اسنپ نشستگانیم بی‌هیچ تضمینی!

اسنپ هیچ مسئولیتی در قبال مشکلاتی که ممکن است در نتیجه استفاده از سرویس اسنپ توسط یک کاربر، برای کاربران یا افراد دیگر ایجاد شود از جمله از بین رفتن داده‌ها،‌ مصدومیت‌هایی که به افراد وارد می‌شود یا صدمه‌هایی که به دارایی‌های افراد وارد می‌شود به عهده ندارد و هیچ تضمینی در خصوص کیفیت سرویس، کیفیت و سلامت خودرو، زمان ارائه سرویس و یا کیفیت و سلامت محصولاتی که با استفاده از سرویس‌های اسنپ خریداری شود ارائه نمی‌دهد.پس باید وقتی از اسنپ استفاده می‌کنیم هم مواظب خودمان باشیم و هم وسایل‌مان و دفترچه بیمه‌ هم همراه‌مان باشد!

آذر فخری، روزنامه‌نگار

خیلی از پسرها و حتی دخترهای دانشجو و یا فارغ‌التحصیل که نتوانسته‌اند شغلی برای خود دست‌وپا کنند و البته هر روز هم بر تعداشان افزوده می‌شود، راه‌حل ساده و مناسبی در پیش رو دارند؛ آنان با تهیه یک وسیله نقلیه (حالا به هر طریقی)، وارد سیستم سرویس‌های مسافربری آنلاین می‌شوند. در این میان افرادی که این روزها به خیل بیکاران می‌پیوندند هم مستقیما به همین تاکسی سرویس‌های آنلاین ملحق می‌شوند. این روزها وقتی اپلیکیشن اسنپ را که یکی از سرویس‌های مسافربری آنلاین است، باز می‌کنید می‌بینید در ناحیه مبدأ و مقصدتان، چندین خودرو منتظرند تا شما را به مقصد برسانند. حالا اسنپ، با تراکم نیرو مواجه است و جایی است که گویا می‌تواند برای عده بی‌شماری کار تمام‌وقت یا پاره‌وقت ایجاد کند و یک درآمد حداقلی بر سر سفره مردم بگذارد. اکثر اطرافیان ما، و نه فقط جوانان، بلکه میانسالان بیکار و بازنشسته نیز در سیستم اسنپ جایی برای خود باز کرده‌اند. 

دانشجویی می‌گوید روزی چند سرویس کارکردن کفاف دخل‌وخرج روزانه و هزینه دانشگاهش را می‌دهد و اسنپ برای او امکان خوبی است برای داشتن درآمدی که ترس از دست دادن آن‌ را ندارد. بازنشسته‌ای هم که با گران شدن هزینه‌ها کمرش زیر باز خرج و هزینه زندگی افراد خانواده و فرزندان دانشجویش خم شده، اسنپ را فرصت غنیمتی می‌داند. این بازنشسته البته تمام‌وقت کار می‌کند و از درآمدی که دارد راضی است. 

سازوکار مشخص است؟

اسنپ به‌عنوان یک سرویس مسافربری آنلاین، باید سازوکار مشخصی داشته باشند تا مسافران بتوانند به آن اعتماد کنند. 

شاید در ابتدا علت استقبال مردم از این سیستم، ارزان‌تر و همیشه و به موقع در دسترس بودن سرویس‌های آن بود. همین ارزانی و اعلام قیمت مسیر پس از انتخاب مقصد به مسافر امکان مقایسه و انتخاب می‌داد و خوب صد البته که اسنپ با توجه به نرخ کرایه و سرعت فرستادن راننده و نیز امکاناتی که قرار بود ضمن سفر به مسافر داده شود، هیچ شک و تردیدی برای انتخاب باقی نمی‌گذاشت و مسافر اسنپ را انتخاب می‌کرد. 

راننده‌هایی که به اسنپ ملحق می‌شوند پس از پرکردن برگه‌های اطلاعات و ثبت‌نام باید اقدام به دریافت برگه عدم سوءپیشینه کیفری کنند. در ضمن انتظار برای رسیدن برگه عدم سوء‌پیشینه، راننده مدتی در مورد کار با  نرم‌افزار آموزش می‌بیند و وارد چرخه کار می‌شود. می‌گوییم «کار» چون رانندگان اسنپ، خود را «مسافرکش» نمی‌دانند. انگار که مسافرکشی و جابه‌جایی مسافر در سطح شهر، برای این افراد که اغلب تحصیلات دانشگاهی دارند نوعی افت به حساب می‌آید.

