سعیده علیپور

2 نفر اعدام شدند و 9 نفر احکام سنگین دریافت کردند؛ اما همه اینها سبب نشد که میرزاولی عجمیان، پدر روح‌الله عجمیان که 12 آبان 1401 در کوران اعتراضات سال گذشته، جان باخت و عنوان شهید مدافع امنیت گرفت؛ راضی شود و آرام بگیرد. او روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان در برنامه صبح‌ بخیر ایران در شبکه یک سیما حاضر شد و علی‌اکبر ولایتی را متهم کرد که «با نامه‌نگاری و توصیه جلوی اجرای احکام سیستم قضایی را گرفته است». او حتی اتهام وارد به مشاور رهبری را فراتر برد و او را قاتل پسرش معرفی کرد! و گفت که «شما در صداوسیما می‌ترسید که این را بگویید با این شرایط چرا خانواده شهدا را دعوت می‌کنید به تلویزیون!» و پس از آن به حالت قهر استودیو برنامه زنده را ترک کرد! 

برخی از کاربران این موضوع را مطرح کردند که «چند نفر دیگر باید اعدام شوند تا پدر روح‌الله عجمیان آرام بگیرد؟» و اینکه «آیا اساسا مگر قصاص، به معنای خون در برابر خون نیست؟ پس چرا خون برخی چنان رنگین است که باید چندین خون برای یک خون ریخته شود؟»

گذشته از اینکه بسیاری متعجب شدند که حتی شخصی مانند میرزاولی عجمیان که تنها دو ماه پس از جانباختن پسرش شاهد اعدام دو متهم پرونده بود، هم از جریان رسیدگی‌های قضایی ناراضی است و خواهان مجازات بیشتر برای متهمان است؛ برخی از کاربران این موضوع را مطرح کردند که «چند نفر دیگر باید اعدام شوند تا پدر روح‌الله عجمیان آرام بگیرد؟» و اینکه «آیا اساسا مگر قصاص، به معنای خون در برابر خون نیست؟ پس چرا خون برخی چنان رنگین است که باید چندین خون برای یک خون ریخته شود؟». برخی اما با حمایت از میرزاولی عجمیان، این موضوع را طرح کردند که «قوه قضاییه باید شفاف باشد و جلوی دخالت و توصیه‌ها را بگیرد».

پس از این ماجرا اما علاوه بر شبکه یک سیما که ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون اظهارات پدر روح‌الله عجمیان به نوعی با او ابراز همدردی کرد؛ خبرگزاری میزان و دادگستری استان البرز هم در اطلاعیه‌ای آخرین وضعیت محکومان در پرونده روح‌الله عجمیان را تشریح کردند و گزارش مبسوطی ارائه دادند. موضوعی که بسیاری را در خصوص نحوه پاسخ‌گویی برخط مسئولان امر به یک شهروند متعجب کرد. این در حالی است که هنوز در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر کشور هیچ متهمی در خصوص معترضان جانباخته و آسیب‌دیده جسمی سال گذشته به مراجع قضایی معرفی نشده است.

اعدام  شدن   بقیه‌شان درست  نیست 

12 آبان سال گذشته در جریان مراسم چهلمین روز درگذشت، حدیث نجفی در آرامستان بهشت سکینه کرج، گزارش‌های فراوانی از درگیری‌ها و آسیب‌های جسمی حاضران خبر می‌داد. اما در این میان تنها یک روایت پررنگ شد. جانباختن روح‌الله عجمیان. تصاویر فراوانی هم از آن منتشر شد. طبق گزارش رئیس کل دادگستری استان البرز «روح‌الله عجمیان با ضربات متعدد چاقو به درجه رفیع شهادت نائل آمد» و براساس اظهارات دادسرای عمومی و انقلاب کرج، ۲۰ آبان ماه و ۸ روز بعد از این جنایت، کیفرخواست متهمان پرونده صادر و جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز ارجاع شد.

پدر روح‌الله عجمیان، بسیجی جانباخته در جریان اعتراضات سال گذشته، در یک برنامه تلویزیونی خواستار اعدام بیشتر معترضان شد و با معرفی ولایتی به عنوان کسی که از دید او مانع اعدام‌ها شده، در اعتراض، برنامه را ترک کرد

در حالی دیروز خبرگزاری میزان و دادگستری استان البرز در اطلاعیه‌ای جداگانه با ذکر روند دادرسی و جزئیات احکام تاکید کردند که «هیچ‌کس در این پرونده له یا علیه متهمان دخالت یا توصیه به صورت شفاهی یا کتبی نداشته است»، که در دی‌ماه ۱۴۰۱ بعضی وبسایت‌های خبری اعلام کرده بودند که «نامه علی‌اکبر ولایتی باعث لغو حکم اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو شده است». هرچند این خبر در منابع رسمی تایید نشد، اما جامعه پزشکی که علی اکبرولایتی به عنوان پزشک اطفال جزئی از آن است، تلاش‌های فراوانی در خصوص رفع اتهام از دکتر قره‌حسنلو که او را در بیانیه‌هایی به عنوان پزشکی حاذق و خیر معرفی کرده بودند، به عمل آوردند.

