ریحانه جولایی

چند روزی است که رقص چند کودک دبستانی به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های روز تبدیل‌شده و در شبکه‌های مجازی تا خانه و محل کار، نقل محافل شده است. شادی و رقص چند کودک با آهنگی که خارج از ایران و توسط یکی از خوانندگان ممنوعه ضبط‌شده موج نگرانی عجیبی در مسئولین کشور برپا کرده تا آنجا که فشارهای زیادی روی وزیر آموزش‌وپرورش حس می‌شود. مسئولان معتقدند این جشن و شادی کوچک که در تمام دنیا امری عادی برای کودکان تلقی می‌شود، «ابتذال» است و از وزیر آموزش‌وپرورش انتظار می‌رود پاسخگوی این موضوع باشد.

روزهای خاکستری مدرسه

شاد نبودن فضاهای آموزشی در ایران از بدیهیات است. این مسئله نه‌تنها به آموزش آسیب جدی زده بلکه مانع تحقق اهداف پرورشی شده است؛ درصورتی‌که فرزندان ما باید مهارت‌های اجتماعی فردی را به‌صورت گروهی در مدارس تمرین کنند، اما حالا سیاست‌های غلط و خشک باعث شده که کودکان اشتیاق بیشتری برای تمام شدن روز آموزشی داشته باشند. 

عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم به‌کلی متفاوت از زمان‌های گذشته است. پدیده‌های جدید متنوع و به‌هم‌پیچیده آن‌چنان فراوان و نو به نو شده‌اند که تغییر نگاه، برنامه‌ها، رویه‌ها، امکانات و... را اجتناب‌ناپذیر می‌کنند. 

اگر بخواهیم از دوران کودکی و مدرسه خود یاد کنیم قطعاً روزهای روشن و خوش‌رنگی به یادمان نمی‌آید. مدارسی خالی از نشاط، با قوانین سخت و جدی. از آن سال‌ها تا امروز مدارس تغییرات زیادی کرده‌اند. این را از ظاهر دانش‌آموزان نیز به‌راحتی می‌توان متوجه شد. لباس فرم‌های خوش‌رنگ و شاد جایشان را به مانتوهای سورمه‌ای و قهوه‌ای و تیره داده‌اند و دیوارهای دو رنگ سبز و طوسی حالا صورتی و آبی شده‌اند و عکس و نقش گل و پرنده و شخصیت‌های کارتونی روی آن به چشم می‌خورد. در کل سال‌هاست فضای مدارس و حتی ظاهر معلم‌ها نیز تغییر کرده و طبیعی است که این تغییرات تاحدودی ناشی از تغییر شیوه‌های آموزشی و تربیتی است.

انتشار کلیپ مورداشاره در ابتدای گزارش که رقص، شادی و همخوانی دانش‌آموزان با خواننده لس‌آنجلسی آنسوی آب‌ها همه را شگفت‌زده کرده و برخی را به واکنش واداشته است؛ نیز نمونه و مصداقی از تغییر در فضای آموزشی کشور است.

واکنش‌های عجیب به یک رقص

تندترین موضع در برابر این شادی کوچک مربوط به علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی است. او پس از انتشار این کلیپ که در روز معلم ضبط‌شده گفته مدیران این مدارس باید برکنار شوند و در این رابطه وزیر آموزش‌وپرورش را مجبور به پاسخگویی کرده است. این اظهارنظر علی مطهری با واکنش‌های زیادی از سوی مردم و کاربران فضای مجازی مواجه شد. مردم ایران که این روزها با تورم، گرانی و یا نایاب شدن کالاهای اساسی و روزمره زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند معتقدند رقص چند پسربچه دبستانی موضوعی نیست که نایب‌رئیس مجلس چنین واکنش تندی نسبت به آن نشان دهد و مسئولان بهتر است به‌جای برخورد با مدیران و معلمان فکری به حال وضعیت کشور و بحران‌های به وجود آمده کنند.

واکنش تند نسبت به این کلیپ تنها مختص مطهری نیست و افراد دیگری ازجمله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، شادی دانش‌آموزان را «رقاصی در مدارس» و یک برنامه از پیش طراحی‌شده توصیف کرده و از «ستاد احیای امربه ‌معروف و نهی از منکر» خواسته است تا به این موضوع ورود کند و علیه مدارس و یا دستگاه‌هایی که کوتاهی داشته‌اند اعلام‌جرم و به دادستانی شکایت کند.

مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران هم از لزوم شناسایی و برخورد قانونی و جدی با این عوامل خبر داده است. به گفته او اگر عواملی خارج از قوانین مدارس در مدرسه حضور پیدا کنند و منجر به یک چنین تخلفاتی شوند، برخورد قانونی و جدی خواهیم داشت و اگر این کلیپ‌ها مربوط به مدرسه‌ای در شهر تهران باشد، با مسئولان مدرسه مربوطه برخورد خواهیم کرد.

فریب یا نفوذ؟

در این میان محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش هم نسبت به انتشار این کلیپ واکنش نشان داد و در حساب تویتر خود نوشت: «فریب یا نفوذ؟» و بعد از نوشتن این جمله بود که کاربران نظراتشان را درقالب کامنت‌ها بیان کردند. عده‌ای با هر دو عنوان «فریب» و «نفوذ» موافق و معتقد بودند این اتفاق از کوتاهی آموزش‌وپرورش است که موزیکی مبتذل با ترانه‌ای مبتذل‌تر به مدارس نفوذ می‌کند. گروهی دیگر اما باور داشتند این رقص و پایکوبی ربطی به کوتاهی آموزش‌وپرورش ندارد و این نسل جدید است که خودش دست به انتخاب می‌زند و برعکس نسل گذشته علاقه چندانی به موسیقی سنگین و اشعاری با محتوای عمیق ندارد و هیچ‌کس از اولیای مدرسه و خانه نمی‌تواند چیزی غیرازاین را به آن تحمیل کند. عده‌ای هم با درنظرگرفتن هر دو جنبه، وظیفه خانواده‌ها و آموزش‌وپرورش دانستند که در ارتقای سلیقه کودکان کوشا باشند.

متخصصین رقص چند کودک را ریشه‌یابی می‌کنند!

در پی بازنشر کلیپ رقص دانش‌آموزان در فضای مجازی و واکنش‌هایی که به‌دنبال داشت، وزیر آموزش‌وپرورش ترجیح داد سکوت را بشکند و اعلام کرد در حال رسیدگی و پیگیری ماجراست و سه «متخصص» را مأمور کرده تا «ریشه تولید کلیپ‌های اخیر درباره مدارس» را بررسی و مشخص کنند. او اعلام کرد که حراست و بازرسی وزارت آموزش‌وپرورش این موضوع را پیگیری خواهند کرد. همچنین ابراز امیدواری کرد که پلیس فتا هم در این موضوع وارد عمل شود، چراکه این کلیپ‌ها بی‌نام و نشان بوده و تصاویر پخش شده، مدرسه و معلم را به ذهن متبادر می‌کند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با مقایسه فضای مدارس درگذشته و حال، از این کلیپ‌ها استقبال کرده‌اند و معتقدند کودک باید در محیط مدرسه بیش از هر چیز دیگری شادی کند و این نشان‌دهنده یک محیط آموزشی و تربیتی سالم است

بطحایی همچنین گفت که این کلیپ‌ها «اعتماد عمومی و باور مردم متدین را خدشه‌دار می‌کند». در جلسه شورای عالی نماز نیزدر رابطه با کلیپ رقص دانش‌آموزان یادآور شد:«مهم‌ترین هدف دشمنان تغییر هویت فرزندان ماست؛ هویتی که با آموزه‌های ایرانی و اسلامی عجین شده است. امروز جنگ مستمر و بسیار عظیمی علیه کشور ما صورت گرفته است و هدف اصلی‌اش تغییر هویت نسل جدید ماست؛ گاهی شاهد هستیم دشمن به روش‌های مختلف تلاش می‌کند تا خانواده‌ها را نگران کند و کلیپ‌ها و تصاویری در فضای مجازی پخش می‌شود که هرچه توجه می‌کنیم بیشتر به این می‌رسیم که هدف اصلی آن، ناامید کردن مردم متدین و انقلابی است.» او در پایان این مراسم بر لزوم حضور و همکاری بیشتر روحانیون و حوزه در مدارس تأکید کرد.

