تلاش برای ورود طلاب به مدارس هر چند بیشتر از دو دهه است که آغاز شده، اما در سال‌های اخیر این تلاش‌ها افزایش یافته و طرح‌های گوناگونی از جمله طرح امین اجرا شده است. در کنار طرح امین، طلبه‌های زیادی در این سال‌ها به عنوان معلم و بیشتر برای تدریس تعلیمات دینی، عربی و قرآن وارد مدارس شده‌اند. البته این همکاری‌ها گاها با مخالفت برخی از کارشناسان مواجه شده است. آنها معتقدند حضور روحانیت در مدارس و در کسوت معلم، بیشتر مبنای ایدئولوژیک دارد. 

در همین باره حسین مردان‌پور، معاون تبلیغ حوزه علمیه قم به ایلنا گفت: مبلغ طرح امین کارش این است که آنچه معلمان نمی‌توانند پاسخگویش باشند یا توان اغنای بچه‌ها را ندارند پوشش دهد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم با بیان اینکه طرح امین از سال ۸۶ شروع شده است، ادامه داد: این طرح می‌گوید منظومه مشخص تربیتی لازم است. بر اساس این منظومه، فضایل و رذایل انسانی در روایات شاید صدها مورد شمرده شده باشد. اگر دانش‌آموزی مبتلا به یک رذیله باشد لازم است تمام فضایل و رذایل برای او گفته شود تا آن‌ها را بشناسد. البته بیان همه این موارد زمان زیادی لازم دارد. معلم و مبلغ وقت محدودی دارد پس دین حتما باید راهکاری برای تربیت دانش‌آموز معتقد و دین‌دار داشته باشد. 

 تهیه درسنامه

مردان‌پور ضمن اشاره به اینکه یکی از فرصت‌هایی که در اختیار مبلغ قرار دارد کلاس درس است، افزود: مبلغ طرح امین می‌تواند در کلاس درس شاخص‌ها را برای دانش‌آموز تعریف و او را توجیه کند. ما در حال تهیه درسنامه هستیم تا مثلا یک کلاس اولی بتواند به خودشناسی برسد. همچنین سایر دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف بتوانند خود را تکریم کنند و به خودشناسی برسند. این درس نامه برای پایه اول، هفتم و دهم آماده شده است و برای تک‌تک راهکارهای عملیاتی و تربیتی نیز درسنامه آماده می‌کنیم. 

توحیدسازی واحدهای درسی

مردان‌پور اضافه کرد: یکی از کارها این است که تک تک واحدهای درسی دانش‌آموزان را توحیدی‌سازی کنیم به طور مثال در درس علوم، وقتی به مبحث مشخصی می‌رسیم رابطه آن مبحث را با بحث توحید بررسی کنیم و به بچه آموزش دهیم. در سایر دروس نیز این کار شدنی است. همین حالا دروس پایه اول تا سوم را بررسی کرده‌ایم و توحیدسازی مباحث درسی طراحی شده البته اجرای این درس نامه‌ها کار مربی و مبلغ طرح امین است و داخل کتاب‌های درسی نمی‌آید بلکه مربی یا معلم دینی و سایر معلم‌ها آموزش می‌بیند تا در دروس مختلف تا جایی که امکانش وجود دارد مباحث توحیدی را مطرح کنند. 

به گفته معاون تبلیغ حوزه علمیه؛ لازمه تحقق این هدف تعامل بین معلمان و مبلغان طرح امین است. او در همین رابطه توضیح داد: مثلا به معلم ریاضی می‌گوییم که از کدام درس‌های کتاب ریاضی می‌تواند استفاده کند و به طرح مباحث توحیدی بپردازد. 

هشت هزار معلم طلبه

او در رابطه با مقایسه و ارزیابی کیفیت کار طلبه‌ها و معلمان نیز توضیح داد: کل طلبه‌هایی که تا به حال در آموزش و پرورش مشغول به کار بوده‌اند ۳ هزار نفر می‌شوند یعنی از بین ۹۰۰ هزار معلم شاغل در آموزش و پرورش، ۳ هزار و اندی طلبه بودند. در یکی دو سال اخیر حدود ۳ تا ۴ هزار نفر طلبه به جمع معلمان اضافه شدند و به ۷ یا ۸ هزار معلم طلبه رسیده‌ایم. طبیعی است که بخش زیادی از معلمان دینی و قرآن و عربی طلبه باشند. من اعتقاد دارم براساس نتایج کاری که با طلبه‌ها و معلمان انجام داده‌ایم و براساس دوره‌هایی که تا امروز برگزار کرده‌ایم، یک طلبه خیلی بیشتر از یک معلم دستش باز است. 

معلم باید درس بدهد و پس از اینکه درسش را ارائه داد، فرصت نمی‌کند برای سایر حوزه‌ها وقت بگذارد و در روند تشکیلات مجبور است پیش برود، اما طلبه‌های طرح امین تشکیلات خاصی ندارند. معلم درسش که تمام می‌شود به خانه می‌رود، ولی طلبه همچنان می‌تواند در مدرسه باشد و از اول وقت تا آخر وقت حضور داشته باشد. در کل وضعیت معلمان به این شکل است و ربطی به معلم طلبه یا معلم بودن آن‌ها ندارد.