رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: با بیان اینکه در ارزیابی‌های انجام شده اخیر حدود ۸۰ درصد از دانشجویان پزشکی ما به فکر خروج از کشورند، گفت: بسیاری از اساتید ارزشمند دانشگاه‌ها کشور را ترک می‌کنند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا ظفرقندی در سی‌امین مجمع انجمن جامعه اسلامی پزشکان با اشاره به آغاز سالگرد پیروزی انقلاب یادآور شد: نظامی که قراربود با مبانی جمهوریت، اسلام و ایران، سربلند و بالنده باشد، در هر سه مقوله دچار چالش و لغزش شده است.  او اضافه کرد: بعد از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب که باید مجلس قانونگذار و قانونمدار امور مملکت باشد و دانشگاه‌ها به بلوغ و استقلال رسیده باشند، هنوز تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها، جذب اعضای هیات علمی و تعیین نحوه ارتقای اعضای هیات علمی و بسیاری امور دیگر توسط نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی، چه مفهومی دارد؟ پاسخگوی عواقب و تبعات خسارت‌بار و جبران ناپذیر تصمیمات متعدد، غیر کارشناسی و ناصحیح این شورا ، چه کسی است؟

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در امور مهم دیگر کشور هم وضع به همین منوال است. با وجود تسلط نهادهای موازی متعدد نقش مجلس در امور سیاسی داخلی و خارجی، روابط بین الملل و دیپلماسی، تصمیمات کلان اقتصادی و اثرگذار بر معیشت مردم، (مانند اف.ای.تی.اف) به قدری کاهش یافته که حتی بر فرض تامین انتخاباتی مشارکتی، امکان اثر گذاری و اصلاح امور از طریق مجلس میسر نخواهد بود. در واقع آنچه قرار بود در آغاز انقلاب از طریق احترام به رای مردم و انتخابات آزاد مبنای جمهوریت نظام قرار گیرد، با صخره‌ای ستبر مواجه شده و از معنا و محتوا تهی شده است. دبیرکل انجمن جامعه اسلامی پزشکان خاطرنشان کرد: در مقوله اسلامیت نظام نیز با آنچه در آغاز انقلاب از عدالت، اخلاق، آزادی، حقوق مردم و بانوان، سازگاری اسلام با دموکراسی، توسعه، رفاه، پذیرش و تحمل عقاید و سلایق گوناگون، مطرح و تعریف شده بود، فاصله بعیدی گرفته‌ایم. در بسیاری از امور و حتی خط مشی استراتژی انقلاب، بی‌توجهی به حقوق و نقش مردم، خرافات، عوام زدگی و شعارهای بی‌محتوا جایگزین اسلام رحمانی و معتدل، تعامل گر ، منطبق و منعطف با شرایط زمانی و جهانی و در جهت منافع مردم و کشور شده است. سوء استفاده از دین و مناسبت‌های دینی و حتی ایجاد مناسبت‌های غیرواقعی برای اغراض سیاسی موجب تخریب چهره معنوی و رحمانی دین شده و بسیاری از مردم و جوانان را نسبت به مبانی دینی، دلزده و بدبین کرده است.

ظفرقندی گفت: برخی از درک پیشرفت و تغییر شرایط اجتماعی و تعامل با نسل جدید و ارتباطات جهانی عاجز بوده و با تفسیرهای غلط و بدعت‌های خود ساخته و ایجاد محدودیت‌های فرا دینی، ترویج اندوه و تحدید و مقابله با شادی‌های مردم و جفای مدید و متعدد در حقوق، زندگی و تفریح بانوان حتی از حضور در اماکن ورزشی ممانعت کرده‌ و نهایتا با مطالبه به حق داخلی و فشار خارجی مجبور می‌شوند اموری را که سال‌ها غیر مشروع تلقی می‌کردند، مجاز و مباح گردانند و اما در مقوله ایران باید اندوهناک و دلسوزانه اعلام کنیم که حال امروز و چشم‌انداز آینده کشور و مردم خوب نیست، علائم به مرز هشدار رسیده‌اند. درمان‌های علامتی و تسکینی جوابگو نیست و چاره‌ای جز درمان علتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اوضاع اقتصادی، سیاسی داخلی خارجی، امور علمی و دانشگاهی، اوضاع زیست محیطی، شرایط سلامت جسمی و روحی جامعه و مردم و سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به حاکمیت، به شرایط بحرانی و نگران کننده‌ای رسیده است، گفت: شاخص نارضایتی و شکاف مردم با حاکمیت در انتخابات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ و جنبش اخیر به وضوح مشخص و نمایان شد.

وی گفت: به اقتضای عناوین حرفه‌ای پزشکی و دانشگاهی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران و به عنوان معلمی که بیش از ۴۵ سال در مدرسه و دانشگاه، تدریس کرده‌ام اعلام می‌کنم که امروز یکی از بزرگترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما مهاجرت و یا بهتر بگویم فرار نیروی انسانی نخبه در رده‌های مختلف، فارغ‌التحصیلان دانشجویان و اساتید رشته‌های مختلف پزشکی و غیرپزشکی به هرکجای دیگر است.