یک استاد دانشگاه گفت: اگرچه آمار رسمی وجود ندارد، ولی در دانشگاه تهران نزدیک به ۵۰ عضو هیأت علمی رفته‌اند و چند برابر این در حال تدارک رفتن هستند.

حسین آخانی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین افزود: بودجه‌های پژوهشی به حدی شرم‌آور است که گاهی میزانش حتی برای من به عنوان استاد تمام بهترین دانشگاه کشور با ۲۵ سال سابقه تولیدات علمی پیوسته به اندازه چند شب کار کردن در اسنپ هم نیست. این نوع رفتار با قشر تحصیل کرده تحقیر مطلق آنهاست.

این استاد گیاه‌شناسی با ابزار تاسف از شیوع مهاجرت در فضای دانشگاهی اظهار کرد: اولا هر کسی را تربیت کردم از ایران رفت. دوما دو دهه تلاش کردم تا ساخت باغ گیاهشناسی تهران را به عنوان یک خدمت ارزشمند برای کشور و دانشگاه راه‌اندازی کنم که علیرغم همه موافقت‌ها با آمدن دولت و شهرداری جدید عملا شکست خورد. همین یک مورد باعث شد که ۵ متخصصی که با من قرار بود این پروژه را آغاز کنند از ایران رفتند. 

نگاه امنیتی به دانشگاهیان

او ادامه داد: در سال‌های اخیر نگاه امنیتی و فشار به دانشگاهیان ایرانی هم از طرف داخل و هم از طرف خارج به حدی افزایش یافته است که برای نمونه امکان بردن یک نمونه خاک برای تحقیق عملا وجود ندارد. کشوری که کشتی کشتی خاکش و معادنش می‌رود و هزاران هکتار از مراتع و جنگل‌هایش می‌سوزد و یا با یک طوفان و یا سیل میلیاردها تن خاکش نابود می‌شود، اگر دانشجو و یا عضو هیأت علمی بخواهند طبق قانون حفاظت خاک، برای پژوهش درخواستی برای جابجایی چند گرم خاک یا یک نمونه گیاه داشته باشند با آنها برخوردهای امنیتی سنگینی می‌شود که عملا مجبور به کنار گذاشتن تحقیق خود می‌شوند. حتی انجام سفرهای علمی به داخل و خارج اغلب حساسیت این نهادها را سبب می‌شود. جالب است اخیرا سفر من به انگلیس برای رونمایی کتاب منتشره شده توسط دانشگاه با مخالفت معاونین و مدیر کلی مواجه شد که هر دو فارغ‌التحصیل انگلیس بودند! متاسفانه ما به راحتی مورد سوء‌ظن و حتی تهمت قرار می‌گیریم. این نگاه فقط منحصر به داخل نیست، در خارج از کشور به عنوان ایرانی حتی به خرید کتاب ما هم مشکوک‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: ناآرامی‌های سیاسی سال‌های ۹۰، ۹۸ و ۱۴۰۱ و تشدید فشارهای کشنده تحریم و تورم منجر به تحولات عمیقی در نسل جوان شد. شکست دولت روحانی در حل مشکلات اقتصادی و روابط بین‌الملل و یک دست شدن قدرت ضربه سختی به روح و روان جامعه زده و دلزدگی و نومیدی بخش مهمی از مردم، بخصوص قشر تحصیل کرده را سبب شده است.

در همین ۲-۳ سال اخیر بسیاری از همکاران دانشگاهی که حتی استخدام رسمی هم هستند، یا به دنبال یافتن فرصت‌های شغلی در خارج از کشورند یا با درخواست بازنشستگی زودرس و مرخصی بدون حقوق بی‌سر و صدا از دانشگاه خارج می‌شوند.

افت سطح علمی دانشجویان

او به افت ناباورانه سطح علمی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد و افزود: من از زبان برخی قبول شدگان کارشناسی ارشد رشته تخصصی خودم شنیدم که آنها با رتبه‌های بسیار کم و درصدهای بسیار ناچیز به راحتی در دوره‌های روزانه دانشگاه تهران قبول می‌شوند. تقریبا اغلب همکاران رشته‌های مختلف به این افت شدید و بی‌انگیزگی در دانشجویان اعتراف می‌کنند.

جذب سهمیه‌ای هیات علمی

وی در خصوص جذب هیات علمی از طریق سهمیه توضیح داد: جذب غیر معمول - بدون طی کردن مسیرهای معمولی یا دور زدن مسیرها با نفوذ مقامات بالاتر، انتقال افراد سیاسی از دانشگاه‌های کم اعتبار به دانشگاه‌های معتبر و سپس سپردن مسئولیت‌های مهم به آنها - متاسفانه پدیده شایعی در دانشگاه‌های بزرگ است. با کمک سهمیه‌ها، همچنان افراد با توان علمی کم به دانشگاه‌ها تزریق می‌شوند. برای نمونه برخی ابتدا با سهمیه کارشناس‌ وارد دانشگاه می‌شوند، سپس با گرفتن دکتری- که این روزها بسیار آسان است - بدون طی کردن روند معمول به راحتی و با بی‌عدالتی با تبدیل وضعیت، عضو هیأت علمی می‌شوند.