دو روز پیش، خبرگزاری صداوسیما از قول وزارت کشور اعلام کرد: «با توجه به در پیش بودن روز طبیعت و همزمانی آن با ایام ماه مبارک رمضان به ویژه سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و حرمت این ماه در روز ۱۳ فروردین همه پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها مثل سنوات قبل که مصادف با ماه مبارک رمضان بود بسته است و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی شود.»

متعاقب آن و به دنبال جنجالی که به راه افتاد؛احمد وحیدی، وزیر کشور هرگونه تصمیم‌گیری درباره تعطیلی بوستان‌های تهران در روز طبیعت را تکذیب کرد و در شبکه ایکس نوشت: «نوروز و سنت اسلامی یک پیوند دیرینه دارد. در وزارت خانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مواظب توطئه دشمنان باشیم.»

معاون امنیتی وزارت کشور نیز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، صدور اطلاعیه مبنی بر تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در ۱۳ فروردین را تکذیب و اعلام کرد: «اطلاعیه‌ها از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر و به اطلاع عموم رسانده می‌شود و در این زمینه اطلاعیه‌ای وجود نداشته است.»

این درحالی است که پیشتر فرماندار قزوین در مصاحبه با صداوسیما اعلام کرده بود تعطیلی پارک‌ها در روز سیزدهم فروردین بر اساس «دستورالعمل بالادستی» و همگام با کل استان‌های کشور است.

به هر حال با وجود تکذیب وزیر کشور و معاون امنیتی او، دیروز درهای ورودی و مسیرهای منتهی به بسیاری از پارک‌های طبیعی، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در سراسر ایران بسته بود. از جمله این اماکن می‌توان به پارک جنگلی نور در مازندران، پارک جنگلی صفه و ناژوان در اصفهان،  دریاچه سدالغدیر ساوه و ... اشاره کرد. بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری میراث فرهنگی از جمله تخت جمشید و پاسارگاد در استان فارس‌ و تمامی اماکن تاریخی، محوطه‌ها، موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تعطیل بودند.

علیرضا جیلان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، تعطیلی اماکن گردشگری و تاریخی را بر اساس مصوبه دولت و مطابق سال‌های گذشته خواند.

او گفت که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر، موزه باستان‌شناسی شهرکرد، قلعه دزک، قلعه جونقان، موزه صنعت فرخ‌شهر و موزه‌های مردم‌شناسی بروجن در روز دوشنبه ۱۳ فروردین‌ماه «میزبان مردم، مسافران و گردشگران نیست.»

به گفته مسئولان، تمام اماکن و محوطه‌های تاریخی گردشگری استان البرز از جمله کاروانسرای ینگی‌امام، کاخ سلیمانیه و محوطه تاریخی ازبکی روز دوشنبه تعطیل بودند.

غلامرضا نوری علا، روزنامه‌نگار و مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «نقد حال» چاپ کرمانشاه با انتشار تصاویری از بستن مسیر تاق‌ بستان با بلوک‌های بتونی که به «نیوجرسی» معروفند، در شبکه ایکس نوشت: «از تناقض‌گویی و مقابله با مردم دست بردارید که دودش فقط به چشم مردم نمی‌رود! با نیوجرسی تاق‌ بستان را بسته‌اند.»

احسان بداغی، روزنامه‌نگار نیز با انتشار ویدئویی از تجمع مردم پشت درهای بسته ورودی پارک جنگلی صفه در اصفهان در شبکه ایکس نوشت: «نکند دشمن مشغول اشغال مراکز تفریحی و تاریخی مملکت است و وزیر کشور پنهانکاری می‌کند؟»

 

استقرار «یگان حفاظت شهرداری تهران»

 در چند پارک

در همین راستا، شهرداری تهران هم از استقرار «یگان حفاظت شهرداری تهران» در چهار پارک لاله، ولایت، پلیس و پارک جنگلی سرخه‌حصار خبر داد و اعلام کرد که جلوگیری از «هرگونه هنجارشکنی اخلاقی» از جمله مهمترین اهداف حضور این نیروهاست.

داوود گودرزی، شهردار منطقه ۵ تهران از باز بودن پارک‌های این منطقه در غرب تهران خبر داد، اما گفت که با همکاری بسیج قرار است در پارک‌ها «نماز جماعت»، مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی برگزار شود و در برخی از پارک‌ها، افطاری ساده هم توزیع می‌شود.

شهرداری منطقه ۱۲ تهران هم از برگزاری «نماز جماعت» در پارک‌های این منطقه از جمله بوستان‌های زندگی و شهر خبر داده است.

تکذیب برای مسئولیت‌گریزی

بسیاری از کاربران شبکه ایکس با اشاره به اینکه توئیت وزیر کشور با واقعیت همخوانی ندارد؛ با اشاره به تعطیلی اماکن تفریحی شهرهای خود به این نکته اذعان کردند که استانداری‌ها، بدون هماهنگی بالادستی، شهر را تعطیل نمی‌کنند! برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نوشتند که تکذیب وزیر کشور صرفا برای برعهده نگرفتن مسئولیت تعطیلی‌ها و عدم پاسخگویی است.