رئیس سازمان بهزیستی از اعزام ۲۶۵ تیم روانشناسی و مددکاران اجتماعی به ۱۳ استان سیل‌زده خبر داد.

به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا، در سومین همایش بزرگداشت روز روانشناس و مشاور گفت: کشور ما بسیار حادثه‌خیز است و زمانی که حادثه اتفاق می‌افتد ممکن است افسردگی، اضطراب، خودکشی، خشونت و کودک‌آزاری بروز یابد و نقش سازمان نظام روانشناسی و خانه روانشناسان و تشکل‌ها در این میان می‌تواند مهم باشد. 

وی با اشاره به سیل اخیر گفت: سازمان بهزیستی درقالب ۲۶۵ تیم در ۱۳ استان و با مشارکت روانشناسان و مددکاران اجتماعی به صورت داوطلب در منازل مردم حضور پیدا کرد و در زمینه شناسایی، مداخلات زودهنگام و ارجاع به مجموعه‌های روانشناسی وارد عمل شد. 

وی افزود: بهزیستی به وظایف خود نمی‌رسد مگر اینکه از مشارکت مردم استفاده کند، این مشارکت در قالب سمن‌ها و ان جی او ها و سازمان‌هایی بر مبنای اجتماع‌محور می‌تواند شکل گیرد، اهتمام این است که آن را به صورت سازمان یافته ادامه دهیم.

پرونده قضایی در طرح «امنیت اخلاقی» تشکیل نمی‌شود 

فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه این روزها بحث «امنیت اخلاقی» مطرح است، گفت: امروز با رشد و تحول و همیاری که در نیروی انتظامی ایجاد شده اینگونه نیست که هر کسی را که به آگاهی و کلانتری وارد شد، بلافاصله پرونده قضایی او را تحویل دستگاه قضایی دهیم؛ ما رویکرد‌مان را عوض کرده‌ایم.

سردار حسین رحیمی با بیان اینکه یکی از بخش‌های کار معاونت اجتماعی روانشناسی، مشاوره و کمک به افراد آسیب‌زا و آسیب‌پذیر است، یادآور شد: بیش از ۸۵ درصد از پرونده‌هایی که به کلانتری‌ها ورود می‌کنند به جای اینکه به دادسراها بروند امروز با حضور مشاور و مددکار به صلح و سازش منجر می‌شوند و این اتفاق بزرگی است که در کشور رخ داده است. 

رحیمی با بیان اینکه این روزها بحث امنیت اخلاقی مطرح است، گفت: بنده رفتاری در منزلم دارم و یک رفتاری در کوچه و خیابان که به آن مراکز و اماکن عمومی می‌گوییم که بالاخره باید قوانین را رعایت کنیم. در بحث امنیت اخلاق عمومی، آنهایی که در جامعه ایران حرکت می‌کنند باید شئون را رعایت کنند؛ حتی این افراد بحث پرونده قضایی و دادسرا نخواهند داشت و  جمعی از خواهران و افرادی که جزو معاونت اجتماعی هستند بیشتر بحث مددکاری و مشاوره را برای این افراد انجام می‌دهند.