنده یک شرکت استارتاپی موسوم به «ترافیوجیا» است که زیر نظر شرکت خودروسازی «ولوو» فعالیت می‌کند.

این خودرو می‌تواند تا ارتفاع ۶۴۰ کیلومتری اوج بگیرد و تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز سرعت خود را افزایش دهد. قیمت خودرو هنوز تعیین نشده است.

بنا بر اعلام شرکت سازنده، در آخرین تغییراتی که روی این خودروی پرنده صورت گرفته است، یک موتور برقی دوگانه به آن افزوده شد، صندلی‌ها بهبود یافتند و فضای صندوق خودرو نیز افزوده شد. کمربندهای ایمنی و کیسه‌های هوا نیز عملکرد بهتری یافتند. دوربین‌های خودرو می‌توانند پشت این وسیله نقلیه را نظاره‌گر باشند. این خودرو که  TF-Xنام دارد، در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط اداره «هوانوردی فدرال» به ثبت رسیده است. گفتنی است صاحبان  TF-X باید یک گواهی‌نامه خلبانی برای راندن این خودرو داشته‌باشند. شرک «ترافیوجیا» معتقد است خودروی ساخت آن‌ها در فرودگاه‌های کوچک و برای استفاده خلبانان بسیار مناسب است.

 این خودرو به کاربر امکان وارد کردن مقصد مطلوب پیش از اوج‌گیری را می‌دهد و سپس خودروی خود را به پرواز در می‌آورد. این خودرو دارای بال‌های تاشو بوده و موتورهای الکتریکی آن متصل به انتهای اتومبیل هستند. برای اوج‌گیری و فرود خودرو که به صورت عمودی است، نیازی به فرودگاه نیست و خودرو می‌تواند در همه‌ جاده‌ها و بزرگراه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.