چیزهایی که باید بدانیم

چیزهایی که باید در مورد اسنپ بدانیم، دقیقا ارتباط مستقیم دارد با قول‌هایی که اسنپ هنگام عضویت به ما داده و انتظاراتی که در ما ایجاد کرده. و صد البته که اغلب ما ایرانی‌ها معمولا مفاد و شرایط عضویت و قراردادها را به‌طور کامل نمی‌خوانیم، چون مطمئنیم و تجربه هم ثابت کرده که یک‌جورهایی اولا بندهای قرارداد چندان به نفع ما نیست و معمولا برخلاف همه‌جای دنیا، این‌جا حق با مشتری نیست و دوم این‌که هر دو طرف پای‌بندی‌های خاصی به قراردادها و قول‌وقرارهای‌شان ندارند؛ مگر این‌که مشکلی پیش بیاید و حالا کو تا مشکل پیش بیاید!

 ممکن است راننده اسنپ مسیر شما را نشناسد و شما را سردرگم کند و باعث اتلاف وقت و دیر شدن کار شما شود. مثلا برای آمدن از سیدخندان به خیابان بهشتی، مجبور شوید بزرگراه‌های صیاد شیرازی و امام علی (ع) را هم گز کنید

اما توصیه ما این است حالا که استفاده از اسنپ با این شدت گسترش پیدا کرده و بسیاری از ما عضو و مشتری دائم آن شده‌ایم و راه و بی‌راه از آن استفاده می‌کنیم، لازم است از شرایط و امکانات این اپ مطلع باشیم و حتی آن‌ها را مطالبه کنیم. چون با روند افزایشی پیوستن افراد مختلف به‌عنوان راننده، مشکلات این سیستم دارد خود را نشان می‌دهد.

اسنپ، قوانین و مقرراتی دارد که با نصب آن، موافقت خود را با آن قوانین اعلام کرده‌اید. بعضی از این قوانین منصفانه و البته برخی دیگر اگر نگوییم ظالمانه، اما غیرمنصفانه است:

1.اسنپ هیچ مسئولیتی در قبال مشکلاتی که ممکن است در نتیجه استفاده از سرویس اسنپ توسط یک کاربر، برای کاربران یا افراد دیگر ایجاد شود از جمله از بین رفتن داده‌ها،‌ مصدومیت‌هایی که به افراد وارد می‌شود یا صدمه‌هایی که به دارایی‌های افراد وارد می‌شود به عهده ندارد و هیچ تضمینی در خصوص کیفیت سرویس، کیفیت و سلامت خودرو، زمان ارائه سرویس و یا کیفیت و سلامت محصولاتی که با استفاده از سرویس‌های اسنپ خریداری شود ارائه نمی‌دهد! 

پس باید وقتی از اسنپ استفاده می‌کنیم هم مواظب خودمان باشیم و هم وسایل‌مان و دفترچه بیمه‌مان هم همراه‌مان باشد! دلیل عمده‌اش هم این است که اسنپ، هیچ جا و مکان خاصی ندارد و فقط راننده‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد که در سطح شهر پراکنده‌اند. 

۲ – امکان رای‌دادن منفی به راننده دارید

هر مشکلی که در مسیر داشتید، اول سعی کنید با زبان خوش و مذاکره، آن را با راننده  حل کنید. اگر به هر دلیل و با هر طریقی مشکل حل نشد، پس از پایان سفر از طریق اپلیکیشن می‌توانید به راننده رای بدهید (حتما این کار را بکنید، حتی اگر از راننده راضی بودید این رضایت را اعلام کنید) چون این رای در کارنامه او ثبت خواهد شد. رای‌ خود را بدون تعارف و صادقانه بدهید تا نتیجه بهتری در درازمدت در این سرویس و سرویس‌های مشابه دیگر بگیرید.

 مسئولیت کارهای راننده به عهده اسنپ نیست و اسنپ هیچ مسئولیتی در قبال کارها و رفتار راننده، حتی اگر خلاف قوانین کشور باشد، برعهده نمی‌گیرد و در صورت رخ دادن چنین موردی شما باید از شخص خاطی شکایت کنید نه اسنپ

۳ – اسنپ مسئولیت(تقریبا) هیچ‌چیز را برعهده نمی‌گیرد.

