یک زمین‌شناس معتقد است: وجود بخارات در بالای قله و شعله‌های کوچک در قسمت‌های پایین‌تر دماوند نه تنها نشانه خطر فوران این آتشفشان نیست بلکه نشانه مرگ و خاموشی آن است.

دکتر عزت‌الله قنواتی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون در ایران هیچ کار دقیق و منظمی درباره آتشفشان دماوند انجام نشده و شناخت ما از آن خیلی کم است گفت: به همین دلیل از زمان آخرین فعالیت آن اطلاع دقیقی در دست نیست. قنواتی افزود: برخی آخرین فعالیت این آتشفشان را ۱۰ و برخی چهار هزار سال قبل عنوان می‌کنند و تفاهمی بر روی یک عدد وجود ندارد. وی با بیان اینکه شناخت دماوند نیاز به مطالعات بیشتری دارد تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این زمینه نیاز به مطالعه دارد؛ گسل‌های منطقه و تأثیر متقابل گسل‌ها و آتشفشان است.

این استاد زمین‌شناسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: دو نکته در خصوص گسل‌های این منطقه مطرح است اول تعداد فراوان گسل‌ها و دومی پیچیده بودن سیستم این گسل‌ها، این دو وضعیت در کنار هم باعث تشکیل یک اکوسیستم خاص در این منطقه شده است.

قنواتی در خصوص احتمال فوران دماوند و خطر آن برای استان‌های همجوار همچون تهران و البرز گفت: دماوند نفس‌های آخر خود را می‌کشد و به هیچ عنوان احتمال خروش دوباره و فوران مواد مذاب را ندارد و به تبع آن هیچ خطری مردم و شهرها را تهدید نمی‌کند.

وی اضافه کرد: وجود برخی بخارات در بالای قله و شعله‌های کوچک در قسمت‌های پایین‌تر قله که برخی کوهنوردان آن را مشاهده می‌کنند دلیلی بر فعالیت یا نزدیک بودن زمان فعالیت نیست بلکه برعکس نشان دهنده نزدیک بودن مرگ آتشفشان و خاموشی آن است.