مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار کودک ازدواج می‌کنند، گفت: ازدواج مردان سن بالا با دختران کم سن و سال کودک‌آزاری محسوب می‌شود.

علی کاظمی گفت: در ماده ۴۷۱۰ قانون مدنی قیدی برای ازدواج در نظر گرفته شده که پسران بعد از ۱۵ سالگی و دختران بعد از ۱۳ سالگی می‌توانند ازدواج کنند، اما اگر دادگاه و پدر و مادر تشخیص دهند که کودک می‎تواند زیر سن تعیین شده ازدواج کند، این اجازه به او داده می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: اسناد بین‌المللی و رویه برخی از سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیته حقوق کودک و کمیته منع تبعیض علیه زنان، محدوده سنی برای ازدواج را ۱۸ سال در نظر گرفته‌اند.

وی  بیان کرد: امروزه مسئله‌ای تحت‌عنوان کودک‌همسری داریم بطوری که سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار . کودک ازدواج می‌کنند، اینها به طور رسمی ازدواج کرده‌اند، اما مشکل عمده ما افرادی هستند که خارج از فرآیند رسمی ازدواج می‌کنند. البته امروزه به ازدواج درسن پایین ایراد گرفته‌اند که باید تفاوتی ایجاد شود.

او در خصوص لایحه حمایت از حقوق کودکان بیان کرد: این لایحه همه کودکان در معرض خطر را مورد توجه قرار می‌دهد، رویکرد قانونگذاری ما تاکنون بیشتر به کودکان بی‌سرپرست توجه و آن‌ها را برجسته کرده است، اما در لایحه کنونی همه کودکان در معرض خطر قابل توجه هستند مانند اینکه کودکی که والدین یا خودش معتاد هستند یا کودکی که اختلال جسمی و روانی دارد.