آمارهای رسمی و اظهارات مقامات دولتی نشان از افزایش مهاجرت ایرانیان می‌دهد. آن هم در دوره‌ای که کشورهای دیگر برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی در حال رقابت هستند. در ایران اما شرایط به گونه‌ای پیش رفته که رسول صادقی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفته فرهنگ مهاجرتی شکل گرفته و به روستاهای کشور هم نفوذ کرده است. 

به گزارش تجارت نیوز در همین باره رسول صادقی، عضو هیأت علمی گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه در نهمین کنگره انجمن روانشناسی ایران که اخیرا برگزار شد با بیان اینکه ایران رتبه اول را در هدررفت سرمایه انسانی دارد به نفوذ جریان مهاجرتی به مناطق روستایی کشور هم اشاره کرد.

به گفته او «در بحث‌های جامعه‌شناسی عصر جدید را عصر مهاجرت می‌دانند؛ عصر رقابت برای نیروی انسانی. با توجه به تغییرات جمعیتی که در اغلب کشورهای دنیا رخ داده (سالخوردگی جمعیتی که عمدتا در قاره اروپا و بسیاری از مناطق در حال رخ دادن است) و نقشی که سرمایه انسانی می‌تواند در بهره‌وری و رشد اقتصادی داشته باشد، بسیاری از کشورها سیاست‌هایی برای جذب یا نگهداشت سرمایه انسانی اتخاذ کرده‌اند».

 او ادامه داد: «از سوی دیگر در بسیاری از کشورها، میل به مهاجرت در افراد زیاد است، اما در بسیاری از مواقع تبدیل به مهاجرت نمی‌شود. به همین دلیل برخی از محققان از عصر فعلی تحت عنوان عصر سکونت اجباری نام می‌برند.

ایران هم مهاجرپذیر است و هم مهاجرفرست؛ هم ترانزیت مهاجران. نکته‌ این است که از سال 2000 میلادی به بعد نرخ خالص مهاجرتی ایران منفی شد. به این معنا که تعداد بیشتری در حال خروج از کشور هستند».

عضو هیأت علمی گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه بررسی ابعاد روانی-اجتماعی مهاجرت گفت: «جریان مهاجرت از ایران در نیم قرن اخیر روند صعودی داشته است. اما در بعضی از سال‌ها پیک‌های مهاجرتی هم داشتیم، مانند سال 1388.»

 او توضیح داد: «سوی دیگر ماجرا، بحث کیفیت سرمایه انسانی است که جایگزین یا خارج می‌شود. عمدتا مهاجران اجباری که از کشورهای همسایه به ایران داریم، سطح تحصیلات و مهارتی پایینی دارند. عمدتا مشاغل سطح پایین برای اتباع تعریف می‌شود و این باعث می‌شود که نخبگان افغانستانی و افراد دارای مهارت و تحصیلات بالا را هم از دست دهیم».

 

رتبه اول ایران در هدررفت سرمایه انسانی

عضو هیأت علمی گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران توضیح داد: «همه می‌دانیم که مهاجرت معلول شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی محیط زیستی است. در حال حاضر، حدود 70 درصد جمعیت ایران در سن فعالیت هستند و تا قبل از سال 1430 فاز سالمندی جمعیت در ایران رخ می‌دهد. بخش عمده‌ای از ساختار جمعیتی کشور، افراد تحصیلکرده هستند. همزمان با ساختار جمعیتی، ترکیب جمعیت به لحاظ تحصیلی هم تغییر کرده است».

او ادامه داد: «ایران که از نظر جمعیت رتبه 18 را در دنیا دارد، به لحاظ سرمایه انسانی رتبه 12 را دارد. این نشان می‌دهد که آن بخش قابل توجه جمعیت که دارای تحصیلات هستند، برای کشور سود و امتیازی دارند. اما نکته مهم این است که ایران چقدر توانسته است از سرمایه انسانی خود بهره ببرد؟».

 صادقی توضیح داد: «بر اساس مدل‌های اقتصادی و جامعه‌شناسی، سرمایه انسانی می‌تواند به سرمایه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شود. البته نیاز به برنامه‌ریزی دارد. به دلیل عدم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، بر اساس برآوردهایی صورت‌گرفته، ایران رتبه اول را در هدررفت سرمایه انسانی دارد. در حالی‌که کشور ما به لحاظ سرمایه انسانی رتبه 12 را دارد».

مهاجرت از روستاهای ایران به کشورهای دیگر

عضو هیأت علمی گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه توضیح داد: «در بسیاری از مناطق کشور با بحثی تحت عنوان فرهنگ مهاجرت مواجه هستیم. در شهرستان دره‌شهر در استان ایلام روستایی را می‌توانم مثال بزنم که 115 نفر از جوانان آنها به استرالیا رفته‌اند. 40 نفر از این جوانان که نتوانستند مهاجرت کنند، سال 2015 به صورت غیرقانونی به اروپا رفتند. این روستا اکنون تقریبا ترکیب زنانه دارد». 

او ادامه داد: «در شهرستان سردشت، روستایی داریم که بسیاری از آنها به انگلیس مهاجرت کرده‌اند. این نشان می‌دهد که جریان مهاجرتی به مناطق روستایی کشور هم ورود و نفوذ کرده است. به نوعی فرهنگی مهاجرتی شکل گرفته است که هر فردی برود، قهرمان است. وقتی مهاجرت تبدیل به یک امر عادی می‌شود، یعنی فرهنگ مهاجرتی رخ می‌دهد. با این حال ما در حوزه سیاستگذاری انفعال داریم».