رقص کودکان کار نفوذی‌ها بوده

این سخنان در حالی بیان‌ شده که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با مقایسه فضای مدارس درگذشته و حال، از این کلیپ‌ها استقبال کرده‌اند و معتقدند کودک باید در محیط مدرسه بیش از هر چیز دیگری شادی کند و این نشان‌دهنده یک محیط آموزشی و تربیتی سالم است. لازم به ذکر است، کمی پیش‌تر از این اتفاق وزارت بهداشت از رواج نگران‌کننده افسردگی خبر داده بود و نام ایران هم در آخرین نظرسنجی راجع به غمگین‌ترین مردم جهان، در میان پنج کشور اول دنیا به چشم می‌خورد.

کاربران دیگری در فضای مجازی با اشتراک‌گذاری کلیپ‌های دیگری از رقص و شادی دانش‌آموزان دختر در سایر مدارس ایران این اقدام را هماهنگ شده می‌دانند و به این باور دارند که این کلیپ و رقص‌ها با هماهنگی صورت گرفته است، چراکه آهنگی که تمام دانش‌آموزان آن را از حفظ می‌خوانند یکی است. این افراد پخش کلیپ‌ها را تلاش برای پیاده‌سازی سند 2030 توسط نفوذی‌ها می‌دانند و از سوی دیگر باور دارند باید در برابر جریان نفوذ ایستادگی کرد. گروهی هم خواستار استیضاح وزیر آموزش پرورش به خاطر این موضوع شده‌اند.

شادی و رقص چند کودک با آهنگی که خارج از ایران و توسط یکی از خوانندگان ممنوعه ضبط‌شده موج نگرانی عجیبی در مسئولین کشور برپا کرده تا آنجا که فشارهای زیادی روی وزیر آموزش‌وپرورش حس می‌شود

لزوم رصد دانشگاه و مدارس

داستان وجود دست‌های پشت پرده به نظرات کاربران فضای مجازی محدود نمی‌شود. یکی از اعضای جامعه مدرسین قم نیز با اشاره به انتشار کلیپ‌های متعدد رقص و آهنگ مبتذل در مدارس گفت: «بدون شک این حرکت باید ریشه‌یابی شود و چه‌بسا دست‌های پنهانی نفوذ کرده‌اند و این اتفاقات یکی از مظاهر نفوذ فرهنگ غربی در جامعه ما است». محمود رجبی، با بیان اینکه نسل آینده ما همین دانش‌آموزان و در مرحله بعد دانشجویان هستند یادآور شد: «متأسفانه در برخی دانشگاه‌ها هم شاهد چنین حرکات ضد دینی و ضدانقلابی هستیم. مسئولان نظام آموزشی ما سنگین‌ترین وظیفه را در ترویج فرهنگ دینی و جلوگیری از ناهنجاری‌هایی که نوعی مقابله با دین و فرهنگ این ملّت است بر دوش دارند. باید همواره فعالیت‌هایی که در سطح مدارس و دبیرستان‌ها صورت می‌گیرد را رصد کنند؛ چراکه در برابر نسلی که به امانت به آن‌ها سپرده‌شده‌اند مسئول هستند و باید بابت هرگونه کوتاهی، هم در پیشگاه ملّت و هم خدا و خون شهدا احساس مسئولیت کنند.»

او ادامه داد: «‌زمانی یک مسئول غفلت می‌کند و یک ناهنجاری از غفلت او سر می‌زند، امّا ‌زمانی این حرکات تکرار می‌شود و این نشان‌دهنده این است که دستی در کار است که در سطح جامعه این اتفاق رخ دهد. امربه‌معروف درباره ماجرا‌های اخیر، وظیفه همه آحاد بخصوص مسئولینی است که وظیفه تربیت نسل آینده ما را به عهده دارند. وزیر آموزش و پرورش و وزیر آموزش عالی و سایر مسئولین در این زمینه مسئولیت دارند و بدانند چنانچه در این موضوع کوتاهی کنند، ممکن است آسیب‌های آن، دامن فرزندان و خانواده‌های خودشان را بگیرد».

حالا باید منتظر ماند و دید انتهای این داستان تازه کجاست. داستانی که با آهنگ «جنتلمن» شروع شده و بخش بزرگی از کشور را درگیر خودکرده است. داستان بچه‌هایی که محصول همین نظام آموزشی‌‌اند. با ادبیات همین مدارس و همین کتاب‌ها بزرگ شده‌اند و داستان معلمان و مدیران و وزیر آموزش و پرورش و... آنها که قرار است توبیخ و بازداشت شوند.