۴ – نقشه‌های گوگل، بعضی وقت‌ها در هاله‌ای تقدس و بعضی اوقات، شیطانی‌اند.

مدت کوتاهی از تبدیل نقشه‌های خود اسنپ به نقشه‌های گوگل می‌گذرد. راننده‌هایی در این سرویس هستند که به نقشه‌های گوگل ایمان! دارند. اما بعضی‌ها هم هستند که این نقشه‌ها و اطلاعات ترافیکی آن ‌را به هیچ می‌گیرند. در هرحال ممکن است با راننده به مشکل بربخورید، ممکن است راننده، به‌خصوص اگر جوان باشد و مسیر شما را نشناسد و هم خودش و هم شما را سردرگم کند و باعث اتلاف وقت و دیر شدن کار شما شود. مثلا برای آمدن از سیدخندان به خیابان بهشتی، مجبور شوید بزرگراه‌های صیاد شیرازی و امام علی (ع) را هم گز کنید. یا برخلاف اطلاعاتی که نقشه‌ها از ترافیک سنگین خبر می‌دهند، چون راننده محترم این نقشه‌ها را قبول ندارد، در ترافیک گیر کنید. این موارد را حتما هنگام رای دادن و اعلام نظر درج کنید تا مسئولان اسنپ آگاهانه‌تر راننده‌های‌شان را نتخاب کنند یا آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهند.

۵ – پلاک خودرو را چک کنید

هنگامی‌که اسنپ ماشین را برای شما می‌فرستد، نام راننده، نوع خودرو و پلاک آن هم به شما اعلام می‌شود. بهتر است همیشه مراقب باشید خودرو همانی باشد که در اپ اعلام شده، چون ممکن است به بهانه تغییر خودرو، قرض کردن آن یا چند خودرو داشتن راننده باشد، پسری با ماشین پدرش یا فردی دیگر با ماشین دوستش به دنبال شما بیاید. از این اهرم خیال‌جمع‌کننده غافل نشویم. بهتر است پیش از سوارشدن حتما آن ‌را با خود اسنپ چک کنید، چون طبق بند سوم، اسنپ مسئولیت زیادی بر عهده نمی‌گیرد، چه برسد که معلوم شود خودرو با پلاکی دیگر است.

چیزهای بیشتری که باید بدانیم!

رانندگان اسنپ در استخدام این شرکت نیستند. اسنپ واسطه‌ای برای وصل کردن شما به رانندگان شخصی است. بنابراین وقتی درخواست سفر می‌کنید، راننده می‌تواند قبول یا رد کند و اسنپ نمی‌تواند او را مجبور به قبول درخواست شما کند.

مسئولیت کارهای راننده هم به عهده اسنپ نیست و اسنپ هیچ مسئولیتی در قبال کارها و رفتار راننده، حتی اگر خلاف قوانین کشور باشد، بر عهده نمی‌گیرد و در صورت رخ دادن چنین موردی شما باید از شخص خاطی شکایت کنید نه اسنپ!

- هر فرد فقط اجازه استفاده از یک حساب دارد. یعنی شما مجاز نیستید با چند شماره مختلف در اسنپ حساب داشته باشید و از خدمات آن استفاده کنید. دیگران حق استفاده از حساب شما را ندارند. اسنپ به شما اجازه نمی‌دهد حساب خود را برای استفاده در اختیار اشخاص دیگر قرار دهید یا آن را به دیگران واگذار کنید.

- استعمال دخانیات حین استفاده از خدمات اسنپ ممنوع است در نتیجه شما با ثبت نام در اسنپ می‌پذیرید هنگام سفر سیگار، پیپ و... نکشید.

- طبق قوانین راهنمایی و رانندگی کشور هر خودرو حق حمل حداکثر 4 مسافر را دارد بنابراین سوار شدن بیش از این تعداد خلاف قانون است و اسنپ نیز به شما اجازه این کار را نمی‌دهد.

- شما مجاز نیستند هنگام استفاده از اسنپ سگ، یا سایر حیواناتی را به همراه داشته باشید که همراه داشتن آن‌ها در خودرو طبق قوانین ایران ممنوع است.

- مبلغی که کاربران به عنوان هزینه سفر به اسنپ پرداخت می‌کنند یا حساب خود را شارژ می‌کنند قابل استرداد نیست و نمی‌توانند آن ‌را از اسنپ پس بگیرند. هم‌چنین پس از درخواست سفر حق اعتراض نسبت به هزینه آن‌ را نخواهید داشت.