اما نقض حکم اعدام قره حسنلو به مذاق پدر روح‌الله عجمیان و برخی دیگر خوش نیامد.

امیرحسین ثابتی، مجری صداوسیما، توئیتی انتقادی در مورد احکام صادره در پرونده روح‌الله عجمیان نوشت: «به نظر شما اگر محمد مهدی کرمی و محمد حسینی (قاتلان شهید عجمیان) پرشک بودند، اعدام می‌شدند؟» کاربری درپاسخ به این سوال نوشت: «یعنی اعدام اون دو نفر درست نبود؟» و ثابتی در ادامه پاسخ داد: «اعدام شدن بقیه‌شان درست نیست»!

این عقیده در دیدار سردار سعید قاسمی با پدر و مادر روح‌الله عجمیان هم بازگو شد. قاسمی با تایید موضوع دخالت ولایتی در تخفیف پزشک متهم به قتل روح‌الله عجمیان گفت: «حرف حاج آقا در تلویزیون، حرف دل ما بود و حرف درستی بود. درود خدا بر شما و پدر شهید و رحمت به فرزندتان و شیری که به او دادید».

گزارش دادگستری در خصوص وضعیت پرونده  روح‌الله عجمیان

به گزارش ایلنا، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز با اعلام اینکه «محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی به عنوان دو عامل اصلی جنایت و شهادت مظلومانه سید روح‌الله عجمیان صبح روز ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ به دار مجازات آویخته شدند» افزود: «حکم سایر متهمان نیز پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، در شهریور سال جاری مورد تایید دیوانعالی کشور قرار گرفت که بر این اساس آرای صادره قطعیت یافت و بدین ترتیب «حمید قره حسنلو» به ۱۵سال حبس نفی بلد؛ «رضا آریا»، «حسین محمدی» و «مهدی محمدی» هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد محکوم شدند؛ متهمان «محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی»، «امین مهدی شکراللهی» و «فرزانه قره حسنلو» هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و «علی معظمی گودرزی» به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند.

چرا   پدر  مرحوم  عجمیان آرام   نشد؟

اما پس از اعدام دو نفر در 17 دی سال گذشته و احکام سنگینی که در مجموع به حبس نزدیک به 70 سال متهمان و تبعید برخی از آنها در این پرونده منجر می‌شود، چرا باز هم پدر روح‌الله عجمیان و برخی دیگر ناراضی هستند و تقاضای خونخواهی بیشتری دارد؟

احمدزید آبادی، فعال سیاسی در یادداشتی در کانال تلگرامی خود با اشاره به رفتار بخشایش‌گر علی(ع) در خصوص حتی قاتل خودش نوشت: « علی با آنکه خلیفه بود، خون خود را رنگین‌تر از هیچکدام از مردم نمی‌دید، در روزگار ما اما خون از خون رنگین‌تر شده است! جانی را در برابر زخمی می‌گیرند و چند جان را در برابر یک جان!» 

او ادامه داد: «وقتی حکومتی خون یک حامی خود را از خون هموطنان معترض، رنگین‌تر می‌بیند و حتی به سنت دیرینۀ دینیِ "یکی در مقابل یکی" آن هم در چارچوب یک کشور رضایت نمی‌دهد، آنگاه چطور انتظار می‌رود که اسرائیل خون اتباع یهودی خود را نسبت به خون مردمی بیگانه و جدا از خود، برابر ببیند و دست از کشتار بردارد؟».

در حالی که جامعه ایرانی هر روز بیشتر با شکافی جدی مواجه است، مسئولان امر با رفتارهایی دوگانه و خط‌کشی‌های فراوان این شکاف را عمیق‌تر می‌کنند. نمونه اخیر این رفتار دوگانه نیز همین مراجع متعددی هستند که خود را ملزم به پاسخگویی و ارائه توضیحات به میرزاولی عجمیان در یک برنامه تلویزیونی و دلجویی از او به خاطر قهرش دانسته‌اند.